Rynek Infrastruktury
Minister Bieńkowska zapowiadała, że Polsce zależy na jak najszybszym rozwiązaniu problemu i wznowieniu wypłat. Przedstawiciele rządu mieli przedstawić dziś w Brukseli efekty dotychczasowych działań w kwestii naprawy sytuacji, która stała się przyczyną decyzji KE o zamrożeniu wypłat.
Obok rozmów o odblokowaniu wypłat, minister Nowak i minister Bieńkowska rozmawiali z komisarzem Hahnem o zwiększeniu poziomu dofinansowanie z funduszy unijnych inwestycji kolejowych. Jak poinformował Sławomir Nowak na Twitterze, decyzja w tej sprawie również jest pozytywna.
Zwiększenie poziomu dofinansowania na inwestycje kolejowe ma pomóc Polsce łatwiej i szybciej wydawać środki unijne na przedsięwzięcia kolejowe oraz wyłożyć mniej pieniędzy z budżetu państwa. Z kolei odmrożenie wypłaty 3,5 mld zł pozwoli Polsce na realizację kolejnych zadań drogowych.
Komisja Europejska zdecydowała o zamrożeniu wypłaty 3,5 mld zł dla Polski po tym, jak ujawniono, że prowadzone jest dochodzenie w sprawie podejrzenia zmowy cenowej w przypadku trzech inwestycji zleconych przez GDDKiA: S8 Piotrków Trybunalski – Rawa Mazowiecka, S8 Białystok – Jeżewo i A4 Radymno – Korczowa. KE zastrzegła, że dopóki sprawa się nie wyjaśni, wszelkie refundacje będą wstrzymane.
– Polski system kontroli i audytu projektów realizowanych z funduszy europejskich działa sprawnie. Również wdrażanie tych środków jest efektywne. Nie rozumiemy decyzji Komisji Europejskiej i liczymy na to, że po wyjaśnieniach cofnie ona swoją decyzję – powiedział podczas czwartkowego briefingu prasowego wiceminister rozwoju regionalnego Adam Zdziebło.