Rynek Infrastruktury
We wrześniu Sejm znowelizował, a na początku października Senat podtrzymał bez poprawek nowelizację Ustawy o drogach publicznych, na mocy której dawne drogi krajowe, zastępowane, w wyniku realizowanych inwestycji, przez drogi ekspresowe czy obwodnice nie będą już otrzymywać, jak dotychczas, kategorii drogi gminnej, natomiast będą zaliczane do dróg wojewódzkich. Analogicznie, nowo wybudowane odcinki dawnych dróg wojewódzkich będą zaliczane do dróg powiatowych, a nowo wybudowane odcinki dawnych dróg powiatowych – do dróg gminnych. Jednocześnie samorządy wojewódzkie uzyskały, na mocy znowelizowanych przepisów, możliwość przekazania odcinków dróg wojewódzkich, proporcjonalnych do przejętych dróg krajowych, samorządom powiatowym. Podobnie rzecz ma się z uprawnieniem starosty do przekazania gminie proporcjonalnych odcinków dróg powiatowych.
Znowelizowane przepisy są krytykowane przede wszystkim przez samorządy wojewódzkie, które zwracają uwagę m.in., że mogą mieć problemy ze znalezieniem środków finansowych na nowe zadania. Krytyce nowe przepisy poddał także m.in. Związek Powiatów Polskich oraz prezydent Poznania Ryszard Grobelny, który zwrócił się do prezydenta Bronisława Komorowskiego o nie podpisywanie ustawy.
Na tym tle wyróżnia się wypowiedź lubuskiego wicemarszałka Bogdana Nowaka, który twierdzi, że władze woj. lubuskiego są przygotowane na zmiany w prawie. - Województwo lubuskie na bieżąco śledziło proponowane zmiany w ustawie o drogach publicznych, które trafiły w miesiącu wrześniu do Senatu RP i zostały 3 października przyjęte bez poprawek. Zarząd Województwa Lubuskiego jest przygotowany na taką ewentualność i we współpracy z Zarządem Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze ma przygotowany wariant z możliwością przekazania dróg dla samorządów lokalnych. – mówi Bogdan Nowak. – Należy nadmienić, że od kilku miesięcy trwały rozmowy z samorządami gminnymi i powiatowymi, ws. przejęcia „starej” drogi krajowej nr 3 po wybudowaniu drogi ekspresowej S-3 na terenie województwa lubuskiego, w których Zarząd Województwa Lubuskiego zawarł propozycję „wymiany” dróg, będącą w dużej części analogią do proponowanych zmian w ustawie o drogach publicznych – dodaje wicemarszałek.
Bogdan Nowak przyznaje jednak, że koszty utrzymania nowych odcinków dawnych dróg krajowych będą znacznie większe niż koszty utrzymania istniejących dróg wojewódzkich ewentualnie oddawanych przez woj. lubuskie do powiatów. – Kwestie dodatkowych środków finansowych na utrzymanie nowych dróg wojewódzkich były wstępnie szacowane, natomiast w szczegółach nie były jeszcze analizowane – zastrzega Bogdan Nowak.