Partner serwisu
Drogi i autostrady

Kolejka chętnych do budowy obwodnic

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
20-02-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mk / Rzeczpospolita

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Kolejka chętnych do budowy obwodnic
fot. GDDKiA
Do budowy każdej z dwunastu planowanych obwodnic zgłasza się po kilkanaście chętnych przedsiębiorstw i konsorcjów. Tak wysokiej frekwencji nie było od lat. Każdy z kontraktów opiewa na sumę 250-350 mln zł – pisze „Rzeczpospolita”.

Od 3 lat liczba przetargów gwałtownie spada. W latach 2010-2012 ogłoszono jedynie 6 postępowań, wartych łącznie 1,5 mld zł. Program budowy obwodnic, zatwierdzony przez rząd na początku października 2013 roku, był więc przez firmy bardzo oczekiwany.

„Dobrze, że przetargi w ogóle są”

Większość kontraktów na budowę obwodnic zamyka się w przedziale 250–350 mln. – To nie są kwoty, które zmieniłyby trudną sytuację branży – powiedziała „Rzeczpospolitej” Barbara Dzieciuchowicz, wiceprezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa. – Dobrze jednak, że te przetargi w ogóle są – dodała Dzieciuchowicz.

Część obecnych przedsięwzięć będzie realizacją inwestycji rozpoczętych wcześniej. Pierwszy etap obwodnicy Brodnicy, budowę ronda, rozpoczęto w 2011 roku. Jeszcze wcześniej zaczęły się prace przy obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego – tam pierwszy 6-kilometrowy odcinek został oddany do ruchu już w 2009 roku.

Harmonogram prac

Na budowę obwodnic czeka 12 miast. Każdą z tych inwestycji chce realizować od 16 do 21 firm. W toku jest już 11 przetargów, ostatni zostanie ogłoszony za 4-5 miesięcy. Podpisywanie kontraktów zacznie się w czerwcu.

Najszybciej, bo już w 2015, zakończy się budowa obwodnicy Brodnicy. Obejścia Bełchatowa, Wielunia i Inowrocławia zostaną oddane rok później, natomiast prace przy obwodnicy Kościerzyny, Nysy, Kłodzka, Olsztyna, Góry Kalwarii, Jarocina i Ostrowa Wielkopolskiego zakończą się w 2017 roku. Dłużej poczekają mieszkańcy Sanoka – obwodnica tego miasta dla kierowców zostanie otwarta dopiero w 2018 roku.

Najdroższa i najbardziej strategiczna inwestycja – obwodnica Warszawy – powstanie w 2019 roku. Realizacja wartej 6,7 mld zł inwestycji rozpocznie się w 2015 roku. W planach jest ponad 2-kilometrowy tunel i most o długości ok. 1,5 km z czterema pasami ruchu w obu kierunkach. 18,5-kilometrowy fragment Południowej Obwodnicy Warszawy od węzła Puławska do węzła Lubelska połączy autostradę A2 oraz planowaną drogę ekspresową S17 z korytarzem transportowym w kierunku granicy z Białorusią.

Liczba zgłoszeń może zaskakiwać. Obwodnicą Sanoka zainteresowanych jest 16 przedsiębiorstw. Tyle samo chętnych podmiotów chce realizować budowę w Jarocinie. 18 firm przymierza się do trasy wokół Kalwarii, jeszcze więcej – 21 firm – zgłosiło się do budowy obwodnicy Bełchatowa.

Ostrożność przy wyborze wykonawcy

Choć o wyborze wykonawcy, oprócz kosztów, decydować będzie także proponowany termin przedsięwzięcia i długość gwarancji na wykonane prace, znacznie niższe od kosztorysu ceny znów mogą okazać się problemem. Budowę obwodnicy Nysy inwestor wycenił na 426 mln zł – na osiem startujących w przetargu firm jedynie dwie zaproponowały wyższe ceny. Najniższa oferta była o ok. 30 proc. niższa od zakładanej kwoty.

GDDKiA obawia się także podpisywania zbyt dużych kontraktów z jedną firmą, by w razie kłopotów wykonawcy nie blokować całego przedsięwzięcia. Rozwiązaniem jest dzielenie długich odcinków na mniejsze. Tak zrobiono w przypadku 25-kilometrowego odcinka obwodnicy Olsztyna, którego budowę podzielono na dwa fragmenty. Dla każdego będzie osobny przetarg (pierwszy odcinek chce budować 17 firm, drugi 15).

 

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Biznes i przemysł

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Elżbieta Pałys 16 września 2023

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Intermodal i logistyka

Setki milionów złotych na autobusy i tramwaje w Polsce Wschodniej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Biznes i przemysł

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Elżbieta Pałys 16 września 2023

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Intermodal i logistyka

Setki milionów złotych na autobusy i tramwaje w Polsce Wschodniej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5