Partner serwisu
Drogi i autostrady

Jak kompleksowo chronić przed hałasem komunikacyjnym?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
07-10-2012
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Jak kompleksowo chronić przed hałasem komunikacyjnym?
fot. Honza Groh, commons.wikimedia.org, GNU GDL
Podpisane przez ministra środowiska rozporządzenie o zwiększeniu dopuszczalnych norm hałasu jest krokiem w dobrym kierunku, ale daleko jest jeszcze do rozwiązania problemów powstających w wyniku ruchu drogowego – czytamy w komunikacie Polskiego Kongresu Drogowego. Kwestie ochrony przed hałasem były tematem konferencji Transnoise w Zakopanem.

W środę 3 października w Zakopanem rozpoczęła się I konferencja ochrony środowiska przed hałasem – Transnoise 2012. Jest ona inicjatywą małopolskich oddziałów Polskiego Kongresu Drogowego, Związku Mostowców RP oraz Konsorcjum Naukowo-Przemysłowego Inżynierii Lądowej.


– Prawidłowa i realna ochrona przed hałasem stanowi obecnie i może stanowić w przyszłości jedną z najistotniejszych barier rozwoju infrastruktury komunikacyjnej w naszym kraju – powiedział we wprowadzeniu do tematyki konferencji profesor Marian Tracz z Politechniki Krakowskiej.


Ochrona przed hałasem rodzi liczne dylematy, które należy rozstrzygnąć: czy Polska może sobie pozwolić na budowę i utrzymanie tak dużej ilości ekranów, na ich montaż we wszystkich miejscach, gdzie przekroczone zostają dopuszczalne normy hałasu, przy pojedynczych zabudowaniach, terenach rekreacyjnych lub przy planowanej dopiero zabudowie.


Z jednej strony mamy w kraju restrykcyjne wymogi dotyczące dróg nowych i modernizowanych, a z drugiej setki tysięcy ludzi bez ochrony mieszkających przy ruchliwych trasach o dużym natężeniu ruchu. W przypadku braku prowadzenia robót ochrona przed hałasem nie obowiązuje. Jak czytamy w komunikacje Polskiego Kongresu Drogowego, jest to efekt wciąż trwającego niekontrolowanego obudowywania dróg krajowych i wojewódzkich oraz głównych arterii miejskich.


Sytuacja jest dodatkowo skomplikowana wieloma mitami wokół hałasu komunikacyjnego. Upowszechniają się poglądy o tym, że Polska jest najmocniej zanieczyszczonym krajem europejskim, mimo tego, że badania nie potwierdzają takiej tezy. Liczba osób narażonych na hałas powyżej 65 dB w ciągu całej doby to niecałe 35 tys. i jest to niski wynik w porównaniu z Wielką Brytanią, Włochami czy Francją.


Inny mit to przekonanie, że jedyne możliwe do zastosowania urządzenie ochrony przed hałasem to ekran akustyczny. Tymczasem, jak powiedział podczas konferencji dr Janusz Bohatkiewicz z firmy Ekkom oraz pomysłodawca konferencji, znacznie lepsze efekty można osiągnąć poprzez działania edukacyjne oraz zmiany w przepisach, dotyczących znacznie szerszych kwestii niż same normy dopuszczalnych poziomów.


Do niezbędnych rozwiązań, jakie powinny zostać wdrożone zalicza się między innymi wprowadzenie zakazów rozpraszania zabudowy i zakaz zabudowy wzdłuż dróg krajowych i wojewódzkich. Ponadto, należałoby zaktualizować przepisy techniczno-budowlane dotyczące dróg, linii kolejowych i obiektów mieszkalnych.


Jeżeli praktycznie nie da się skutecznie ograniczyć hałasu bez zastosowania odpowiednich rozwiązań i technologii, trzeba skoncentrować się na działaniach obejmujących ograniczenie ruchu pojazdów, stosowanie obudów dźwiękochłonnych na hałaśliwe urządzenia i maszyny, poprawę nawierzchni ulic i torowisk, modernizację konstrukcji wytwarzanych pojazdów mechanicznych oraz wprowadzenie w nich urządzeń przeciwhałasowych. Co więcej, powinno się prowadzić linie komunikacyjne w wykopach, tunelach, stosować materiały stanowiące barierę dla hałasu i poprawić układ dróg.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Gdańsk. GDDKiA ogłasza przetarg na budowę ekranów akustycznych na S6

Biznes i przemysł

Gdańsk. GDDKiA ogłasza przetarg na budowę ekranów akustycznych na S6

Grzegorz Rekiel 21 lipca 2023

Łódź: Przybędzie ekranów przy DK1

Drogi i autostrady

Łódź: Przybędzie ekranów przy DK1

Roman Czubiński 11 kwietnia 2017

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Gdańsk. GDDKiA ogłasza przetarg na budowę ekranów akustycznych na S6

Biznes i przemysł

Gdańsk. GDDKiA ogłasza przetarg na budowę ekranów akustycznych na S6

Grzegorz Rekiel 21 lipca 2023

Łódź: Przybędzie ekranów przy DK1

Drogi i autostrady

Łódź: Przybędzie ekranów przy DK1

Roman Czubiński 11 kwietnia 2017

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5