Partner serwisu
Drogi i autostrady

E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
24-06-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
E-TOLL już działa. Rząd zachwala, przewoźnicy krytykują
fot. GDDKiAZdjęcie ilustracyjne
Od dziś działa nowy system poboru opłat za przejazd pojazdami ciężkimi po sieci drogowej. Sieć dróg objętych opartym o pozycjonowanie satelitarne systemem e-TOLL ma łączną długość ok. 3700 km. Na odcinkach autostrad A2 (Konin - Stryków) i A4 (Wrocław – Sośnica) z e-Toll mogą korzystać kierowcy wszystkich pojazdów.

System e-TOLL – w odróżnieniu od poprzednika, w którym pojazdy były lokalizowane radiowo – jest oparty o technologię pozycjonowania satelitarnego. Opłaty można w nim uiszczać za pośrednictwem specjalnego urządzenia ViaAUTO lub aplikacji. W sklepach z programami mobilnymi można bezpłatnie pobrać aplikację e-TOLL PL, krytykowaną jednak przez użytkowników za zbyt duży stopień skomplikowania.

ViaTOLL zniknie najpóźniej w październiku

W punktach poboru opłat na wspomnianych odcinkach autostrad A2 i A4 dla użytkowników e-TOLL (oraz, przez najbliższe miesiące, viaTOLL) wyznaczono prawe, skrajne pasy przejazdowe. Są one opatrzone specjalnymi znakami i wyposażone w tablice elektroniczne. W zależności od konkretnego punktu poboru są to pasy pojedyncze lub podwójne. Wnoszenie opłaty za przejazd w inny sposób nie jest tam możliwe.

Dotychczasowy system viaTOLL ma zostać wygaszony nie później, niż z końcem września. Początkowo rząd zapowiadał jego wyłączenie już 1 lipca.

Rząd: e-TOLL – wygodniejszy i lepszy

Mimo licznych zastrzeżeń co do zasadności i trybu wdrażania nowego systemu, zgłaszanych m. in. przez Instytut Staszica, minister finansów funduszy i polityki regionalnej Tadeusz Kościński twierdzi, że e-TOLL jest rozwiązaniem nowoczesnym i wygodnym dla użytkowników. – Nowoczesne państwo wychodzi naprzeciw potrzebom obywateli. Wchodzimy na coraz wyższe poziomy cyfryzacji. Co chwilę informujemy o uruchamianych przez nas e-usługach. Chcemy, aby płynny przejazd przez bramki, bez zatrzymywania się, był możliwy od 1 grudnia – zadeklarował minister podczas inaugurującej działanie nowego systemu konferencji przy autostradzie w Strykowie.

– To jeden z większych systemów teleinformatycznych zrealizowanych przez administrację publiczną. Za przygotowanie tego wdrożenia odpowiadał zespół liczący ponad 400 osób – dodała szefowa Krajowej Administracji Skarbowej Magdalena Rzeczkowska. W jej ocenie pobór opłat za przejazd po drogach krajowych i autostradach jest jednym z najważniejszych zadań KAS, która wykazała się w tej sprawie dużą elastycznością. Zdaniem Rzeczkowskiej e-TOLL będzie lepiej od poprzednika zaspokajał potrzeby obywateli.

Przewoźnicy: błędy i niedoróbki

Użytkownicy systemu nie podzielają jednak rządowego optymizmu. Lista zarzutów ze strony branży transportu drogowego jest długa. Według prezesa Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych w Polsce Jana Buczka e-TOLL jest produktem niesprawdzonym, opartym w zbyt dużym stopniu na smartfonach (z których korzystanie podczas prowadzenia pojazdu jest w wielu firmach zabronione), przerzucającym na użytkowników kosztów zakupu urządzeń pokładowych OBU, przewidującym zbyt duży katalog łatwo naliczanych kar oraz mającym wiele niedociągnięć technicznych i organizacyjnych. Inny zarzut to zbytni pośpiech przy wdrażaniu e-TOLL, którego efektem są liczne błędy organizacyjne.

Sama rezygnacja z dotychczasowego, zamortyzowanego już systemu poboru opłat jest, według prezesa ZMPD, decyzją niegospodarną. Zdaniem przedstawiciela branży należałoby kontynuować eksploatację systemu viaTOLL albo – dopóki e-TOLL nie jest gotowy w stu procentach – zawiesić pobieranie opłat. – Wdraża się rozwiązania nieprzemyślane, nieprzygotowane i niesprawdzone, a jednocześnie straszy się użytkowników ogromnymi karami za uchybienia – podsumował Buczek w wypowiedzi dla RI.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Drogi i autostrady

Bezpłatne przejazdy na autostradach koncesyjnych. Czy to możliwe?

Mikołaj Kobryński 16 maja 2023

InPost wpłacił do polskiego budżetu ponad 983 mln zł

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5