Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Trwa rozbudowa mostu w Sandomierzu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles
BATARUS
Schuttlfix

Data publikacji:
13-05-2024
Ostatnia modyfikacja:
13-05-2024
Źródło:
Rynek Infrastruktury/GDDKiA

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Trwa rozbudowa mostu w Sandomierzu
fot. GDDKiA
Rozpoczęło się nasuwanie na podporę nurtową liczącej 100 metrów długości 300-tonowej konstrukcji nowej przeprawy mostowej w Sandomierzu w przebiegu drogi krajowej nr 77. To jeden z najtrudniejszych etapów inwestycji, w ramach której powstający nowy most zastąpi wcześniej rozebraną konstrukcję wybudowaną w 1953 roku.

Liczący blisko 22 tys. mieszkańców Sandomierz położony jest na dwóch brzegach Wisły w rejonie granic województwa świętokrzyskiego i podkarpackie. Lewobrzeżną i prawobrzeżną część miasta łączy przeprawa mostowa w przebiegu drogi krajowej nr 77. Od 2011 roku składała się ona z dwóch mostów – nowego, oddanego wówczas do użytku oraz starego, istniejącego od 1953 roku. W roku 2021 rozpoczęta została realizacja inwestycji w systemie “projektuj i buduj”, obejmująca rozbiórkę drugiego spośród wyżej wymienionych i budowę na jego miejscu nowej konstrukcji.

Jak wskazuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w komunikacie prasowym, nowy most będzie częściowo oparty na czterech istniejących podporach, które po rozbiórce starego mostu, która miała miejsce w czerwcu 2023 roku, zostały wzmocnione. Pod dnem Wisły w rejonie mostu powstał także nowy gazociąg. Po zakończeniu budowy nowego mostu przeprawa przez rzekę będzie znów dwujezdniowa – obecnie ruch w obydwu kierunkach odbywa się czasowo na moście wybudowanym w 2011 roku.


OpenStreetMap

W maju rozpoczęty został jeden z najtrudniejszych etapów budowy nowego mostu w postaci nasuwania znajdujących się nad nurtem rzeki części elementów ustroju nośnego. Dwa spośród pięciu przęseł, położone bliżej prawego brzegu Wisły, zostały zamontowane już wcześniej przy użyciu specjalnego dźwigu. W tym miesiącu po dwóch miesiącach przygotowań rozpoczęto nasuwanie kolejnych dwóch przęseł. Wykonawcą kontraktu o wartości blisko 69 mln zł jest INTOP Tarnobrzeg. W ramach inwestycji rozbudowany zostanie łącznie ponad 1 kilometr trasy (z uwzględnieniem mostu). Powstaną także trzy nowe ronda.

– Na plac budowy po lewej stronie rzeki przywieziono z wytwórni 14 elementów stalowych, które zostały umieszczone na podporach tymczasowych i zespolone. Pod konstrukcją zamontowane zostały specjalne szyny przesuwne, a na podporach ślizgi, które umożliwiają stopniowe nasuwanie elementu. Operacja z użyciem sześciu stalowych lin i czterech siłowników hydraulicznych umieszczonych na podporze nurtowej przeprowadzana jest stopniowo. Prędkość przesuwu to ok. 3 metry na godzinę. Stalowa konstrukcja umieszczona zostanie w docelowej lokalizacji w przyszłym tygodniu – czytamy w komunikacie prasowym na stronie internetowej kieleckiego oddziału GDDKiA.

Jak wskazuje zarządca państwowej sieci dróg, montaż nowej konstrukcji mostu został rozpoczęty w listopadzie ubiegłego roku. Komponenty produkowane są we własnym zakładzie produkcyjnym wykonawcy. Ich montaż odbywa się częściowo na placu budowy, a częściowo już po osadzeniu na podporach. Zakończenie aktualnie realizowanego etapu inwestycji zaplanowano na lipiec. Kolejne etapy obejmują wykonanie płyty mostu, izolacji, kap chodnikowych, nawierzchni, oświetlenia drogowego, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i innych elementów. Na przyszły rok zaplanowano włączenie mostu do układu drogowego, czyli czyli drogi krajowej nr 77 i projektowanej drogi wojewódzkiej, tzw. Lwowskiej-bis, która umożliwi ominięcie prawobrzeżnej części Sandomierza na kierunku tarnobrzeskim.

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Warmia i Mazury: Bliżej kontraktu na kolejny odcinek S16

Drogi i autostrady

Warmia i Mazury: Bliżej kontraktu na kolejny odcinek S16

Mikołaj Kobryński 13 maja 2024

Lubelszczyzna: Jest wniosek o ZRID dla kolejnego odcinka S12

Drogi i autostrady

Pomorze: Zakończono modernizację drogi krajowej Słupsk – Ustka

Drogi i autostrady

Zobacz również:

PORR z kontraktem na nowy most w Brzeszczach

Drogi i autostrady

PORR z kontraktem na nowy most w Brzeszczach

Mikołaj Kobryński 16 maja 2024

Małopolska: Przetarg na projekt nowego mostu na Wiśle zostanie powtórzony

Drogi i autostrady

Małopolska: Powstanie nowy most nad Wisłą

Drogi i autostrady

Małopolska: Powstanie nowy most nad Wisłą

Mikołaj Kobryński 24 października 2023

Pozostałe z wątku:

Warmia i Mazury: Bliżej kontraktu na kolejny odcinek S16

Drogi i autostrady

Warmia i Mazury: Bliżej kontraktu na kolejny odcinek S16

Mikołaj Kobryński 13 maja 2024

Lubelszczyzna: Jest wniosek o ZRID dla kolejnego odcinka S12

Drogi i autostrady

Pomorze: Zakończono modernizację drogi krajowej Słupsk – Ustka

Drogi i autostrady

Zobacz również:

PORR z kontraktem na nowy most w Brzeszczach

Drogi i autostrady

PORR z kontraktem na nowy most w Brzeszczach

Mikołaj Kobryński 16 maja 2024

Małopolska: Przetarg na projekt nowego mostu na Wiśle zostanie powtórzony

Drogi i autostrady

Małopolska: Powstanie nowy most nad Wisłą

Drogi i autostrady

Małopolska: Powstanie nowy most nad Wisłą

Mikołaj Kobryński 24 października 2023

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5