Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Kierowcy wjechali na część obwodnicy Oświęcimia

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
Balzola Polska
PBI Infrastruktura

Autor:

ep.

Data publikacji:
02-12-2024
Ostatnia modyfikacja:
02-12-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Kierowcy wjechali na część obwodnicy Oświęcimia
fot. GDDKiA Kraków
Do ruchu trafił pierwszy fragment obwodnicy Oświęcimia. Mowa o liczącym 2,2 km odcinku pomiędzy rondem na ul. Zatorskiej a rondem na ul. Jagiełły (z drogą wojewódzką nr 948). Obwodnica docelowo połączy miasto z węzłem nowym Oświęcim na drodze ekspresowej S1.

Obwodnica o długości 9 km ominie miasto od południa i połączy Oświęcim z budowaną drogą ekspresową S1 Mysłowice – Bielsko-Biała. Trasa wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miasta i usprawni podróż na południe, w kierunku Beskidów oraz na północ, w stronę autostrady A4.

Otwarty właśnie fragment ułatwi natomiast przejazd z północnej i wschodniej części miasta w kierunku Kęt.

Wykonawcą inwestycji jest Budimex. Umowa z wykonawcą została podpisana w lipcu 2020 roku i miała wartość 467 mln zł. Zezwolenie na realizację inwestycji drogowej zostało wydane jesienią 2022 r. Obwodnica będzie miała dwie jezdnie z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. W ramach inwestycji powstaną m.in. trzy mosty: na Wiśle, Młynówce i Sole, a także pięć rond.

Prace przy budowie drogi trwają, a zaawansowanie szacowane jest na 76 proc. Zakończyła się już m.in. budowa 12-metrowego mostu na Młynówce, gotowa jest konstrukcja mostu na Wiśle (będzie miał 432 m), zabetonowano także konstrukcję mostu na Sole. Wykonane zostało także przejście pod drogą dla pieszych i rowerzystów w okolicy Stawów Adolfińskich.

Wybudowane zostały także dwa mury oporowe o długości 758 i 510 m i wysokości odpowiednio blisko 1 i 3,6 m. Zakończyły się także niemal wszystkie prace ziemne, gotowe są także konstrukcje rond na ul. Wolskiej, Wojewódzkiej, Legionów, Jagiełły i Zatorskiej.

Z ochroną zabytku

Wykonany został także nasyp po północnej stronie drogi od mostu na Wiśle do Pławów. Konstrukcja o długości 1,5 km i 6 m wysokości w najwyższym miejscu zasłania widok na drogę od strony byłego niemieckiego, nazistowskiego obozu koncentracyjnego KL Birkenau. Ze względu na bliskość tego miejsca od budowanej drogi, inwestycja jest podporządkowana regułom ochrony miejsc istotnych dla światowego dziedzictwa.

Jedną z kluczowych spraw jest tu zapewnienie, żeby okolice tych miejsc zostały niezmienione, co w tym przypadku zapewnia wspomniany wał ziemny. Z uwago na sąsiedztwo drogi, w miejscu przecięcia trasy z linią kolejową powstanie przejazd pod torami, a nie wiadukt. Także most na sole został zaprojektowany w taki sposób, żeby nie wyróżniał się z otoczenia.

Tunel pod ruchem kolejowym

Planowany tunel pod torami linii kolejowej linii Oświęcim – Czechowice-Dziedzice będzie jednym z trudniejszych etapów budowy – będzie wykonywany pod ruchem.

- Przygotowujemy obszar po obu stronach torów, gdzie droga będzie się obniżać i zejdzie do poziomu prawie 10 m poniżej poziomu gruntu – poinformował inwestor. Kluczową sprawą będzie zabezpieczenie przed wysokim poziomem wód gruntowych, Z tego powodu pod torami wykonana została osłona z rur, które są równocześnie obrysem przyszłego przejazdu pod linią kolejową. Wzdłuż torów i prostopadle do nich powstają w gruncie specjalne przesłony, które będą zabezpieczały przed napływem wód gruntowych.

Budowa konstrukcji tego obiektu ruszy w II połowie 2025 roku. Tunel pod torami pomieści trzy jezdnie – dwie poprowadzą ruch w ciągu obwodnicy, trzecia to ul. Ostatni Etap. W praktyce będzie to prostopadłościan o wymiarach 22,7 na 38,7 na 8,5 m. – Przeciśniemy ją pod torami. Jak dotąd nikt w Polsce nie przeciskał tak dużych konstrukcji pod czynną linią kolejową – poinformował inwestor. Tunel ma być gotowy na przełomie 2025 i 2026 roku, a cała inwestycja związana z budową obwodnicy w połowie 2026 roku.



Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix
Balzola Polska
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Trzeba poprawić DK-32 w Wielkopolsce. Jest nowy przetarg

Drogi i autostrady

Trzeba poprawić DK-32 w Wielkopolsce. Jest nowy przetarg

ep. 03 stycznia 2025

Rozbudują DK-32 pod Zielona Górą

Drogi i autostrady

Można jeździć obwodnicą Gryfina

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Trzeba poprawić DK-32 w Wielkopolsce. Jest nowy przetarg

Drogi i autostrady

Trzeba poprawić DK-32 w Wielkopolsce. Jest nowy przetarg

ep. 03 stycznia 2025

Rozbudują DK-32 pod Zielona Górą

Drogi i autostrady

Można jeździć obwodnicą Gryfina

Drogi i autostrady

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5