Przebieg obwodnicy Janowa Lubelskiego w przebiegu drogi krajowej nr 74 został ostatecznie zatwierdzony na mocy wydanej przez burmistrza miasta dla inwestycji decyzji środowiskowej. Liczący niespełna 9 kilometrów długości nowy fragment drogi ma powstać do 2030 roku. To jedna z pięciu obwodnic, jakie powstaną na drodze krajowej nr 74 na Lubelszczyźnie.
Droga krajowa nr 74 na terenie województwa lubelskiego przebiega początkowo przez Annopol i Kraśnik, gdzie włącza się do drogi ekspresowej S19. Wspólny przebieg obydwu tras kończy się w Janowie Lubelskim, z którego DK nr 74 przebiega dalej na wschód, do granicy polsko-ukraińskiej w Zosinie przez Frampol, Szczebrzeszyn, Zamość i Hrubieszów. W liczącym blisko 12 tys. mieszkańców Janowie Lubelskim trasa przechodzi przez całe miasto, w tym jego ścisłe centrum, co wpływa negatywnie zarówno na bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego, jak i standard życia mieszkańców. Dlatego budowa obejścia Janowa Lubelskiego została uwzględniona w rządowym Programie Budowy 100 Obwodnic.
Jak informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, w dniu 27 czerwca burmistrz Janowa Lubelskiego wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji. Procedowanie wniosku trwało ponad 2 lata. Decyzja środowiskowa określiła ostateczny przebieg trasy, dając zielone światło na realizację wariantu rekomendowanego. Jest to wariant W1B, zakładający przebieg na północ od miasta na liczącym blisko 9 kilometrów długości odcinku. Trasa w wybranym wariancie będzie przedłużeniem istniejącego łącznika dawnej DK nr 19 do węzła Janów Lubelski Północ na drodze ekspresowej S19.
mat. pras. GDDKiA
GDDKiA wskazuje, że uzyskanie decyzji środowiskowej umożliwi przejście do kolejnego etapu opracowywania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej dla inwestycji. Zakłada on uszczegółowienie rozwiązań przyjętych w zrealizowanej dotychczas części dokumentacji projektowej, w tym określenie wytycznych dla projektu budowlanego. Inaczej niż ma to miejsce w przypadku większości inwestycji drogowych realizowanych przez GDDKiA, obwodnica Janowa Lubelskiego zostanie zrealizowana w systemie tradycyjnym – najpierw ogłoszony zostanie przetarg na opracowanie projektu budowlanego, zaś po jego ukończeniu i uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej ogłoszony zostanie przetarg na realizację robót budowlanych. Oddanie obejścia Janowa Lubelskiego zgodnie z aktualnie obowiązującym harmonogramem inwestycji powinno nastąpić w 2030 roku.
Nowa droga, która powstanie w układzie 1x2, będzie spełniać standardy właściwe drodze głównej ruchu przyspieszonego, co oznacza m.in. szerokość pasa ruchu na poziomie 3,5 metra oraz parametry w zakresie nośności umożliwiające przenoszenie obciążeń rzędu 115 kN na oś. Planowane zadanie oprócz budowy trasy głównej obejmie także realizację obiektów inżynieryjnych, dróg dojazdowych i jezdni dodatkowych oraz przebudowę dróg lokalnych w zakresie kolizji z inwestycją. Wykonane zostaną również urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska.
Obwodnica Janowa Lubelskiego nie jest jedyną, jaka powstanie w najbliższych latach na drodze krajowej nr 74 na Lubelszczyźnie. W rządowym Programie Budowy 100 Obwodnic uwzględniona została także budowa obejść Dzwoli, Gorajca, Szczebrzeszyna i Zamościa. Łączna długość nowo wybudowanych odcinków wyniesie 40 kilometrów. To znacząca część trasy – cały fragment pomiędzy drogą ekspresową S19 a przejściem granicznym w Zosinie liczy ok. 144 kilometrów długości.