Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Jak obwodnica Krakowa może pomóc innym polskim miastom

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
06-01-2025
Ostatnia modyfikacja:
06-01-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Multiconsult Polska

Podziel się ze znajomymi:

Jeszcze przed świętami kierowcy pojechali północną obwodnicą Krakowa. Oficjalne otwarcie nowego, ponad dwunastokilometrowego odcinka trasy ekspresowej S52 odbyło się 23 grudnia. W ramach budowy powstało 29 różnego rodzaju obiektów inżynierskich, w tym dwa supernowoczesne tunele w Zielonkach i Dziekanowicach.

Krakowska inwestycja jest wyjątkowa z kilku powodów. Dzięki oddaniu północnego odcinka drogi ekspresowej, Kraków, jako drugie (po Łodzi) duże miasto w Polsce, znacząco przybliża się do zyskania pełnego pierścienia, otaczając miasto trasami szybkiego ruchu. Co więcej, oddawany właśnie do użytku odcinek północnej obwodnicy miasta to nie tylko dwujezdniowa trasa o trzech pasach ruchu w każdym kierunku, ale też 29 obiektów inżynierskich takich, jak tunele czy estakady.

W ramach inwestycji, w miejscowościach Zielonki oraz Dziekanowice, powstały nowoczesne tunele o długości odpowiednio 653 m i 496 m. Projektowanie drogi ekspresowej wraz z tymi wyjątkowymi konstrukcjami powierzono firmie Multiconsult Polska, specjalizującej się w projektowaniu infrastruktury drogowej.

Oba tunele wykonane zostały metodą podstropową z wykorzystaniem tzw. ścian szczelinowych. Każda z naw obiektów ma 17m szerokości, mieści po trzy pasy ruchu i została wyposażona w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa. Budowa trwała ponad trzy lata.

– Północna obwodnica Krakowa to wyjątkowa inwestycja, bardzo potrzebna mieszkańcom, ale także niezbędna dla ruchu tranzytowego. Jej projektowanie było ciekawym wyzwaniem, także ze względu na obiekty inżynierskie, towarzyszące rozwiązaniom drogowym – zaznacza Arkadiusz Białek, koordynator techniczny projektu w Multiconsult Polska.

W Polsce, głównie ze względu na ukształtowanie terenu, nie mamy wielu możliwości wykorzystania zaawansowanych obiektów inżynierskich, takich jak mosty, tunele czy estakady. Z tego powodu krakowska inwestycja jest wyjątkowa. Poza tunelami, północna obwodnica Krakowa zyskała również m.in. estakadę o długości blisko 570 m.

– Tego typu obiekty często wiążą się z dodatkowymi wyzwaniami, związanymi np. z warunkami geologicznymi na danym terenie. To sprawia, że ich koszty, w porównaniu z drogą prowadzoną po powierzchni terenu, są znacznie wyższe. Tunele, które powstały w ciągu trasy S52 to zaawansowane konstrukcje, wspierane m.in. najnowocześniejszymi, zautomatyzowanymi systemami przeciwpożarowymi – mówi Krzysztof Nagórko, zastępca dyrektora ds. technicznych w Multiconsult Polska.

Doświadczenia zdobyte przy budowie tuneli i estakad w Małopolsce być może niebawem zostaną wykorzystane przy innych inwestycjach w polskich miastach. To właśnie miasta, jak wskazują eksperci, będą z czasem potrzebować rozwiązań usprawniających komunikację, w których niezbędni będą inżynierowie specjalizujący się w mostach, tunelach i estakadach.

Projekty tuneli miejskich, takich jak te w Warszawie czy Katowicach pełnią bowiem te same funkcje, co tunele obwodnicy Krakowa – odciążają lokalne arterie, ale przede wszystkim poprawiają bezpieczeństwo i komfort mieszkańców.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Fragment drogi wojewódzkiej nr 432 do rozbudowy

Drogi i autostrady

Fragment drogi wojewódzkiej nr 432 do rozbudowy

Mikołaj Kobryński 21 stycznia 2025

Gdynia. Polimex wybuduje obwodnicę Witomina

Drogi i autostrady

Budimex chce być największa spółką w Europie Środkowo-Wschodniej

Biznes i przemysł

Bliżej budowy obwodnicy Zwolenia

Drogi i autostrady

Bliżej budowy obwodnicy Zwolenia

Mikołaj Kobryński 16 stycznia 2025

Milion kierowców w tunelu na S3

Drogi i autostrady

Milion kierowców w tunelu na S3

ep. 16 stycznia 2025

Zobacz również:

Fragment drogi wojewódzkiej nr 432 do rozbudowy

Drogi i autostrady

Fragment drogi wojewódzkiej nr 432 do rozbudowy

Mikołaj Kobryński 21 stycznia 2025

Gdynia. Polimex wybuduje obwodnicę Witomina

Drogi i autostrady

Budimex chce być największa spółką w Europie Środkowo-Wschodniej

Biznes i przemysł

Bliżej budowy obwodnicy Zwolenia

Drogi i autostrady

Bliżej budowy obwodnicy Zwolenia

Mikołaj Kobryński 16 stycznia 2025

Milion kierowców w tunelu na S3

Drogi i autostrady

Milion kierowców w tunelu na S3

ep. 16 stycznia 2025

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5