Partnerzy serwisu:
Drogi i autostrady

Nowak wie, jak zwiększyć bezpieczeństwo na drogach

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix

Data publikacji:
09-01-2013
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Nowak wie, jak zwiększyć bezpieczeństwo na drogach
fot. Rynek Kolejowy
Minister transportu Sławomir Nowak poinformował, że wczoraj Krajowa Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego przyjęła projekt Narodowego Programu Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego 2013–2020. Teraz będzie on przedmiotem konsultacji społecznych.

– Prędkość jest największym problemem na polskich drogach – mówił Jacek Cichocki, minister spraw wewnętrznych. 43 procent wypadków drogowych jest spowodowane przez niedostosowanie prędkości do warunków drogowych. Minister Cichocki poinformował, że szacunkowe koszty skutków wypadków drogowych dla gospodarki wynoszą ponad 20 mld zł.

Minister Jacek Cichocki zwrócił uwagę na fakt, że co trzecia ofiara śmiertelna w wypadkach drogowych w Polsce to pieszy. Przy tym kierujący odpowiadają za wypadki w 88 procent. – Co piąty zabity pieszy w Unii Europejskiej to Polak – dodał minister.

W Polsce w zeszłym roku doszło do 36 762 wypadków drogowych, w których zginęło 3 544 osób, a 45 429 zostało rannych. Mimo, że liczba ofiar spada, Polska jest wśród państw Unii Europejskiej, w której na drogach ginie najwięcej osób.

Przedstawiony przez ministrów Narodowy Program Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ma na celu przede wszystkim całkowite wyeliminowanie ofiar śmiertelnych w wypadkach drogowych. – Temu ma sprzyjać poprawa jakości dróg, zarządzania oraz inteligentne systemy zarządzania ruchem drogowym – wyliczał minister Sławomir Nowak. Do 2020 roku plan zakłada ograniczenie liczby ofiar śmiertelnych o połowę i kilkudziesięcioprocentowy spadek liczby rannych.

Rządowy program składa się z czterech elementów, z czego pierwszym jest inżyniera. Zakłada on realizację zadań istotnych z punktu bezpieczeństwa ruchu drogowego, a mianowicie rozbudowę, przebudowę i modernizację sieci drogowej.

– W latach 2007-2012 w czasie pierwszej kadencji rządów PO-PSL, gruntownie przebudowaliśmy 2200 km dróg krajowych, autostrad, ekspresowych, wyremontowaliśmy ponad 5 tys. km dróg krajowych. Tylko do roku 2012 wydaliśmy na ten cel 110 mld zł – przypomniał Nowak. W latach 2013- 2015 inwestycje będę kontynuowane. Planowane jest oddanie 809 km nowych autostrad i dróg ekspresowych. W 2013 r. zostanie na to wydanych 18 mld zł, w tym 565 mln zł na remonty i przebudowy.

W przypadku dróg lokalnych, w latach 2007-2012 wyremontowano 9 tys. km dróg. Minister Nowak zapowiedział, że trwają przygotowania do poprawy Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych, w ramach których mają pojawić się nowe wytyczne co do lokalizacji znaków oraz zostanie przeprowadzony audyt ograniczenia prędkości.

Na budowę i przebudowę dróg lokalnych zostanie przeznaczone dodatkowe ponad 0,5 mld zł. – Będziemy stosowali nowe metody na wyremontowanych i przebudowywanych drogach, czyli model szwedzki 2+1. Jednojezdniowe drogi będziemy remontowali tak, żeby w pewnych miejscach droga miała w jedną stronę dwa pasy, a w drugą jeden – powiedział szef resorty transportu.

– Będziemy wprowadzać zmiany w kodeksie wykroczeń. Pierwsze półrocze 2013 roku to będzie audyt na lokalnych drogach jeśli chodzi o ograniczenie prędkości. Na drogach wojewódzkich, powiatowych i gminnych audyt będzie przeprowadzony przez wojewodów. Wydany będzie dokument o stosowaniu znaków na polskich drogach. Ma ono być bardziej racjonalne – mówił Nowak.

Sławomir Nowak przypomniał także o nowym automatycznym systemie nadzoru nad ruchem, który prowadzi ITD. System ma być rozbudowywany i według ministra przynosi najlepsze efekty prewencyjne.

Minister wyjaśnił, że plany obecnego rządu w zakresie poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego miały na celu po pierwsze rozbudowę sieci dróg, a następnie skuteczną walkę z prędkością na drogach. – Dlatego dopiero dzisiaj wprowadzamy system automatycznego nadzoru nad ruchem, który ma uspokoić kierowców na drogach – zaznaczył Nowak.

Nowak mówił o konieczności rozbudowy systemu automatycznego nadzoru nad ruchem, który jest znacznie lepiej rozwinięty we Francji, Wielkiej Brytanii czy Holandii. – We Francji fotoradarów stacjonarnych jest 2305. Dzisiejszy system automatycznego nadzoru w Polsce na dwie nogi. Pierwsza to jest noga policyjna, a druga inspektoratu transportu drogowego. Policja dysponuje 390 samochodami z wideorejestratorami i ma 1900 ręcznych rejestratorów, ITD ma 29 samochodów i 351 stacjonarnych fotoradarów – wyliczał minister Nowak.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Stump Franki
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
Schuttlfix

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Drugie podejście do poprawy bezpieczeństwa pieszych w Głogowie Małopolskim

Drogi i autostrady

Drugie podejście do poprawy bezpieczeństwa pieszych w Głogowie Małopolskim

Mikołaj Kobryński 16 maja 2024

Podkarpackie. Będą zmiany na DK-9, DK-19, DK- 28 i DK-77

Drogi i autostrady

GDDKiA poprawi bezpieczeństwo pieszych na podkarpackich drogach

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Drugie podejście do poprawy bezpieczeństwa pieszych w Głogowie Małopolskim

Drogi i autostrady

Drugie podejście do poprawy bezpieczeństwa pieszych w Głogowie Małopolskim

Mikołaj Kobryński 16 maja 2024

Podkarpackie. Będą zmiany na DK-9, DK-19, DK- 28 i DK-77

Drogi i autostrady

GDDKiA poprawi bezpieczeństwo pieszych na podkarpackich drogach

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5