Rynek Infrastruktury
Cała DK-20 ze Stargardu Szczecińskiego do Gdynia ma około 320 km długości. Biegnie ona przez środkową i wschodnią część województwa zachodniopomorskiego oraz przez zachodnią część województwa pomorskiego, łącząc Pomorze Zachodnie z Pomorzem Gdańskim.
– Kościerzyna ma szczęście, bo miast, które potrzebują nowych dróg, jest kilkaset w całej Polsce – mówił Robert Marszałek, dyrektor oddziału GDDKiA w Gdańsku. O tym, że budowa obwodnicy została zaakceptowana przez rząd, zdecydowało kilka czynników, między innymi przygotowanie dokumentacji.
Wynika z niej, że obejście Kościerzyny będzie miało przekrój 2+1 umożliwiający naprzemienne wyprzedzanie. – Rozwiązanie 2+1 wpłynie korzystnie na płynność ruchu na nowej trasie i zapewni bezpieczne warunki wyprzedzania pojazdów jadących wolniej. Dla utrzymania najwyższych standardów bezpieczeństwa ruchu drogowego na obwodnicy przewidziano budowę bezkolizyjnych skrzyżowań i rond – zauważa Bartłomiej Banach, naczelnik Wydziału Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego i Zarządzania Ruchem z gdańskiej GDDKiA.
Obwodnica Kościerzyny powstanie w systemie „projektuj i buduj”. Jej realizacja pozwoli zwiększyć przepustowość drogi, podnieść poziom swobody ruchu na drodze, zwiększyć bezpieczeństwo ruchu, poprawić jakość jego obsługi oraz zmniejszyć zużycie paliwa.
Dzięki obwodnicy możliwe będzie wyprowadzenie z centrum miasta ruchu tranzytowego. Na trasie omijającej Kościerzynę od południa znajdą się cztery węzły łączące główną arterię z drogami niższych kategorii – Kościerzyna Zachód, Kościerzyna Południe, Kościerzyna Wschód i Wieżyca.
Przebudowane lub wybudowane zostaną również drogi lokalne i dojazdowe obsługujące tereny przyległe do nowej trasy. Zakończenie budowy i oddanie drogi do ruchu planuje się w połowie 2017 roku. Budowa obwodnicy wokół Kościerzyny jest kolejnym działaniem, które ma poprawić bezpieczeństwo i wygodę jazdy na DK20. W tym roku nową nawierzchnię położono w Piaszczynie (3,2 km) oraz między Kornem a Kościerzyną (6,8 km).