Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił przetarg na budowę zachodniej obwodnicy Mławy. Nowa trasa połączy ulicę Gdyńską z węzłem Mława Południe na drodze ekspresowej S7. Samorząd województwa mazowieckiego stara się o wsparcie inwestycji ze środków unijnych w ramach programu Fundusze Europejskie dla Mazowsza 2021-2027. Wielkość nakładów inwestycyjnych oszacowano na 242 mln zł.
Mława to liczące 31 tys. mieszkańców miasto w północnej części województwa mazowieckiego. W sąsiedztwie Mławy przebiega droga ekspresowa S7. Jednocześnie w rejonie Mławy w aż sześciu kierunkach rozchodzą się drogi wojewódzkie. Jednocześnie na drodze ekspresowej S7 w rejonie miasta czynny jest tylko węzeł Mława Wschód, w którym kumuluje się zarówno ruch z miasta, jak i przywołanych dróg wojewódzkich. Powoduje to znaczne obciążenie samego węzła.
OpenStreetMap
Nierozwiązany pozostaje także problem ruchu tranzytowego przez Mławę – najkrótsza trasa z Działdowa i Żuromina do węzła Mława Wschód przebiega przez centrum miasta. Istnieje wprawdzie alternatywna trasa przez północne obrzeża Mławy i fragment “starej siódemki”. Jest jednak znacznie dłuższa. Od lat istnieje węzeł Mława Południe, jednak obecnie jest wyłączony z ruchu, ponieważ nie dochodzą do niego żadne drogi. W najbliższych latach ów stan rzeczy ulegnie zmianie. Mazowiecki Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił bowiem długo oczekiwany przez mieszkańców przetarg na budowę zachodniej obwodnicy Mławy, która połączy ulicę Gdyńską w przebiegu DW nr 544 z węzłem Mława Południe.
9 kilometrów trasyW ramach inwestycji zrealizowana zostanie przebudowa istniejącego odcinka oraz budowa drogi w nowej śladzie w przebiegu DW nr 544. Zachodnia obwodnica Mławy będzie miała łącznie 9 kilometrów długości. Będzie przebiegała przez obszar miasta Mława oraz gmin Lipowiec Kościelny i Wiśniewo. Po drodze znajdą się liczne skrzyżowania z drogami poprzecznymi – ulicami Ligi Obrony Kraju, Żuromińską (w przebiegu DW nr 653), Moniuszki, Podmiejską i Szreńską, a następnie “starą siódemką” i ulicą Otocznia.
Dzięki temu sprawny dojazd do węzła Mława Południe (i dalej do Płońska i Warszawy) zostanie zapewniony nie tylko dla kierowców poruszających się w relacjach tranzytowych drogami wojewódzkimi, ale także dla mieszkańców północnej i zachodniej części miasta. Na realizację robót budowlanych wykonawca będzie miał 33 miesiące, co oznacza, że nowa trasa będzie mogła zostać oddana do użytku już w 2027 roku. Według szacunków Mazowieckiego Zarządu Dróg Wojewódzkich inwestycja powinna kosztować niemal 242 mln zł. Dodatkowo ponad 5 mln zł zostanie wydanych na nadzór inwestorski.
Cena głównym kryterium oceny ofert
Głównym kryterium oceny ofert w przetargu będzie tradycyjnie cena. Podobnie jak w przypadku większości przetargów drogowych w Polsce, z tego tytułu możliwe będzie przyznanie potencjalnym wykonawcom do 60% punktów. Zamawiający weźmie także pod uwagę oferowany okres rękojmi (waga 30%) oraz doświadczenie kierownika budowy (waga 10%). Oferty w przetargu będzie można składać do 22 kwietnia bieżącego roku do godziny 8:00.
Przetarg dotyczy wyłącznie realizacji robót budowlanych – dla inwestycji przygotowano już wcześniej dokumentację projektową. Decyzja o zezwoleniu na realizacji inwestycji drogowej została wydana już we wrześniu ubiegłego roku przez ówczesnego wojewodę mazowieckiego Tobiasza Bocheńskiego.
5 lat po oddaniu do użytku drogi ekspresowej S7
W efekcie realizacji inwestycji poprawie ulegnie przede wszystkim komfort życia mieszkańców – Mława będzie miała obwodnice właściwie ze wszystkich stron, co będzie oznaczało całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miasta. Zwiększy się także bezpieczeństwo i płynność ruchu drogowego, co przełoży się na skrócenie czasu przejazdu w wielu relacjach.
Należy jednak ubolewać, że nie doszło do zsynchronizowania inwestycji z budową drogi ekspresowej S7. Odcinek trasy, łączący węzły Mława Wschód i Strzegowo Północ, został oddany do użytku wraz z węzłem Mława Południe w 2022 roku. Od tego momentu do oddania do użytku w pełni funkcjonalnego układu drogowego minie około pięć lat…
Tymczasem, jak informowaliśmy na łamach "Rynku Infrastruktury" w 2015 roku, zawarte wówczas
porozumienie pomiędzy Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad a samorządem województwa mazowieckiego zakładało, że zachodnia obwodnica Mławy zostanie oddana do użytku już w 2021 roku, czyli rok po przewidywanym wówczas terminie oddania do użytku odcinka drogi ekspresowej S7 wraz z węzłem Mława Południe.