Po 2015 roku przestanie obowiązywać Narodowy Program Przebudowy Dróg, dlatego sejmowa Komisja Infrastruktury przygotowała projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, który m.in. przewiduje, że od 2016 roku to minister infrastruktury, a nie jak dotąd minister administracji i cyfryzacji będzie odpowiedzialny za podział środków z budżetu państwa przeznaczonych na dofinansowanie przebudowy oraz budowę dróg powiatowych i gminnych.
Według przewodniczącego Komisji Infrastruktury Stanisława Żmijana z PO, nowym Narodowym Programem Przebudowy Dróg Lokalnych powinien zarządzać minister infrastruktury, ponieważ odpowiada za całą sieć drogową w Polsce.
– Drogi krajowe w Polsce liczą w granicach 19 tys. km, wojewódzkie – około 30 tys. km, powiatowe – blisko 130 tys. km, a gminne – ponad 240 tys. km. W tym kontekście mają one poważny udział w sieci dróg publicznych – uzasadniał swój wniosek przewodniczący na posiedzeniu komisji, której posłowie skierowali projekt do dalszych prac parlamentarnych.
Prace – łącznie z przyjęciem programu wieloletniego przez Radę Ministrów – miałyby się zakończyć w pierwszym półroczu tego roku. – Musi się przecież odbyć nabór wniosków. Do tej pory odbywał się on wrześniu, a rozstrzygnięcia zapadały w październiku. Dzięki temu proces inwestycyjny przebiegał całkiem dobrze. Samorządy pozytywnie oceniały program – stwierdził wiceminister infrastruktury.
Resort infrastruktury analizuje uwagi wojewodów w sprawie obowiązujących zasad i kryteriów przyznawania dofinansowania. Uwagi wynikające z dotychczasowej realizacji dwóch etapów Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych oraz propozycje zmian, które powinny być uwzględnione w nowym programie wieloletnim, zgłosił m.in. wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski. Proponuje przede wszystkim zmianę algorytmu, na podstawie którego dzielone są pieniądze między województwa.