Podczas gdy GDDKiA skupia się na budowie nowych autostrad i dróg ekspresowych, niszczeją drogi krajowe. Samorządy nie mogą jednak wydawać pieniędzy na ich przebudowę. Zdaniem profesora Tomasza Komornickiego, zastępcy dyrektora ds. naukowych Instytutu Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk, sytuację należy zmienić.
Komornicki stwierdza, że gruntowna modernizacja dróg krajowych znalazła się w pułapce, gdyż brakuje programu, który pomógłby zrealizować to zadanie. – Wybrane obwodnice wpisane do rządowego programu budowy dróg tworzą zamkniętą listę, a cały szereg innych tras wypada z tego finansowania – mówi profesor.
Jego zdaniem samorządom należy umożliwić finansowanie remontów dróg krajowych w niektórych przypadkach. Aktualnie mogą one prowadzić prace jedynie na tych fragmentach, które biegną przez miasta i są w ich zarządzie.
Profesor podkreśla, że samorządy powinny uczestniczyć w planowaniu dużych inwestycji i zabiegać o odpowiednią lokalizację zjazdów z autostrad, co może pozytywnie wpływać na rozwój samorządów niższego szczebla.