Rynek Infrastruktury
– Budowa południowego odcinka trasy N-S przez teren gminy Lesznowola od co najmniej 15 lat jest inwestycją, o którą zabiega lokalny samorząd, traktując ją jako kluczowy element infrastruktury, warunkujący dalszy dynamiczny, a przy tym zrównoważony rozwój gminy – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Andrzej Olbrysz, kierownik Referatu Przygotowania i Realizacji Inwestycji w Urzędzie Gminy Lesznowola.
Kierownik przypomina, że już od lat 90. XX wieku samorząd Lesznowoli ustalał lokalizację trasy N-S w swoich dokumentach strategicznych – strategii gminnej i studium gminnym – oraz w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego. Dodaje, że postanowiono tak, mimo że władze wojewódzkie odmawiały gminie zawarcia umowy ustalającej warunki lokalizacji tej trasy na jej terenie.
– Mimo to samorząd Lesznowoli podjął wyzwanie i konsekwentnie chronił teren pod przyszłą arterię drogową przed jego zabudowaniem, biorąc na siebie koszty związane z odszkodowaniami za gruntu, które w miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego zarezerwowano pod trasę N-S – tłumaczy Olbrysz i dodaje, że do dziś z tego tytułu Lesznowola wypłaciła ponad 3 mln zł odszkodowań.
Dzięki tym zapobiegawczym działaniom samorządu, gdy w 2008 roku GDDKiA podjęła prace projektowe i przygotowania do realizacji trasy nr 7, okazało się, że na całym 8-kilometrowym odcinku jej przebiegu przez teren gminy Lesznowola, która obecnie jest terenem silnie zurbanizowanym, do wyburzenia trzeba przeznaczyć tylko dwa stare budynki mieszkalne.
Aktualnie GDDKiA zajmuje się projektowaniem wylotów z Warszawy w ciągu drogi ekspresowej S7. Dla odcinka trasy S7 z Warszawy do Grójca przygotowywana jest koncepcja programowa. – Jest to uszczegółowienie rozwiązań technicznych wariantu wskazanego w wydanej przez RDOŚ decyzji środowiskowej – wyjaśniła portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka GDDKiA w Warszawie. Dodała, że na przetarg dotyczący budowy tej trasy trzeba będzie zaczekać do momentu zapewnienia finansowania inwestycji.