Partner serwisu
Drogi i autostrady

Kowalski: Groźba wstrzymania pieniędzy to próba nacisku na Polskę

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
31-01-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Kowalski: Groźba wstrzymania pieniędzy to próba nacisku na Polskę
Fot. Rynek Kolejowy
– Komisja wie o postepowaniu w sprawie zmowy cenowej od dwóch lat. Fakt, że płatności zostają wstrzymane w trakcie negocjowania nowej perspektywy finansowej to forma nacisku na Polskę, która domaga się zwiększenia środków w unijnym budżecie – przekonuje w rozmowie z portalem "rynekinfrastruktury.pl" Bogusław Kowalski, ekspert w Zespole Doradców Gospodarczych TOR i były wiceminister transportu.

W ubiegłym tygodniu Komisja Europejska postanowiła wstrzymać wypłatę 3,5 mln zł refundacji na polskie drogi. Powodem decyzji KE jest podejrzenie zmowy cenowej wykonawców trzech inwestycji: S8 Piotrków Trybunalski – Rawa Mazowiecka, S8 Białystok – Jeżewo i A4 Radymno – Korczowa. KE zastrzegła, że dopóki sprawa się nie wyjaśni, wszelkie refundacje będą wstrzymane. Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, które prowadzi rozmowy mające wyjaśnić tę sprawę podkreśliło, że w ocenie resortu decyzja Komisji jest nieuzasadniona, a minister Elżbieta Bieńkowska określiła ją jako „kuriozalną”. Resort podkreślił też, że o sprawie informował Komisję Europejską już w 2010 roku, a więc w momencie kiedy doszło do pierwszych zatrzymań w związku z podejrzeniem zmowy cenowej.

Komisja Europejska domaga się między innymi zbadania systemu kontroli mającego zapobiegać zmowom cenowym i innym formom naruszenia prawa przy realizacji zamówień publicznych finansowanych z środków europejskich. – Jest to o tyle zaskakujące, że postepowanie w sprawie zmowy cenowej, będące podstawą decyzji o wstrzymaniu środków jest najlepszym dowodem na to, że system kontroli działa – uważa Bogusław Kowalski, ekspert w Zespole Doradców Gospodarczych TOR i były wiceminister transportu.

Również GDDKiA podkreśla, że system wdrażania funduszy europejskich przez Polskę działa prawidłowo. Potwierdzają to audyty KE i Europejskiego Trybunału Obrachunkowego. „Przetargi organizowane przez GDDKiA - ze względu na ich wartość - podlegają szczególnej weryfikacji i nadzorowi ze strony organów krajowych oraz europejskich. Wyniki dotychczasowych kontroli potwierdzają prawidłowość działania systemów finansowania i realizacji inwestycji drogowych” – stwierdziła Dyrekcja w komunikacie prasowym.

Zdaniem Kowalskiego decyzja Komisji Europejskiej ma charakter polityczny i powinna być traktowana jako forma nacisku na Polskę w ramach negocjacji dotyczących unijnej perspektywy budżetowej na lata 2014-2020. Pierwsza tura negocjacji zakończyła się fiaskiem, a kolejna planowana jest w luty, czyli na miesiąc przed zapowiadanym przez MRR terminem zakończenia rozmów z KE w sprawie wstrzymanych płatności.

– Decyzja Komisji Europejskiej nie ma merytorycznego uzasadnienia. Staje się ona zrozumiała dopiero w kontekście toczących się obecnie negocjacji budżetowych, w których Polska domaga się zwiększenia środków. Groźba zablokowania pieniędzy na inwestycje drogowe może skłonić nasz kraj do osłabienia tego stanowiska. Byłem członkiem Komitetu Europejskiego Rady Ministrów i mogę stwierdzić, że takie formy oddziaływania politycznego na poziomie europejskim mają miejsce – powiedział Kowalski, dodając, że nie oznacza to, że rząd musi ulec unijnym naciskom. – Nie sądzę, żeby miało dojść do faktycznego cofnięcia finansowania projektów drogowych, bo nie ma ku temu podstaw. Z punktu widzenia rządu bardzo ważne jest, aby polskie władze dały jasny sygnał, że traktują tę sprawę jako polityczną próbę wywarcia wpływu na pozycję negocjacyjną Polski – wyjaśnił Kowalski, podkreślając, że duże znaczenie ma również społeczne poparcie dla rządu.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Nowak: Mamy odblokowane środki UE na drogi!

Drogi i autostrady

Nowak: Mamy odblokowane środki UE na drogi!

Rynek Infrastruktury 27 marca 2013

GDDKiA może wysyłać kolejne wnioski o płatność do KE

Drogi i autostrady

PZPB: Odblokowanie środków na drogi przez KE cieszy branżę budowlaną

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Nowak: Mamy odblokowane środki UE na drogi!

Drogi i autostrady

Nowak: Mamy odblokowane środki UE na drogi!

Rynek Infrastruktury 27 marca 2013

GDDKiA może wysyłać kolejne wnioski o płatność do KE

Drogi i autostrady

PZPB: Odblokowanie środków na drogi przez KE cieszy branżę budowlaną

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5