Rynek Infrastruktury
Powyższych zmian oczekiwały gminy, których nie było stać na utrzymanie starych dróg krajowych. Zadania z tym związane pochłaniały dużą część ich budżetów. Za nowelizacją ustawy głosowało 303 posłów, dwóch wstrzymało się od głosy, żaden nie był przeciw.
Do tej pory sprawę przekazywania gminom dróg krajowych zastąpionych nowo wybudowanymi odcinkami regulował artykuł 10 ustawy o drogach publicznych. Przepis został wprowadzony do ustawy w 2003 roku i miał zapewnić automatyczne ustawowe rozstrzyganie kwestii spornych po oddaniu do użytku nowych dróg krajowych.
Przepisy budziły zastrzeżenia i sprzeciw władz gmin, ponieważ utrzymaniedawnych dróg wyższej kategorii niż lokalne przekraczało ich możliwości finansowe. Problem stawał się coraz poważniejszy, gdy do eksploatacji oddawano coraz więcej nowych tras.
Zgodnie z nowelizacją, w momencie oddania do użytku nowego odcinka drogi, stara droga krajowa będzie zyskiwała status drogi wojewódzkiej. W ten sposób, gospodarzem sieci drogowej w regionie będzie marszałek województwa. Zgodnie z ustawa, istnieje możliwość obniżenia kategorii dróg do powiatowych lub gminnych.
Ustawa odnosi się również do dróg, które zaliczono do kategorii dróg gminnych na mocy artykułu 10, czyli od 2003 roku. W ciągu 90 dni od wejścia ustawy w życie, rada gminy będzie mogła podjąć uchwałę pozbawiającą drogi kategorii gminnej. Odcinek pozbawiony statusu drogi gminnej z mocy ustawy stanie się drogą wojewódzką.