Partner serwisu
Drogi i autostrady

Ministerstwo Transportu wprowadzi zmiany w systemie viaTOLL

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
17-09-2013
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Ministerstwo Transportu wprowadzi zmiany w systemie viaTOLL
fot. Łukasz Jóźwiak/GDDKiA
Zapowiadają się korzystne dla kierowców zmiany dotyczące kar w systemie elektronicznego poboru opłat. Zbigniew Rynasiewicz, wiceminister transportu, zapowiedział, że kierowcę będzie można ukarać tylko raz na dobę, a przepisy dotyczące karania nie będą już tak represyjne.

Poseł PO Marek Rząsa prosił o wyjaśnienie, dlaczego od momentu, gdy zaczął funkcjonować system viaTOLL, nie zlikwidowano „patologicznych” sytuacji, w których kierowcy są zmuszeni do płacenia kar za niezapłacony przejazd w wysokości nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Zgodnie z prawem kara może zostać nałożona za każde minięcie bramownicy kontrolnej, a im więcej bramownic, tym większa kara, nawet jeżeli to system nie pobrał opłaty, a kierowca dopełnił wszystkich obowiązków.

– Naliczanie sankcji przez GITD w powyższy sposób oraz horrendalne kary, jakimi to naliczanie skutkuje, wydają się tracić prewencyjny charakter, a kumulacja kar może prowadzić do utraty płynności finansowej przez przedsiębiorców działających na rynku transportu drogowego oraz do innych, bardzo niekorzystnych skutków – zauważył poseł.

– Wiem, że intencją ustawodawcy z całą pewnością nie było stworzenie systemu o charakterze represyjnym, z którym kojarzą się niestety obecne sankcje naliczane na każdej bramownicy kontrolnej. W związku z tym mam pytania do pana ministra: jakie jest stanowisko pana ministra co do naliczania przez GITD kar za przejazd w zależności od ilości bramownic znajdujących się na jednej drodze? I drugie: czy w resorcie trwają lub planowane są prace zmierzające do modyfikacji zasad funkcjonowania systemu kar i kontroli? – pytał Rząsa.

Wiceminister transportu, Zbigniew Rynasiewicz, oznajmił, że w opinii resortu „każdy zarejestrowany zapis ewidencyjny zawierający obraz pojazdu powinien być podstawą do wszczęcia postępowania administracyjnego”. Stanowi to potwierdzenie fakty, że w określonym miejscu i czasie kierujący pojazdem przejeżdżał drogą krajową z naruszeniem przepisów ustawy o drogach publicznych.

Rynasiewicz powiedział, że zapisy generowane przez ponad 90 procent wszystkich bramownic nie są w ogóle wykorzystywane do wszczynania postępowań. – Jedynie 7 procent wszystkich urządzeń stacjonarnych w systemie stanowi urządzenia rejestrujące obrazy pojazdów, pozostałe to bramownice naliczające – tłumaczył.

Wiceminister oznajmił, że w resorcie trwają prace nad problemem kar w systemie elektronicznego poboru opłat i mają one na celu wprowadzenie jednolitych i przejrzystych zasad stosowania odpowiedzialności administracyjnej za naruszenie obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej oraz ograniczenia represyjności przepisów.

Aktualnie Ministerstwo Transportu opiniuje projekt poselski, który dotyczy wprowadzenia zasady, zgodnie z którą za poszczególne naruszenie popełnione w trakcie jednej doby nie będzie mogła zostać naliczona więcej niż jedna kara administracyjna. Ponadto, za naruszenie będzie odpowiadał właściciel pojazdu.

Ponadto, w projekcie wskazano, by wprowadzić niższe kary dla kierowców i właścicieli samochodów osobowych złączonych z przyczepą o łącznej masie do 3,5 tony, zlikwidowany zostanie obligatoryjny rygor natychmiastowej wykonalności dla decyzji w sprawie nałożenia kary i wprowadzone zostaną zasady przedawnienia się naruszenia obowiązku uiszczenia opłaty elektronicznej.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5