Rynek Infrastruktury
Remont Żółtego Wiaduktu skończył się 31 maja. Trwał od sierpnia 2011 roku. Wtedy most został dopuszczony do ruchu pieszego. Od 3 lipca mogą się nim poruszać także samochody o dopuszczalnym ciężarze całkowitym do 3,5 tony.
– Aby mieć pewność, że kierowcy nie będą próbowali pokonywać wiaduktu samochodami cięższymi, niż dopuszczalne 3,5 tony, na moście zamontowano kamery monitorujące ruch. Zdjęcia samochodów, które złamią zakaz, zostaną przekazane policji – ostrzega Mieczysław Kotłowski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.
Wartość robót opiewała na kwotę ponad 6,3 mln zł brutto. Remont 99-letniego wiaduktu został podzielony na dwa etapy: rozbiórkę pomostu wiaduktu (wraz z demontażem elementów stalowych i betonowych) oraz przebudowę samego wiaduktu.
– Największym wyzwaniem było dla nas stężenie i podniesienie istniejących łukowych dźwigarów kratowych oraz rozbiórka, a później montaż nowej płyty pomostu – mówił kilka tygodni temu Michał Drywa. – Wszystkie te roboty wykonywaliśmy nad sześcioma czynnymi liniami kolejowymi, w tym linią Szybkiej Kolei Miejskiej i to bez wstrzymywania ruchu pociągów – dodał.
W ramach przeprowadzonych przez Skanska prac została wymieniona nawierzchnia i stalowy pomost oraz wyremontowana konstrukcja stalowa łuków. Inwestycja objęła też wymianę stalowego pomostu, remont przyczółków wraz z odtworzeniem ceglanej okładziny, montaż oświetlenia iluminacyjnego, wykonanie wjazdu i zjazdu dla rowerów, przebudowę schodów, budowę kolektora deszczowego oraz usunięcie kolizji z istniejącym uzbrojeniem i kolizji energetycznych.
Ciekawym zadaniem w ramach inwestycji był remont przyczółków ceglanych. W pierwszej fazie należało usunąć grubą warstwę malowideł graffiti, następnie wykonać iniekcję ciśnieniową rys, odsolić powierzchnię ceglaną i metodami konserwatorskimi uzupełnić ubytki cegieł i fug. Całość, w połączeniu z nowymi elementami obłożonymi cegłą klinkierową, robi naprawdę duże wrażenie. Obiekt został wyposażony w ledową iluminację świetlną.