Partner serwisu
Drogi i autostrady

GDDKiA opracowała projekt nowego oznakowania na ekspresówkach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
05-07-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
GDDKiA opracowała projekt nowego oznakowania na ekspresówkach
fot. Łukasz Jóźwiak/ GDDKiA
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) opracowała projekt zmian oznakowania dróg szybkiego ruchu. Na zlecenie GDDKiA i Narodowego Centrum Badań i Rozwoju, w ramach projektu „Rozwój Innowacji Drogowych”, konsorcjum, któremu przewodziła Politechnika Krakowska, wykonało analizę i badanie na szerokiej grupie kierowców w zakresie intuicyjności i ujednolicenia oznakowania dróg szybkiego ruchu. Wyniki będą podstawą do optymalizacji oznakowania, które będzie bardziej czytelne dla kierowców, również w sytuacjach awaryjnych.

Większa intuicyjność i ujednolicenie

Nowe, ujednolicone i bardziej intuicyjne oznakowanie wypracowane w ramach projektu naukowego ma wpływać na podniesienie poziomu bezpieczeństwa użytkowników. – Kompleksowa propozycja nowego oznakowania jest w końcowej fazie uzgodnień z innymi służbami, m.in. Państwową Strażą Pożarną, Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego, Policją oraz MSWiA. Na zadaniach realizowanych w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych wiele elementów nowego oznakowania już zostało zastosowane – informuje GDDKiA.
Kolejnymi zmianami w zakresie nowego oznakowania są już stosowane na wybranych trasach numery węzłów oraz ich nazwy. Ma to ułatwiać zapamiętywanie określonych zjazdów szczególnie dla zagranicznych kierowców. Właściwy wybór pasa (np. do skrętu) wskazują strzałki umieszczone nad tablicami kierunkowymi, które znajdują się bezpośrednio nad pasami ruchu. Są jednakowej wielkości, a umieszczone strzałki są odniesieniem do określonych pasów ruchu.

GDDKiA współpracuje ze służbami

Dodatkowo wspólnie z Policją Generalna Dyrekcja opracowuje ujednolicenie praktyki stosowania zasad korzystania z bram, wyjazdów i przejazdów awaryjnych na drogach szybkiego ruchu. Wypracowywane i ujednolicone schematy działań mają pomoc w szybszym podejmowaniu decyzji podczas akcji ratowniczych, w tym w zakresie wyprowadzenia pojazdów zatrzymanych na trasie z powodu zdarzania. – Skupiamy się na wypracowaniu wspólnych mechanizmów działania w sytuacjach, kiedy dochodzi do zdarzenia, w wyniku którego nie ma rokowań na szybkie udrożnienie drogi i puszczenia ruchu – informuje GDDKiA.

Największy zarządca dróg w Polsce przypomina jednak, że w pierwszej kolejności podczas akcji ratowniczej działania służb są zdefiniowane na ratowanie życia i zdrowia poszkodowanych, a dopiero w następnym etapie wyprowadzenie ruchu i udrożnienie trasy. – Podczas szacowania czasu związanego bezpośrednio z utrudnieniem mogą wystąpić sytuacje, gdzie w ramach wytyczonego objazdu miejsce spowolnienia (zatoru) może być przeniesione na drogę niższej klasy. W wielu sytuacjach podawana często prędkość 0 km/h nie zawsze oznacza nieprzejezdność drogi, na przykład w sytuacji gdzie z dwóch pasów jeden jest drożny i ruch odbywa się na nim normalnie. Są też zdarzenia, w których czasowe zatrzymanie ruchu spowoduje mniejsze utrudnienia niż skierowanie pojazdów na objazd np. przez małą miejscowość lub drogę niższej klasy – podaje Generalna Dyrekcja.

– Każda sytuacja awaryjna jest inna i wymaga sprawnego reagowania, dlatego wraz z innymi służbami dążymy do wypracowania pewnych automatyzmów w działaniu służb. Przykładem tego może być przygotowana w ramach ww. projektu badawczego „księga objazdów”, czyli kompleksowe wyznaczenie stałych objazdów dla wszystkich dróg szybkiego ruchu. Wszystko po to, aby podejmować optymalne decyzje w dynamicznie zmieniającej się sytuacji i ułatwić kierowcom opuszczenie miejsca zdarzenia, kiedy udrożnienie drogi w krótkim czasie nie jest możliwe – czytamy w komunikacie GDDKiA.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Podkarpackie. Powstanie nowy most w ciągu DK-28

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Nie „Kaliningrad”, ale „Królewiec (Kaliningrad)”. Zmiany są już pewne

Drogi i autostrady

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Podkarpackie. Powstanie nowy most w ciągu DK-28

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Nie „Kaliningrad”, ale „Królewiec (Kaliningrad)”. Zmiany są już pewne

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5