Partner serwisu
Drogi i autostrady

Niemal 40% dróg GDDKiA w złym lub niezadowalającym stanie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Autor:

Redakcja

Data publikacji:
26-05-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfrastruktury.pl/ GDDKiA

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Niemal 40% dróg GDDKiA w złym lub niezadowalającym stanie
fot. GDDKiA
Według danych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) – blisko 60% dróg w zarządzanych przez GDDKiA na koniec 2018 roku było w stanie dobrym. Mimo coraz większego natężenia ruchu i eksploatacji dróg, zanotowano wzrost liczby tras w dobrym stanie o ok. 500 km w stosunku do roku 2017.

Które drogi i jak są badane?

Corocznie na drogach znajdujących się w zarządzie GDDKiA prowadzona jest kampania pomiarowa, mającą na celu zbadanie stanu technicznego ich nawierzchni. Są to drogi krajowe (w tym też drogi ekspresowe i autostrady), z wyłączeniem tych przebiegających przez miasta na prawach powiatu bądź płatnych odcinków autostrad koncesyjnych, które pozostają poza zarządem GDDKiA.

– Do badań wykorzystujemy dedykowane dla poszczególnych parametrów nawierzchni zestawy pomiarowe. Należą do nich m.in. profilografy laserowe RSP, zestawy SRT-3, zestawy FWD, jak też zestawy wykorzystywane do automatycznej oceny nawierzchni pod względem stanu spękań – informuje Generalna Dyrekcja.

Całą sieć dróg znajdujących się z zarządzie GDDKiA podzielono na krótsze fragmenty, zazwyczaj 50-metrowe odcinki diagnostyczne, podlegające klasyfikacji pod względem stanu technicznego. Jak podaje w komunikacie największy zarządca dróg w Polsce – „na podstawie m.in. map pokazujących stan techniczny nawierzchni na wszystkich zarządzanych przez GDDKiA drogach planuje prace remontowe z odpowiednim wyprzedzeniem, tak aby stale utrzymywać drogi w jak najlepszym stanie. Jednak do przeprowadzenia wszystkich potrzebnych działań poprawiających poziom całej na sieci konieczne są środki i odpowiednio wysoki poziom gotowości i możliwości zrealizowania takowych usług budowalnych na polskim rynku. W obecnych latach budżet ten jest corocznie zwiększany ale nadal niewystarczający, by zrealizować w jednym roku lub nawet kilku latach przeprowadzić remonty pozwalające na poprawę wszystkich dróg. Podobnie z naszych obserwacji wygląda to pod kątem możliwości realizacji takich działań przez rynek budowlany, który obecnie znajduje się na poziomie bliskim nasycenia zleceniami.”

Skąd się biorą wyniki analizy?

Stan techniczny nawierzchni dróg krajowych oceniany jest na podstawie wyników pomiarów parametrów techniczno-eksploatacyjnych nawierzchni jezdni gromadzonych przez GDDKiA oraz koncesjonariuszy autostrad płatnych. Dane o stanie technicznym nawierzchni dróg wraz z m.in. informacjami o ruchu pojazdów i wypadkach, są istotnym elementem wykorzystywanym w procesie zarządzania drogami przez każdego z zarządców.

Zamieszczone w raporcie informacje dotyczą sieci dróg krajowych zarządzanych przez:
  • GDDKiA, o długości 17 666 km (21 599 km w rozwinięciu na jedną jezdnię),
  • koncesjonariuszy, m.in. odcinki autostrad A1, A2 i A4 o łącznej długości 467,5 km (934,9 km w rozwinięciu na jedną jezdnię).

Wyniki za 2018 rok

Biorąc pod uwagę wszystkie parametry, które wypływają na ocenę ogólną, stan nawierzchni sieci dróg krajowych na koniec 2018 roku, w odniesieniu do długości w rozwinięciu na jedną jezdnię, wygląda następująco:
 
– Stan techniczny nawierzchni sieci dróg krajowych, zarządzanych przez GDDKiA, w ciągu ostatnich lat ulega systematycznej poprawie. W 2018 roku wszystkie kluczowe parametry techniczno-eksploatacyjne nawierzchni (równość podłużna, głębokość koleiny, stan spękań, współczynnik tarcia), które mają wpływ na bezpieczeństwo użytkowników dróg, również uległy poprawie. Biorąc pod uwagę, że aktualnie aż ponad 500 km odcinków dróg jest w trakcie remontów lub przebudów, pokazuje to skalę zaangażowania GDDKiA w poprawę stanu nawierzchni. Co więcej pokazuje to również pozytywną tendencję poprawy stanu technicznego dróg krajowych – podaje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Stan dróg pod zarządem GDDKiA w 2018 roku
Stan dróg Długość (tys. km) Udział (%)
dobry 12,812 59,3%
niezadowalający 5,046 23,4%
zły 3,204 14,8%
w remoncie/ przebudowie 0,537 2,5%
ogółem 21,599 100%
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Podkarpackie. Powstanie nowy most w ciągu DK-28

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Dolnośląskie. Będą zmiany na DK-94 i DK-36

Drogi i autostrady

Warszawa: 20 mln zł na utwardzenie dróg gruntowych

Drogi i autostrady

Czy drogi wojewódzkie na Pomorzu są w złym stanie?

Drogi i autostrady

Czy drogi wojewódzkie na Pomorzu są w złym stanie?

Agnieszka Serbeńska 29 stycznia 2017

Zobacz również:

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Drogi i autostrady

GDDKiA o przetargach w 2023 roku

Mikołaj Kobryński 08 września 2023

Podkarpackie. Powstanie nowy most w ciągu DK-28

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

Drogi i autostrady

Na Podkarpaciu rusza budowa kolejnego odcinka trasy Via Carpatia

inf. prasowa Ministerstwa Infrastruktury 07 września 2023

Dolnośląskie. Będą zmiany na DK-94 i DK-36

Drogi i autostrady

Warszawa: 20 mln zł na utwardzenie dróg gruntowych

Drogi i autostrady

Czy drogi wojewódzkie na Pomorzu są w złym stanie?

Drogi i autostrady

Czy drogi wojewódzkie na Pomorzu są w złym stanie?

Agnieszka Serbeńska 29 stycznia 2017

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5