Partner serwisu
Drogi i autostrady

Kujawsko-pomorskie: Impresa Pizzarotti chce większej zapłaty za budowę S5

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
19-02-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Kujawsko-pomorskie: Impresa Pizzarotti chce większej zapłaty za budowę S5
fot. LD
Trwa budowa całego ciągu drogi ekspresowej S5 w województwie kujawsko-pomorskim. Zgodnie z umowami podpisanym w 2015 roku trzy z siedmiu fragmentów, na które podzielono trasę, realizuje włoska firma Impresa Pizzarotti. Łączna wartość projektów prowadzonych przez tego wykonawcę to ok. 1,117 mld zł. Na początku br. zagraniczna spółka zwróciła się jednak do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad o dodatkowe pieniądze na budowę drogi. Powodem roszczeń maja być zmiany w branży budowlanej i nieprzewidziany wcześniej wzrost kosztów realizacji inwestycji.

Generalna Dyrekcja mobilizuje Włochów

– GDDKiA już w ubiegłym roku wielokrotnie mobilizowała firmę Impresa Pizzarotti do zwiększania zaangażowania w prace na budowie odcinków drogi ekspresowej S5. Nasze działanie polegało m.in. na jasnym wskazywaniu, co należy zrobić, aby można było zrealizować kontrakt w terminie lub w czasie najbardziej zbliżonym do okresu prac założonym w umowie. Niestety do teraz nie widzimy skutków. Wykonawca za każdym razem deklarował podjęcie działań i zwiększenie zaangażowania prac na budowie. Niestety wykonawca nawet nie osiągał zaangażowania wskazywanego w opracowanych przez siebie programach robót. Prace były prowadzone ale nadal w wyraźnie mniejszym zakresie niż deklarowała firma – mówi Jan Krynicki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Widać to w obecnym stanie zaawansowania robót na fragmentach budowanych przez Impresa Pizzarotti, które jest bardzo niskie, jak na inwestycję, która miałaby zakończyć się w bieżącym roku.
Zaawansowanie na odcinkach S5 budowanych przez firmę Impresa Pizzarotti
Dane z: Odcinek Zaawansowanie rzeczowe Zaawansowanie finansowe
grudzień Białe Błota – Szubin  37% 45%
styczeń Nowe Marzy – Dworzysko 21% 38%
styczeń Dworzysko – Aleksandrowo 26% 37%

Jak zaznacza przedstawiciel GDDKiA – w związku z obowiązującą na budowie przerwą zimową inwestor mógł przede wszystkim monitorować postęp prac i mobilizować wykonawcę zaś jeżeli nie przynosi to efektów wówczas po 15 marca ma już możliwość także wyciągnięcia realnych konsekwencji względem zleceniobiorcy.

Pod koniec stycznia br. Impresa Pizzarotti przedłożył pismo do GDDKiA, w którym wzywa do spełnienia dobrowolnego świadczenia w zakresie trzech odcinków S5 w związku ze wzrostem cen na rynku budowlanym. Jak zaznacza jednak Generalna Dyrekcja – jasno określiliśmy, że jest to działanie nie kontraktowe. Wykonawca powinien działać w trybie umowy czego dotychczas nie zrobił, a jeżeli to zrobi, wówczas GDDKiA będzie analizować zasadność roszczenia. Co więcej, wykonawca jest zobowiązany realizować zobowiązania kontraktowe przez cały okres trwania umowy. Natomiast decyzja o kontynuowaniu bądź przerwaniu robót na powyższych odcinkach S5 zależy wyłącznie od włoskiego wykonawcy. Jednak zejście z placu budowy, z winy wykonawcy wiąże się z określonymi konsekwencjami jakie zostaną wówczas wyciągnięte wobec wykonawcy przez GDDKiA, np. zapisane w kontrakcie kary umowne.

Rozmowy nadal trwają

W artykule z 19 lutego br. „Gazeta Pomorska” podała, że możliwe jest nawet zejście wykonawcy z kontraktu. Te informacje dementuje jednak Impresa Pizzarotti i podaje, że nie zagroziła opuszczeniem budowy. Obecnie trwają rozmowy między GDDKiA a włoskim wykonawcą. – Oczywiście jeśli roszczenia są zgodne z zapisami zawartej umowy to bierzemy je pod uwagę. Musi to jednak być zgodne z prawem – mówi Jan Krynicki.

Opuszczenie budowy przez wykonawcę to ostateczność, jednak z podobną sytuacją mieliśmy do czynienia ostatnio w przypadku dwóch inwestycji kolejowych prowadzonych przez Astaldi. Tam, zdaniem wykonawcy, wzrost cen spowodował, że poniósłby znaczne straty prowadząc dalsze prace (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj). To oczywiście skutkuje wkroczeniem przez zamawiającego na drogę sądową. 

Cała S5 w województwie kujawsko-pomorskim dopiero w 2020 roku

Obecnie w województwie kujawsko-pomorskim trwa budowa całego ciągu drogi ekspresowej S5.

Realizowane odcinki S5 w województwie kujawsko-pomorskim
Odcinek Długość (km) Wykonawca Wartość kontraktu (mln zł)
Nowe Marzy – Dworzysko 23,31 Impresa Pizzarotti 400,952
Dworzysko – Aleksandrowo 22,36 Impresa Pizzarotti 438,440
Białe Błota – Szubin  9,73 Impresa Pizzarotti 278,110
Aleksandrowo –Tryszczyn 14,70 Intercor i Trakcja PRKiI 369,000
Tryszczyn – Białe Błota 13,47 Polaqua i Dragados 328,476
Szubin – Jaroszewo 19,30 Trakcja PRKiI i Intercor 351,971
Jaroszewo – granica województwa 25,10 Kobylarnia i Mirbud 421,818

Według początkowych założeń kontraktowych cała trasa, o długości 127,97 km, miała być gotowa w 2019 roku. Już teraz jednak wiadomo, że nie uda się wybudować wszystkich odcinków przed końcem br. W grudniu 2018 roku pojawiła się informacja, że fragment Tryszczyn – Białe Błota będzie gotowy dopiero wiosną 2020 roku. Wcześniej, przesunięcie terminu na rok 2020 uzyskała też część trasy w pobliżu Maksymilianowa (więcej na ten temat pisaliśmy tutaj).
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Program drogowy droższy o 5 mld zł. Za sprawą jednej drogi

Drogi i autostrady

Lubuskie. Polaqua najtańsza na obwodnicę z mostem przez Odrę

Drogi i autostrady

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5