Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Limit waloryzacji podniesiony do 20%? Strona publiczna widzi przeszkody

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Data publikacji:
19-06-2023
Ostatnia modyfikacja:
20-06-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RI

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Limit waloryzacji podniesiony do 20%? Strona publiczna widzi przeszkody
fot. GDDKiA
Wzrost kosztów prowadzonych inwestycji daje się we znaki wszystkim zamawiającym. Przyjęcie odpowiednich regulacji skłoniło stronę publiczną do częstszego zawierania aneksów waloryzacyjnych. Branża mówi jednak, że 10% limity są już za małe i apeluje o kolejne zmiany. Strona publiczna widzi jednak pewne przeszkody. – Jesteśmy jednostką budżetową Skarbu Państwa. Wprowadzenie wyższych limitów waloryzacyjnych wymaga zabezpieczenia środków już na etapie umowy – zauważa Anna Mróz z GDDKiA.

Słowo waloryzacja była odmieniana przez wszystkie przypadki na Kongresie Infrastruktury Polskiej. – Sytuacja, która się wydarzyła, była bez precedensu. Trzeba docenić to, co stało się po stronie publicznej. W marcu 2022 r. prezes UZP wydaje opinię, która mówi wprost: wojna na Ukrainie powoduje, że można zmienić umowę. W maju 2022 r. rząd zmienił Program Budowy Dróg Krajowych i program 100 obwodnic, zwiększono wydatki o 2,7 mld zł właśnie na waloryzację umów. W sierpniu 2022 r. Prokuratoria Generalna wydała rekomendację, zgodnie z którą złamaniem dyscypliny finansów jest nie zawarcie aneksu waloryzacyjnego, tylko zerwanie umowy, ponowny przetarg i podpisanie droższego kontraktu. W październiku mieliśmy zaś specustawę i teraz już wszystkie kontrakty powyżej sześciu miesięcy zawierają klauzule waloryzacyjne – przypomina Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Jak wskazuje Izba, GDDKiA opracowała cztery wzory aneksów waloryzacyjnych. Do 12 czerwca zawarto 117 aneksów z 26 wykonawcami zadań inwestycyjnych. Wolniej prace przebiegają w zakresie kontaktów utrzymaniowych, ale tutaj też zawarto już 270 aneksów – samych umów jest jednak ponad 600. Na zmiany, dzięki ramom prawnym, otworzyły się też samorządy, choć znajdują się one w trudniejszej sytuacji finansowej.

Temat waloryzacji przewinął się też przez projekty kolejowe. – Realizacja kontraktów kolejowych ma inną specyfikę, ale sam fakt waloryzacji jest podobny. Limit został podniesiony z 5 do 10%. Do początku kwietnia wypłaciliśmy 1 mld zł w ramach waloryzacji. Mamy wypracowane wzorce aneksów z CUPT. Proces waloryzacji powinien przyspieszyć – mówi Radosław Celiński, członek zarządu PKP PLK.

Czas podnieść limity?

– To duża zmiana mentalnościowa do tematu, trzeba docenić tę pracę, która została wykonana. Ale czy to wystarcza? Moim zdaniem nie. Wystąpiliśmy z pismem o zwiększenie limitu do 20%. Załączyliśmy symulacje z 35 kontraktów, zawieranych w latach 2020-2022. Średnia wartość waloryzacji powinna wynieść 19,98%. Część ma wykorzystane limity waloryzacyjne. Dbanie o to, żeby firmy się rozwijały, wymaga rzetelnego płacenia za wykonane usługi – zauważa Dzieciuchowicz.

Uczestniczący w debacie prawnicy wskazują, że PZP już teraz daje wiele możliwości zamawiającym. – Przepisy stanowią pewną ramę, którą wypełniają zamawiający projektowanymi postanowieniami umów. Zamawiający znający rynek będą w stanie dobrze zaprojektować postanowienia. Jeżeli zamawiający przewidzi sposoby waloryzacji na etapie przetargu, to jest możliwe bardzo duże – nawet zmiana limitów waloryzacyjnych – wskazuje Żaneta Urbaniak z kancelarii SK&S Legal. Jak jednak zauważa, problem pojawia się po stronie Krajowej Izby Odwoławczej. – Izba podchodzi do tego zero-jedynkowo: patrzy na art. 439 i sprawdza, czy są odpowiednie poziomu waloryzacji. Jeśli tak – nie stwierdza naruszenia. Izba nie bada jednak, czy ta 5-10% waloryzacja odpowiada warunkom rynkowym i gospodarczym przy 18-procentowej inflacji – dodaje.

Większe limity wymagają zabezpieczenia środków

Strona publiczna widzi jednak przeszkody w zwiększaniu limitu. – Zmiana tych ograniczeń miałyby bardzo dalekosiężne skutki. Tego typu analizy oczywiście prowadzimy i 10% limit na niektórych kontraktach jest niewystarczający. To wymaga szerokiej analizy i identyfikacji nowych okoliczności, które uzasadniałyby takie postulaty. Wspomniane opinie prezesa UZP i Prokuratorii Generalnej wymagały bardzo dużej pracy i argumentów z naszej strony – mówi Anna Mróz, dyrektor departamentu budżetu i projektów UE w GDDKiA. Jednocześnie, jak podkreśla, nie jest możliwe całkowite zniesienie limitów. – Jesteśmy jednostką budżetową Skarbu Państwa. Wprowadzenie wyższych limitów waloryzacyjnych wymaga zabezpieczenia środków już na etapie umowy. Przy tej skali projektów rodzi to określone skutki finansowe. W dłuższej perspektywie nie możemy sobie na to pozwolić. Musimy znać ramy finansowe i perspektywę wydatkowania środków – podkreśla przedstawicielka GDDKiA.

Jak wskazuje, również sytuacja na rynku nie jest tak jednoznaczna. – W tym momencie otrzymujemy wartości ofert na poziomie zbliżającym się do poziomu z 2019 r. – czyli sprzed dwóch głównych czynników, które umożliwiły zwiększenie limitów waloryzacyjnych. W takiej sytuacji w pewnym momencie kończą nam się argumenty – pomimo wartości, które wskazują, że limity waloryzacyjne nie są wystarczające – podkreśla Mróz.

– Rozumiem argumenty po co została wprowadzona waloryzacja. Nie możemy popadać jednak w skrajność. Po co otrzymujemy oferty i umowy? Moglibyśmy przecież uznać, że wynagrodzenie jest płynne. Musimy przyjąć jakieś ramy finansowe i niestety również pojawia się ryzyko – mówi Anna Mróz.

Wtóruje jej przedstawiciel PKP PLK. – Padło stwierdzenie, że waloryzacja 5-10% przy inflacji 18% to rozmijająca się wielkość, ale miejmy świadomość, że kontrakt budowlany trwa 2-3 lata. Wypłacamy zaliczki. To nie jest tak, że wykonawca zabezpiecza własne środki na zakup materiałów i zabezpieczenia placów budów. Przecież nie wszystko kupowali w czasie pików – dodaje Celiński.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5