Partner serwisu
Drogi i autostrady

Ministerstwo wprowadza odstępstwa od czasu pracy kierowców

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
04-03-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
MI/red.

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Ministerstwo wprowadza odstępstwa od czasu pracy kierowców
fot. Pixabay
Z uwagi na wyjątkowo trudne okoliczności będące skutkami wojny, którą Rosja prowadzi na terytorium Ukrainy, Polska wprowadza odstępstwa od przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu. Będą obowiązywały do 2 kwietnia.

Polska – działając na podstawie art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 561/2006 – postanowiła wprowadzić tymczasowe odstępstwa od stosowania przepisów art. 6 ust. 1-3, art. 7 oraz art. 8 ust. 8 ww. rozporządzenia dotyczących czasu prowadzenia pojazdu, przerw i okresów odpoczynków kierowców wykonujących krajowe i międzynarodowe przewozy drogowe paliw.

– Wyjątkowe okoliczności uzasadniające tymczasowe odstępstwa są podyktowane sytuacją kryzysową spowodowaną rosyjską agresją wojskową na Ukrainę. Obecny brak kierowców i przyszła niepewność co do powrotu obywateli Ukrainy do zawodu stanowią wyzwanie dla efektywnego funkcjonowania jednolitego rynku Unii Europejskiej – podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.

– Wprowadzenie odstępstw od stosowania przepisów dotyczących czasu prowadzenia pojazdu dla kierowców pomoże zachować płynność realizacji przewozów osób i rzeczy w krajowym i międzynarodowym transporcie drogowym. Nie możemy pozwolić na zachwianie dostępu do dóbr przewożonych drogowo. Liberalizacja przepisów o czasie pracy kierowców wychodzi naprzeciw postulatom branży transportowej – dodaje wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

Odstępstwa będą stosowane od 4 marca do 2 kwietnia 2022 r.

Zgodnie z przyjętymi odstępstwami:
- dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 11 godzin (odstępstwo od art. 6 ust. 1),
- tygodniowy czas prowadzenia pojazdu nie może przekroczyć 60 godzin (odstępstwo od art. 6 ust. 2),
- łączny czas prowadzenia pojazdu w ciągu dwóch kolejnych tygodni nie może przekroczyć 96 godzin (odstępstwo od art. 6 ust. 3),
- po okresie prowadzenia pojazdu trwającym 5,5 godziny kierowcy przysługuje ciągła przerwa trwająca co najmniej czterdzieści pięć minut (odstępstwo od art. 7),
- kierowca, jeżeli dokona takiego wyboru, może wykorzystać również regularny tygodniowy okres odpoczynku w pojeździe, o ile posiada on odpowiednie miejsce do spania dla każdego kierowcy i pojazd znajduje się na postoju (odstępstwo od art. 8 ust. 8).

Kierowcy, o których mowa powyżej, mają obowiązek wskazać odręcznie na odwrocie wykresówki tachografu analogowego lub wydruku z tachografu cyfrowego powody skorzystania z odstępstw, o których mowa powyżej. Jest to zwyczajowa praktyka w sytuacjach awaryjnych i ma zasadnicze znaczenie dla celów kontroli ww. przepisów.

Stosowanie powyżej wskazanych tymczasowych odstępstw nie może powodować pogorszenia warunków pracy kierowców i poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego – zaznacza Ministerstwo Infrastruktury podkreślając, że nie należy dopuszczać do sytuacji, w których kierowca będzie prowadził pojazd, gdy jest zmęczony. – Pracodawcy w dalszym ciągu pozostają odpowiedzialni za zdrowie i bezpieczeństwo swoich pracowników, a także innych użytkowników dróg. Przedsiębiorcy transportowi w tym szczególnym czasie dochowają należytej staranności przy planowaniu i zarządzaniu ryzykiem zakłóceń w łańcuchach dostaw – wskazano w komunikacie.


Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

GRU miało planować wykolejenie wojskowego pociągu w Polsce

Intermodal i logistyka

GRU miało planować wykolejenie wojskowego pociągu w Polsce

Michał Szymajda 29 sierpnia 2023

Tak Port Gdańsk przygotował się na przeładunki zboża

Intermodal i logistyka

Pakiet mobilności przegłosowany w PE. Co dalej?

Drogi i autostrady

Zakończyły się polsko-rosyjskie rozmowy nt. przewozów drogowych

Drogi i autostrady

Lufthansa widzi duży potencjał rozwoju w lotach długodystansowych

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

GRU miało planować wykolejenie wojskowego pociągu w Polsce

Intermodal i logistyka

GRU miało planować wykolejenie wojskowego pociągu w Polsce

Michał Szymajda 29 sierpnia 2023

Tak Port Gdańsk przygotował się na przeładunki zboża

Intermodal i logistyka

Pakiet mobilności przegłosowany w PE. Co dalej?

Drogi i autostrady

Zakończyły się polsko-rosyjskie rozmowy nt. przewozów drogowych

Drogi i autostrady

Lufthansa widzi duży potencjał rozwoju w lotach długodystansowych

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5