Partner serwisu
Drogi i autostrady

Latawiec: Potrzeba lat na zmianę relacji między uczestnikami procesu inwestycyjnego

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
30-10-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Latawiec: Potrzeba lat na zmianę relacji między uczestnikami procesu inwestycyjnego
fot. GDDKiA
– Wymiana myśli między poszczególnymi członkami procesu inwestycyjnego następuje, jednak to, jaki będzie efekt tej wymiany, zależy od tego, czy dyskusja będzie kontynuowana na szerszych forach – mówi Tomasz Latawiec, prezes SIDIR i członek Stowarzyszenia „Inicjatywa dla Infrastruktury”, pytany o to, czy wydarzenia takie jak Kongres Infrastruktury Polskiej, mogą stanowić efektywną platformę wymiany stanowisk między różnymi stronami kontraktu.

Tomasz Latawiec przypomina, że Kongres Infrastruktury Polskiej nie jest pierwszym ważnym wydarzeniem, podczas którego omawiano problemy w systemie zamówień publicznych (w zeszłym roku był to np. Kongres Drogowy). – I co wydarzyło się od zeszłego roku? Nie ma żadnych efektów, brakuje przede wszystkim dialogu – ocenia prezes SIDiR i dodaje, że podczas gdy współpraca w ramach Forum Inwestycyjnego PKP PLK układa się pomyślnie, nie można tego powiedzieć o relacjach z GDDKiA.

– Zabrakło tu pewnych osób, przedstawicieli różnych agencji, które są zaangażowane w realizację inwestycji. Podczas Kongresu pojawiła się reprezentacja Najwyższej Izby Kontroli, jednak zabrakło udziału Ministerstwa Transportu, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, przedstawicieli Centrum Unijnych Projektów Transportowych – wylicza Tomasz Latawiec.

Członek IDI zaznacza, że proces wymiany myśli i uwag można kontynuować, jednak wyłącznie pod warunkiem, że wszystkie strony uświadomią sobie, że nie da się wypracować odpowiednich rozwiązań w ciągu kilku miesięcy. – W Holandii to trwało kilkadziesiąt lat, w Niemczech i Wielkiej Brytanii kilkanaście lat – zaznacza.

Prezes Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców przytacza przykład holenderskiego CROW. Jest to organizacja non-profit, umożliwiająca wspólną pracę rządu i branży infrastrukturalnej na rzecz polepszenia sytuacji w branży. Prace nad holenderskim systemem specyfikacji technicznych są rozwijane od 30-40 lat. – Blisko 80 procent infrastrukturalnych zamówień publicznych w Holandii jest realizowanych w oparciu o standardy CROW. Ta organizacja pomaga wdrażać ten system na Węgrzech i aktualnie to trwa już siedem lat. To pokazuje, jak długi jest ten proces oraz jak ważne jest, by wszyscy interesariusze znaleźli się w tym kręgu – oznajmia prezes SIDiR.

Według Tomasza Latawca, aby zebrać wszystkich interesariuszy, należy „widzieć bardzo szeroko”. A tymi, którzy mają takie predyspozycje są wysoko postawieni urzędnicy. To oni powinni wiedzieć, że w procesie inwestycyjnym ważni są ekolodzy, przedstawiciele Ministerstwa Środowiska, Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. – Zapomina się o ekspertach, naukowcach, dlaczego? – pyta prezes SIDiR. – Oni też mają wpływ na to, co się dzieje, mają dużą wiedzę i doświadczenie, mają badania przede wszystkim i mogą z nich wyciągać wnioski – dodaje.

Tomasz Latawiec kładzie nacisk na to, że ważne jest zrozumienie, iż proces zmian w relacjach między różnymi stronami kontraktu będzie trwał długo i należy w tych działaniach wyznaczyć sobie kamienie milowe. Jako przykład podaje niemiecką komisję ds. dużych inwestycji, powołaną przez tamtejszego odpowiednika Sławomira Nowaka, Petera Ramsauera. Komisja powstała w marcu, natomiast plan zakończenia działań wyznaczono na grudzień 2015 roku. Zakończy się ona wydaniem handbooka, w którym zostanie opisane prawo precyzujące to, jak należy realizować duże inwestycje. I to wejdzie do prawa niemieckiego.

Członek IDI ponownie podkreśla, że istnieje współpraca między stroną państwową i prywatną, jednak trzeba mieć świadomość tego, że proces zmian trwa wiele lat. – Po tym Kongresie mamy ciężkie zadanie. Wiceminister Rynasiewicz opuścił wydarzenie po swoim wystąpieniu, nie jest tym zainteresowany. Jak ktoś, kto odpowiada za inwestycje może nie słuchać? – zastanawia się Tomasz Latawiec nad przyszłością rozmów z przedstawicielami rządu.

  


 

Kongres Infrastruktury Polskiej odbył się w Warszawie 17 października 2013 roku. Tego dnia po raz pierwszy została zaprezentowana Biała Księga, która powstała w ramach stowarzyszenia Inicjatywa dla Infrastruktury. Zachęcamy do pobrania i przeczytania Białej Księgi Infrastruktury (format PDF).

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Znów problem z modernizacją CMK. Cztery przetargi unieważnione

Intermodal i logistyka

Pociągi na rzeszowskie lotnisko Jasionka nie dowiozą na wszystkie odloty

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Znów problem z modernizacją CMK. Cztery przetargi unieważnione

Intermodal i logistyka

Pociągi na rzeszowskie lotnisko Jasionka nie dowiozą na wszystkie odloty

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5