Partner serwisu
Drogi i autostrady

NIK: Ponad 41 mln zł na ekrany akustyczne wydano niezasadnie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
01-07-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
NIK: Ponad 41 mln zł na ekrany akustyczne wydano niezasadnie
fot. GDDKiA
Gdy realizowano inwestycje drogowe związane z mistrzostwami Euro 2012, w Polsce obowiązywały bardziej rygorystyczne normy hałasu niż w innych państwach Unii Europejskiej. Spowodowało to, że przy wielu drogach powstały kilometry ekranów akustycznych zabezpieczających przed hałasem. Normy hałasu podwyższono w październiku 2012 roku, po tym, jak skrytykowano wyśrubowane wartości.

Drogi ukryte za ekranami

Na autostradzie A2 łączącej Warszawę z Łodzią o długości 91 km wybudowano po obu stronach 107 km ekranów akustycznych. Powstało też 9 km wałów ziemnych chroniących przed hałasem. Budowa ekranów pochłonęła łącznie niemal 200 mln zł, co stanowi 7 procent wartości całej inwestycji.

Do stycznia 2013 roku ekrany akustyczne w polskim prawie były preferowanym zabezpieczeniem przed hałasem. Od półtora roku przepis tej pozostaje uchylony i daje większą swobodę zarządcom dróg i organom zajmującym się środowiskiem, które mogą wybierać inne urządzenia ochrony przed hałasem.

NIK podaje, że ówczesne Ministerstwo Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej wraz z GDDKiA nie analizowało możliwości wprowadzenia innych, często tańszych niż ekrany rozwiązań technicznych i organizacyjnych ograniczających hałas. Do takich rozwiązań należy budowa wałów ziemnych, zakładanie pasów zieleni, budowa nawierzchni o niskim poziomie emisji hałasu, skuteczne kontrole wagowe ciężarówek, ograniczenie prędkości nocą.

Miliony stracone na niewłaściwej budowie ekranów

Najwyższa Izba Kontroli ujawniła, że na 4,1 km autostrady A2 powstały ekrany akustyczne równoległe do wałów ziemnych. Koszt ekranów na tym odcinku to 12 mln zł, a stosowanie podwójnych zabezpieczeń nie miało uzasadnienia technicznego i ekonomicznego.

Co więcej, kolejny 1 mln zł pochłonęła budowa ekranów na 600-metrowym odcinku, gdzie obecne siedlisko było od kilkunastu lat pustostanem. Ponadto, w kilku miejscach autostrady A2 nie zachowano ciągłości ekranów pod wiaduktami i przy wyjazdach z Miejsc Obsług Podróżnych, przez co nie chronią skutecznie domów przed hałasem.

Zdarzało się, że ekrany akustyczne niepotrzebnie wybudowano dla ochrony terenów niezabudowanych. Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli dopuszczalne normy hałasu warunkujące budowę ekranów powinny odnosić się do terenów faktycznie zagospodarowanych.

Nie tylko GDDKiA przepłaciła na budowie ekranów. Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich nie ograniczył budowy ekranów na DW-728 i DW-786, choć pozwalały już na to podwyższone normy hałasu. Oszczędności z tytułu zmniejszenia liczby ekranów mogłyby wynieść blisko 21,5 mln zł.

Co należy poprawić?

NIK w swoich wnioskach do prezesa Rady Ministrów wniósł o to, by ochronie przed hałasem podlegały tereny faktycznie zagospodarowane na odpowiednie cele, a nie planowane od zagospodarowania w odległej przyszłości. Ponadto, zarządcom dróg należy umożliwić budowanie urządzeń ochrony przed hałasem położonym poza pasem drogowym. Zarządcy drogi powinni też mieć rozszerzoną paletą możliwości nabywania nieruchomości poza pasem drogowym. To pozwoli uniknąć kosztów w postaci budowy niepotrzebnych ekranów akustycznych, których wartość przekroczy tę przejmowanej nieruchomości.

Do ministra środowiska skierowano wniosek o przyjęcie planu działań na rzecz zmiany dopuszczalnych poziomów hałasu w celu ograniczenia negatywnego wpływu hałasu na zdrowie ludzi. Natomiast do ministra infrastruktury i rozwoju zawnioskowano między innymi o opracowanie podręcznika dobrych praktyk projektowania urządzeń ochrony przed hałasem, o zasady lokalizacji i budowy wałów ziemnych. Kolejne wnioski dotyczą alternatywnych metod ochrony przed hałasem oraz rozważenia wykupu samotnie stojących nieruchomości podlegających ochronie akustycznej.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Gdańsk. GDDKiA ogłasza przetarg na budowę ekranów akustycznych na S6

Biznes i przemysł

Gdańsk. GDDKiA ogłasza przetarg na budowę ekranów akustycznych na S6

Grzegorz Rekiel 21 lipca 2023

Łódź: Przybędzie ekranów przy DK1

Drogi i autostrady

Łódź: Przybędzie ekranów przy DK1

Roman Czubiński 11 kwietnia 2017

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Gdańsk. GDDKiA ogłasza przetarg na budowę ekranów akustycznych na S6

Biznes i przemysł

Gdańsk. GDDKiA ogłasza przetarg na budowę ekranów akustycznych na S6

Grzegorz Rekiel 21 lipca 2023

Łódź: Przybędzie ekranów przy DK1

Drogi i autostrady

Łódź: Przybędzie ekranów przy DK1

Roman Czubiński 11 kwietnia 2017

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5