Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie ogłosił przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego w ramach prawa opcji dla projektu budowy nowego odcinka drogi wojewódzkiej nr 775 w gminach Nowe Brzesko i Drwinia. W ramach inwestycji powstanie nowy most nad Wisłą.
Licząca niespełna 30 kilometrów droga wojewódzka nr 775 przebiega w północno-wschodniej części województwa małopolskiego, łącząc Słomniki z położoną nad Wisłą miejscowością Ispina, gdzie łączy się drogą wojewódzką nr 964. Ostatni odcinek trasy przebiega między Nowym Brzeskiem a Ispiną przez most nad Wisłą, który znajduje się w złym stanie technicznym. Problematyczne jest zresztą nie tylko jego wyeksploatowanie, ale również niskie parametry w zakresie nośności, a także, ujmując rzecz eufemistycznie, ograniczona szerokość jezdni, co implikuje ruch wahadłowy. Co więcej, zły stan techniczny powoduje konieczność częstej realizacji prac remontowych, aby zapewnić odpowiedni poziom bezpieczeństwa technicznego. W efekcie w lipcu i sierpniu 2020 roku między pobliskimi Sierosławicami a Świniarami musiał zostać rozłożony tymczasowy most pontonowy.
Konieczna jest zatem budowa nowej przeprawy mostowej, która połączy lewy i prawy brzeg królowej polskich rzek w gminach Nowe Brzesko i Drwinia. Od dłuższego czasu przesądzone jest to, że nowy most powstanie w innej lokalizacji niż obecnie funkcjonujący. Za opracowanie trzech wariantów wraz z pozyskaniem decyzji środowiskowej odpowiadała spółka Promost-Wisła. Opis zamówienia wskazuje na to, że do realizacji wybrany został wariant najmniej korzystny dla mieszkańców Ispiny, którzy w przypadku podróży do Nowego Brzeska będą musieli pokonać już nie około 2 kilometry, jak obecnie, lecz… kilkanaście.
Wybrano wariant niekorzystny dla mieszkańców Ispiny
Nowa przeprawa mostowa powstanie bowiem w pobliżu miejsca, w którym funkcjonował wspomniany most pontonowy. Oznacza to zarazem, że fragment przebiegu drogi wojewódzkiej nr 775 zostanie włączony w drogę krajową nr 79. Nowy odcinek połączy Śmiłowice z rondem łączącym drogi wojewódzkie nr 964 i 965 na drugim brzegu Wisły w rejonie miejscowości Świniary i Grobla. Alternatywne koncepcje zakładały połączenie Ispiny z Hebdowem lub Nękanowicami. Nękanowice to właściwie część Nowego Brzeska, z kolei Hebdów to bezpośrednio sąsiadująca z nim miejscowość. Najbardziej pożądany przez mieszkańców Ispiny wariant nękanowicki okazał się wyraźnie droższy od pozostałych. Z kolei wariant hebdowski, również korzystny dla Ispiny, od początku wydawał się najmniej prawdopodobny wśród trzech rozważanych, a to z powodu zastrzeżeń zgłoszonych przez wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Wykonawca dokumentacji projektowej ma opracować nie tylko projekt budowlany i wykonawczy mostu oraz nowego odcinka drogi wojewódzkiej, ale także infrastruktury towarzyszącej. W ramach inwestycji powstaną bowiem drogi dojazdowe i skrzyżowania z istniejącymi odcinkami dróg wojewódzkich, jak również drogą krajową nr 79, a także infrastruktura dla pieszych i rowerzystów. Wykonawca ma także odpowiadać za uzyskanie wszelkich niezbędnych decyzji, opinii i uzgodnień, w tym decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (tzw. decyzji ZRID). Głównym kryterium oceny ofert w przetargu będzie cena (do 60% punktów). Zamawiający będzie także brał pod uwagę doświadczenie projektantów branży drogowej i mostowej (po maksymalnie 20% punktów). Oferty można składać do 20 listopada do godziny 10:00.