Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o kolejnym kontrakcie na przebudowę drogi krajowej nr 46, tym razem na 7-kilometrowym odcinku Janów – Lgoczanka w województwie śląskim. Razem z innym realizowanym projektem przebudowanych zostanie blisko 15 kilometrów rzeczonej trasy w ramach jej wschodniej części. Obydwa zlecenia wykona spółka Adac-Lewar.
Jak wskazuje GDDKiA w komunikacie prasowym, wschodnia część drogi krajowej nr 46 w województwie śląskim odgrywa istotną rolę w układzie drogowym południowej części kraju, łączy bowiem drogę krajową nr 91 w Częstochowie z drogą krajową nr 78 w Szczekocinach w kierunku województwa świętokrzyskiego, a ta z kolei stanowi połączenie z drogą ekspresową S7 w Jędrzejowie. Mówimy zatem o istotnym elemencie ciągu dróg krajowych między Częstochową a Kielcami, przebiegającego mniej więcej równolegle do linii kolejowej nr 61.
Rozbudowa 7-kilometrowego odcinka między Janowem a Lgoczanką wpłynie korzystnie na bezpieczeństwo ruchu drogowego i poprawę komfortu przejazdu. Odcinek zyska nową nawierzchnię, której konstrukcja zapewni odpowiednie parametry w zakresie nośności, na poziomie 11,5 tony na oś. Przebudowane mają być także zatoki autobusowe i skrzyżowania z drogami poprzecznymi: drogą gminną do miejscowości Hucisko i Góry Gorzkowskie oraz drogą powiatową Bystrzanowice – Mzurów – Niegowa. Powstaną również chodniki, ciągi pieszo-rowerowe i drogi rowerowe o łącznej długości 10 kilometrów, oświetlenie drogowe i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz dwa miejsca kontroli pojazdów.
Wartość umowy wynosi 53 mln zł, natomiast termin zakończenia realizacji prac określono na listopad 2024 roku. Wykonawcą kontraktu będzie spółka Adac-Lewar z Przystajni w powiecie kłobuckim. Ten sam wykonawca będzie realizował także rozbudowę innego odcinka “czterdziestki szóstki” w północno-wschodniej części regionu, czyli niespełna 8-kilometrowego odcinka Lelów – Nakło, czyli mniej więcej do skrzyżowania z Centralną Magistralą Kolejową. W tym przypadku wykonawcy przekazano plac budowy w połowie lipca. Zakończenie realizacji prac budowlanych przewiduje się na wrzesień przyszłego roku, jednakże te jeszcze nie ruszyły. Trwają bowiem cały czas prace przygotowawcze, polegające m.in. na rozpoznaniu terenu pod kątem występowania niewypałów i niewybuchów przez nadzór saperski, czy też różnego rodzaju zadaniach inwentaryzacyjnych.