Partner serwisu
Biznes i przemysł

Bukowiec: Branża transportowa w Polsce dotkliwie odczuwa umowę UE - Ukraina

Dalej Wstecz
Data publikacji:
11-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
11-06-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Ministerstwo Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Bukowiec: Branża transportowa w Polsce dotkliwie odczuwa umowę UE - Ukraina
fot. Krzysztof Nalewajko / GDDKiA
Wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec uczestniczył w konferencji pt. „Pakiet zdatności do ruchu drogowego i wyzwanie radzenia sobie z technologią pojazdów”, zorganizowanej przez Międzynarodowy Komitet ds. Badań Technicznych Pojazdów (CITA) i objętej patronatem polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej.

– W obliczu dynamicznego rozwoju technologii wydarzenia takie jak to stanowią ważne forum wymiany wiedzy i doświadczeń w zakresie badań technicznych pojazdów. To również okazja do dyskusji o przyszłości branży motoryzacyjnej i koniecznych zmianach w systemie nadzoru technicznego – podkreślił wiceminister Stanisław Bukowiec.

Podczas wizyty w Brukseli wiceminister spotkał się również z europosłami ze Szwecji, Niemiec, Hiszpanii oraz Polski, a także Dyrektor Generalną w Dyrekcji Generalnej ds. Mobilności i Transportu Komisji Europejskiej (DG MOVE). Bezpośrednie rozmowy dotyczyły przede wszystkim skutków obowiązywania umowy pomiędzy Unią Europejską a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów, zawartej w 2022 r., tuż po rosyjskiej napaści na Ukrainę.

Wiceminister Bukowiec zwracał uwagę, że choć pierwotnym celem umowy było udzielenie pomocy gospodarczej objętej wojną Ukrainie, jej funkcjonowanie doprowadziło do trwałych, poważnych zaburzeń na unijnym rynku transportowym.

– Umowa nie uwzględnia interesów przewoźników z UE, a skutki jej funkcjonowania szczególnie dotkliwie odczuwa branża transportowa w Polsce – wskazał S. Bukowiec.

Wiceminister infrastruktury argumentował, że umowa zaburza równowagę na rynku transportu drogowego – przewoźnicy z Ukrainy w przewozach bilateralnych mają takie same prawa jak przewoźnicy z Unii, ale nie muszą spełniać wymogów obowiązujących w UE. Jednocześnie przewoźnicy z UE nie są w stanie konkurować z przewoźnikami ukraińskimi, którzy nie są objęci unijnym Pakietem mobilności (wymaganiami dotyczącymi między innymi warunków pracy kierowców, w tym wynagrodzeń), wynikającym z niego obowiązkiem wymiany tachografów czy innymi przepisami UE.

W tej sytuacji przewoźnicy z Ukrainy, mając przewagę konkurencyjną wynikającą z niższych kosztów działalności w porównaniu do unijnych przewoźników, uzyskują dominującą rolę na rynku. Według danych udział przewoźników ukraińskich w transporcie przez granicę polsko-ukraińską, która jest zarazem najdłuższą granicą Ukrainy z UE, wynosi obecnie ponad 92% i utrzymuje się na tym poziomie. Przewoźnicy z państw członkowskich UE, w tym Polski, zostali w praktyce zmarginalizowani, a rynek przewozów UE – Ukraina zdominowany jest przez ukraińskich operatorów.

Z uwagi na zaistniałą sytuację, wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec podkreślał, że w interesie całej Unii Europejskiej leży przywrócenie równowagi rynkowej oraz ograniczenie znaczącego uprzywilejowania jednej ze stron umowy.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Transport bezwizowy pomiędzy UE i Ukrainą przedłużony

Polityka i prawo

Zobacz również:

Protest na granicy zawieszony do 1 marca

Biznes i przemysł

Protest na granicy zawieszony do 1 marca

ep. 16 stycznia 2024

TiL. Jest pomysł na rozwiązanie problemów protestujących przewoźników

Intermodal i logistyka

Minister apeluje do Ukrainy w sprawie przewoźników

Polityka i prawo

Pozostałe z wątku:

Transport bezwizowy pomiędzy UE i Ukrainą przedłużony

Polityka i prawo

Zobacz również:

Protest na granicy zawieszony do 1 marca

Biznes i przemysł

Protest na granicy zawieszony do 1 marca

ep. 16 stycznia 2024

TiL. Jest pomysł na rozwiązanie problemów protestujących przewoźników

Intermodal i logistyka

Minister apeluje do Ukrainy w sprawie przewoźników

Polityka i prawo

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5