Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze w związku z realizacją koncepcji programowych budowy dwóch obwodnic zaprosił mieszkańców do udziału w konsultacjach społecznych odnośnie przebiegu dróg. Chodzi o obwodnicę miasta Kożuchów w ciągu drogi wojewódzkiej nr 296 i 297, a także Bogaczowa w ciągu DW288.
Swoje uwagi zainteresowani mogą składać do 30 września 2025 roku.
Trzy warianty obwodnicy Bogaczowa
Koncepcja wstępna obwodnicy Bogaczowa zakłada, że będzie to droga klasy G o dopuszczalnym obciążeniu nawierzchni 115 kn/oś. Droga będzie jednojezdniowa, dwupasowa o szerokości jezdni 7 m – 2 x 3,5. Celem budowy jest m.in. zwiększenie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego, rozdzielenie ruchu tranzytowego i lokalne, zapewnienie możliwości rozwoju gminy poprzez budowę dodatkowych dróg zbiorczych obsługujących tereny przyległe do drogi wojewódzkiej czy zwiększenie płynności i przepustowości sieci drogowej.
W ramach opracowania przedstawiono trzy warianty obwodnicy. W pierwszym z nich obwodnica rozpoczyna się i kończy w terenie leśnym, początek około km 18+600 drogi wojewódzkiej nr 288 (1,2km przed miejscowością Bogaczów), a koniec około km 22+800 (800m za miejscowością Bogaczów). Nowy ślad drogi wojewódzkiej przebiega przez tereny leśne pomiędzy istniejącą DW 288, a ul. Sosnową. W km 1+170 obwodnica przekracza drogę powiatową nr 1172F(aleja Lipowa). Skrzyżowanie obu dróg zostało zaprojektowane jako zwykłe czterowlotowe, przesunięte względem miejsca krzyżowania się dróg ze względu na różnicę wysokości. Dalej obwodnica biegnie przez lasy i łąki w kierunku południowozachodnim, omijając miejscowość Bogaczów po wschodniej stronie, połączenie z istniejącym przebiegiem drogi wojewódzkiej około km 22+800 zaprojektowano jako rondo.
W drugim wariancie obwodnica rozpoczyna się i kończy w terenie leśnym, początek około km 18+600 drogi wojewódzkiej nr 288 (1,2km przed miejscowością Bogaczów), a koniec około km 22+800 (800m za miejscowością Bogaczów). Nowy ślad drogi wojewódzkiej skręca w kierunku zachodnim i biegnie przez tereny leśne i łąki znajdujące się pomiędzy ul. Sosnową, a miejscowością Sterków. W km 1+370 krzyżuje się z drogą powiatową nr 1172F(ul. Bukowa). Skrzyżowanie obu dróg zostało zaprojektowane jako zwykłe czterowlotowe. Dalej obwodnica biegnie przez lasy i łąki w kierunku południowo-zachodnim, omijając miejscowość Bogaczów po wschodniej stronie, połączenie z istniejącym przebiegiem drogi wojewódzkiej około km 22+800 zaprojektowano jako rondo.
W trzecim z kolei obwodnica rozpoczyna się i kończy w terenie leśnym, początek około km 18+600 drogi wojewódzkiej nr 288 (1,2km przed miejscowością Bogaczów), a koniec około km 22+800 (800m za miejscowością Bogaczów). Nowy ślad drogi wojewódzkiej przebiega przez tereny leśne i łąki po wschodniej stronie istniejącego przebiegu DW 288 aż do miejscowości Bogaczów. W km 1+250 nowo projektowana obwodnica krzyżuje się z istniejącym przebiegiem drogi wojewódzkiej nr 288. Skrzyżowanie zostało zaprojektowane jako rondo. Dalej obwodnica biegnie przez lasy i łąki w kierunku południowo-zachodnim, omijając miejscowość Bogaczów po wschodniej stronie, połączenie z istniejącym przebiegiem drogi wojewódzkiej około km 22+800 zaprojektowano jako rondo.
Opcje dla obwodnicy Kożuchowa
W przypadku obwodnicy Kożuchowa, Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze również chce m.in. odciążyć centrum miasta z ruchu tranzytowego i przez to poprawić bezpieczeństwo mieszkańców czy też jakość powietrza. Droga również posiadać ma klasę techniczną G o dopuszczalnym nacisku osi pojazdu 115 kN. Będzie to jednojezdniowa, dupasowa droga o szerokości jezdni 8 m – 2 x 4 m.
Zakres prac w ramach obwodnicy obejmuje m.in. budowę nowego odcinka drogi wojewódzkiej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, budowę/przebudowę skrzyżowań, zjazdów i przejazdów gospodarczych, budowę ścieżki rowerowej (na całej długości obwodnicy), zapewnienie odpowiedniego odwodnienia drogi, budowę wiaduktu (w zależności od wariantu) i innych obiektów inżynierskich, ochronę środowiska, w tym zagospodarowanie zieleni, analizę wpływu inwestycji na przyrodę oraz zastosowanie ekranów akustycznych – jeśli zajdzie taka potrzeba czy też uwzględnienie potrzeb lokalnych społeczności i zapewnienie bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez zastosowanie odpowiednich rozwiązań technicznych i oznakowania.
Również w tym przypadku przygotowane zostały trzy warianty. Jak czytamy w dokumencie, proponowany wariant nr 1 przebiegu planowanej obwodnicy o przybliżonej długości ok. 10640m, bierze swój początek na drodze wojewódzkiej nr 297 pomiędzy miejscowościami Wrociszów i Kożuchów. W miejscu skrzyżowania zaplonowano budowę trójwlotowego ronda nr 1 o średnicy 60m. Na początkowym odcinku trasa biegnie w kierunku południowym wzdłuż istniejącej drogi obsługującej teren Zakładów wodociągowych w kierunku m. Sokołów. Trasa biegnąc w łuku poziomym o promieniu 2000m po przekroczeniu istniejącej drogi dla rowerów przebiega po zachodniej stronie m. Sokołów w odległości ok. 450m na terenie pół uprawnych. Przekroczenie drogi dla rowerów zostanie zrealizowane górą przy pomocy przepustu gospodarczego umiejscowionego ok. km 1+200. W km 3+010 zaplanowano budowę skrzyżowania jednopoziomowego z drogą powiatową nr 1046F; Biegnącą z Kożuchowa do m. Sokołów. Po minięciu drogi powiatowej planowany wariant przebiega przez tereny m. Czciradz w miejscu, gdzie znajduje się niezurbanizowany odcinek wsi, co pozwala na skomunikowanie obwodnicy z drogą wojewódzką nr 283 biegnącą do Bytomia Odrzańskiego. Skrzyżowanie zostanie zrealizowane przy pomocy ronda średniego nr 2, które będzie miało średnicę 50m. Budowa ronda w tym miejscu wymusza konieczność przesunięcia zatoki autobusowej przy drodze wojewódzkiej nr 283 w głąb miejscowości. Przekroczenie drogi wojewódzkiej w tym miejscu, pozwala na zminimalizowanie wielkości robót ziemnych oraz optymalne ukształtowanie geometryczne pozwalające na zachowanie maksymalnych możliwych odcinków widoczności na trasie oraz ominięcie od strony południowo-wschodniej terenów leśnych położonych przy Czciradzu. Na dalszym odcinku trasa obwodnicy biegnie po terenach polnych okalając m. Kożuchów od strony południowo-zachodniej. Ok. km 6+370 zaplanowano budowę ronda nr 3 w miejscu skrzyżowania z droga wojewódzką nr 297 biegnącą do Szprotawy. Położenie ronda zaplanowano w odległości ok 300m od m. Cisów. Na końcowym odcinku trasa przebiega po terenach zalesionych, zbliża się do istniejącej drogi dla rowerów przebiegającej po dawnych terenach linii kolejowej. Wylot końcowego odcinka obwodnicy ukształtowano, nadając jej pierwszeństwo przejazdu i wpisując się w przebieg istniejącej drogi wojewódzkiej nr 296 przed wjazdem do m. Stypułów. Połączenie z wlotem drogi wojewódzkiej od strony Kożuchowa zostanie zrealizowane przy pomocy skrzyżowania skanalizowanego z podporządkowaniem wlotu od strony miasta.
Wariant drugi ma ok. 10,5 km i podobnie jak pozostałe, bierze swój początek na DW297 między Wrociszewem i Kożuchowem. W miejscu skrzyżowania zaplanowano budowę trójwlotowego ronda nr 1 o średnicy 60 metrów. Na początkowym odcinku trasa biegnie w kierunku południowym wzdłuż istniejącej drogi obsługującej teren Zakładów wodociągowych w kierunku m. Sokołów do miejsca przekroczenia istniejącej drogi dla rowerów wybudowanej w ramach zadania „Kolej na rower”. Po przejściu nad drogą dla rowerów, obwodnica przylega od strony południowo-wschodniej do terenów, na których przewidziano budowę farm fotowoltaicznych, mijając bezkolizyjnie drogę powiatową nr 1046F. W celu rozwiązania skrzyżowania, w ciągu drogi powiatowej zostanie wybudowany wiadukt drogowy. Dalej trasa przebiega w pobliżu m. Czciradz, gdzie przed wlotem do miejscowości od strony Kożuchowa przewidziano budowę ronda nr. 2 w miejscu skrzyżowania z drogą wojewódzką nr 283 biegnącą do Bytomia Odrzańskiego. W celu zminimalizowania ingerencji w tereny o dużym zróżnicowaniu wysokościowym oraz w celu ominięcia w tym miejscu terenów zalesienia liściastego, trasę po zjeździe ronda ukształtowano dwoma łukami poziomymi o promieniach 200 i 600m, kierując ją na południowy wschód. Na dalszym odcinku przebieg wariantu 2 trasy zbliżony jest do opisanego wariantu nr. 1. W miejscu skrzyżowania z droga wojewódzką nr 297 biegnącą do Szprotawy zaplanowano budowę ronda nr. 3 a końcowym odcinku trasa przebiega po terenach zalesionych, zbliża się do istniejącej drogi dla rowerów przebiegającej po dawnych terenach linii kolejowej. Wylot obwodnicy ukształtowano, analogicznie do wariantu nr. 1
Ostatni z wariantów ma nieco ponad 10 km, też zaczynając się na DW297 iędzy Wroiszewem i Kożuchowem z trójwlotowym skrzyżowaniem. Na początkowym odcinku trasa pokrywa się z przebiegiem wcześniej opisanych wariantów do miejsca przekroczenia istniejącej drogi dla rowerów i dalej przylega od strony południowo-wschodniej do terenów, na których przewidziano budowę farm fotowoltaicznych, mijając pod wiaduktem drogę powiatową nr 1046F. Po minięciu m. Czciradz (rondo nr 2) trasa została ukształtowana w taki sposób, by przylegać do terenów zajętych przez farmy fotowoltaiczne, minimalizując jednocześnie zajęcia terenów przyległych. Rozwiązanie takie powoduje jednakże zwiększenie wielkości robót ziemnych na odcinku przechodzącym przez rejon lasu liściastego. Ten wariant przebiegu obwodnicy został poprowadzony w bliższej odległości od m. Kożuchów. Skrzyżowanie z drogą wojewódzką nr 297 biegnącą do Szprotawy zaplanowano w miejscu, w którym takie rozwiązanie przewidziano na etapie opracowanej przed laty koncepcji obwodnicy. Rozwiązanie to pozwala na wykorzystanie gruntów wydzielonych pod przebieg dawnej trasy. Na końcowym odcinku trasa przebiega po terenach zalesionych, zbliża się do istniejącej drogi dla rowerów przebiegającej po dawnych terenach linii kolejowej. Wylot obwodnicy ukształtowano, analogicznie do wariantu nr. 1 i 2.
Lubuski ZDW informuje również, iż fakt, że poszczególne warianty przebiegu trasy obwodnicy są do siebie w dużym stopniu zbliżone, spowodowane jest koniecznością kształtowania trasy w sposób pozwalający na ominięcie terenów zajętych pod budowę farm fotowoltaicznych, co w znacznym stopniu ogranicza możliwość różnicowanie ich przebiegu oraz wykorzystanie gruntów położonych bliżej miasta Kożuchów.