Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Jak będzie wyglądał nowy RPO dla Lubelszczyzny?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
Schuettfllix

Data publikacji:
30-07-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Jak będzie wyglądał nowy RPO dla Lubelszczyzny?
fot. UMWL w Lublinie
Zarząd województwa lubelskiego zatwierdził wstępny projekt nowego Regionalnego Programu Operacyjnego. Dokument wskazuje, na co w latach 2014-2020 wydawane będą fundusze europejskie w regionie. Marszałek Krzysztof Hetman zaznacza, że jest to dopiero projekt.

Pod nazwą Regionalny Program Operacyjny na lata 2014-2020 kryją się pieniądze z dwóch unijnych funduszy: Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Europejskiego Funduszu Społecznego. Nowy program będzie więc dwufunduszowy, co oznacza że będzie można, tak jak dotychczas, finansować z niego projekty „twarde", głównie infrastrukturalne (np. budowę dróg, oczyszczalni ścieków, kanalizacji itp.), a dodatkowo inwestować w człowieka.

Nowością są Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. To pomysł Komisji Europejskiej na rozwój miast, który polega na dotowaniu największych ośrodków miejskich, czyli miast wojewódzkich i powiązanych z nimi gmin (tzw. obszarów funkcjonalnych), które są motorem napędowym rozwoju regionów. Fundusze na projekty tzw. ZIT-ów będą pochodziły głównie z RPO.

– Mniejsze miasta również będą mogły ubiegać się o środki europejskie z RPO – zaznaczył Krzysztof Hetman. Na Lubelszczyźnie powstanie ZIT Lublin. Na swoje projekty miasto będzie miało zarezerwowane 4,5 procent z ogólnej puli, jaką będzie dysponował Regionalny Program Operacyjny 2014-2020. Oczywiście stolica województwa będzie mogła sięgnąć w konkursach po więcej pieniędzy.

Marszałek wspomniał także o Obszarach Strategicznej Interwencji. Są to obszary, które wymagają większego wsparcia. W naszym regionie będzie ich siedem, wśród nich np. tereny przygraniczne. Wyznaczaliśmy je w miejscach, gdzie mamy do czynienia z jakimś problemem lub potencjałem. Krótko mówiąc, chodzi o tzw. terytorializację. Środki europejskie muszą docierać wprost do jakiegoś obszaru, np. kilku gmin lub powiatu/ów i ma pomagać w rozwiązaniu konkretnych problemów lub rozwijaniu potencjałów w tych gminach lub powiatach.

Jeżeli chodzi o transport i komunikację, w projekcie RPO czytamy, że województwo lubelskie posiada niską dostępność transportową w porównaniu do innych części kraju. Wynika to ze słabego wyposażenia w nowoczesną infrastrukturę. Brak jest w tym regionie autostrad, a drogi ekspresowe mają póki co niewielki udział.

Negatywnie oceniono również drogi wojewódzkie i krajowe. Ich sieć na Lubelszczyźnie nie jest przystosowana do zaspokajania podstawowych potrzeb systematycznie wzrastającego ruchu regionalnego i międzynarodowego. Istniejące drogi mają niski standard, charakteryzują się ograniczona płynnością ruchu, brak jest na nich urządzeń bezpieczeństwa ruchu.

W zakresie promowania zrównoważonego transportu oraz usuwania niedoborów przepustowości w działaniu największych infrastruktur sieciowych, planowane jest zwiększenie mobilności regionalnej poprzez łączenie węzłów drugorzędnych i trzeciorzędnych z infrastrukturą TEN-T, rozwój przyjaznych dla środowiska i niskoemisyjnych systemów transportu oraz rozwój i rehabilitacja kompleksowego, nowoczesnego i interoperacyjnego systemu transportu kolejowego.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
Schuettfllix

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Komisja budżetowa PE: „Polska pokazuje, jak dobrze wydawać pieniądze”

Drogi i autostrady

Komisja budżetowa PE: „Polska pokazuje, jak dobrze wydawać pieniądze”

Michał Szymajda 21 kwietnia 2017

Paweł Szaciłło przestał być dyrektorem CUPT

Drogi i autostrady

Paweł Szaciłło przestał być dyrektorem CUPT

Michał Szymajda 26 lutego 2016

Pomorskie: 87 mln zł z UE na projekty drogowe

Drogi i autostrady

Pomorskie: 87 mln zł z UE na projekty drogowe

Edyta Wsół 22 października 2015

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Komisja budżetowa PE: „Polska pokazuje, jak dobrze wydawać pieniądze”

Drogi i autostrady

Komisja budżetowa PE: „Polska pokazuje, jak dobrze wydawać pieniądze”

Michał Szymajda 21 kwietnia 2017

Paweł Szaciłło przestał być dyrektorem CUPT

Drogi i autostrady

Paweł Szaciłło przestał być dyrektorem CUPT

Michał Szymajda 26 lutego 2016

Pomorskie: 87 mln zł z UE na projekty drogowe

Drogi i autostrady

Pomorskie: 87 mln zł z UE na projekty drogowe

Edyta Wsół 22 października 2015

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5