Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że do wojewody lubelskiego wpłynął wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla budowy drogi ekspresowej S12 na odcinku Dorohucza – Chełm. 22-kilometrowy fragment powstanie w ramach inwestycji o wartości 760 mln zł. Kierowcy pojadą nowym odcinkiem już w 2027 roku.
Jak informowaliśmy na łamach “Rynku Infrastruktury” przed dwoma tygodniami,
Intercor, realizujący w systemie “projektuj i buduj” odcinek Piaski – Dorohucza na drodze ekspresowej S12 w województwie lubelskim, złożył wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, czyli tzw. decyzji ZRID. W dniu 22 kwietnia Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała, że wniosek o wydanie decyzji ZRID dla kolejnego fragmentu trasy, łączącego Dorohuczę i Chełm, złożył Stecol Corporation, który podobnie jak Intercor realizuje inwestycję w systemie “projektuj i buduj”.
Wydanie decyzji ZRID umożliwi wykonawcy przejście do fazy robót budowlanych. Określi ona bowiem granice terenu zajętego przez Skarb Państwa pod budowę drogi, umożliwiając uruchomienie przez wojewodę lubelskiego, w ramach której dotychczasowi właściciele przejętych przez państwo nieruchomości uzyskają odszkodowania. Obowiązujący harmonogram inwestycji zakłada oddanie do użytku nowego fragmentu w maju 2027 roku. W tym miesiącu powinno również nastąpić udostępnienie kierowcom fragmentu pomiędzy Piaskami a Dorohuczą.
Początek odcinka Dorohucza – Chełm zaplanowano w rejonie miejscowości Chojno Nowe Drugie, gdzie połączy się z odcinkiem Piaski – Dorohucza. Dalej nowy fragment przebiegać będzie w przeważającej mierze na północ względem istniejącej drogi krajowej nr 12. Na planowanym węźle Siedliszcze przewidziano połączenie z drogą wojewódzką nr 839 w kierunku Rejowca Fabrycznego. Przecięcie DK nr 12 przewidziano w miejscowości Tytusin.
Trasa ominie następnie od strony południowej miejscowość Stołpie, w której rejonie powstanie para Miejsc Obsługi Podróżnych. Połączenie z aktualnie budowaną obwodnicą Chełma zaplanowano na węźle Chełm Zachód. Na nowym odcinku powstanie szereg obiektów inżynieryjnych – 14 wiaduktów, most oraz 5 przejść dla średnich i dużych zwierząt. Wartość realizowanej przez Stecol Corporation inwestycji opiewa na 760 mln zł.
Droga ekspresowa S12 połączy autostradę A1 z granicą polsko-ukraińską w Dorohusku. Początek trasy zaplanowano na nowym węźle w rejonie Piotrkowa Trybunalskiego. Trasa będzie dalej przebiegała na wschód przez Sulejów, Opoczno, Przysuchę, Radom, Zwoleń, Puławy, Lublin, Świdnik, Piaski i Chełm. Realizacja trasy jest obecnie najbardziej zaawansowana w województwie lubelskim. Wydano również decyzję środowiskową dla całego fragmentu pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim a Radomiem – w przypadku dwóch odcinków trwają przetargi. Na wydanie decyzji środowiskowej czeka odcinek pomiędzy Radomiem a Puławami.
Fragment drogi ekspresowej S12 pomiędzy Piaskami a Dorohuskiem będzie liczył ok. 75 kilometrów długości. Podpisano już umowy realizację niemal wszystkich odcinków, a w przypadku obwodnicy Chełma rozpoczęto prace budowlane. Wyjątkiem jest ok. 6-kilometrowy odcinek w rejonie planowanego węzła Dorohucza, gdzie pod warstwą ziemi wykryto odpady przemysłowe. Spowodowało to konieczność zmiany przebiegu trasy pomiędzy miejscowościami Pełczyn i Chojno Nowe Drugie. W tym momencie trwają prace nad przygotowaniem nowej dokumentacji projektowej wraz z materiałami niezbędnymi do uzyskania nowej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.