fot. Mohylek, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org
Zielonogórski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji technicznej dla obwodnicy Krosna Odrzańskiego. W miejscowości znajduje się jedyny w okolicy most drogowy na Odrze.
Oddział w Zielonej Górze Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetarg na opracowanie dokumentacji technicznej Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego z elementami Koncepcji Programowej obwodnicy miejscowości Krosno Odrzańskie. Wykonawca dokumentacji będzie ponadto musiał przygotować także materiały do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji. Budowa drogi będzie miała miejsce w ciągu drogi krajowej nr 29.
Czas jaki daje Zielonogórski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na opracowanie dokumentów to 28 miesięcy. Składanie ofert trwa do 25 sierpnia 2017 roku. Wśród kryteriów oceny wymieniono cenę (60%), doświadczenie projektanta drogowego (10%), doświadczenie projektanta mostowego (10%), doświadczenie kierownika zespołu środowiskowego (10%) oraz zawodową integrację osób (10%).
Powstanie nowy most
Koncepcja programowa dotyczy budowy nowego odcinka drogi krajowej nr 29 (dawniej 275) Słubice – Połupin będącego obwodnicą Krosna Odrzańskiego. Projektowana obwodnica wyeliminuje z śródmieścia Krosna Odrzańskiego ruch tranzytowy (obecnie ok. 10 tys. pojazdów na dobę) na kierunku Zielona Góra – Słubice, Gubin (Lubsko) – Świebodzin, Lubsko – Słubice i odciąży jedyny na długości 100 km most na Odrze. Dlatego też przez Krosno Odrzańskie musi odbywać się ruch w kierunku granicy. To powoduje coraz dłuższe korki na dojazdach do mostu na Odrze oraz zwiększenie zagrożeń ekologicznych dla mieszkańców miasta. Z roku na rok czas podróży wyraźnie zwiększa się.
Wybrany wariant obwodnicy dotyczy drogi, która swój początek ma na istniejącej obwodnicy Połupina 100 m od istniejącego skrzyżowania w kierunku Zielonej Góry. Proponuje się tutaj skrzyżowanie skanalizowane lub węzeł typu trąbka z przejściem nad istniejącą drogą nr 32 wiaduktem. Dalej trasa przechodzi przez las w kierunku projektowanego wiaduktu nad linią kolejową Zielona Góra – Gubin krzywą esową z łukami o promieniach 500 m. Dalej trasa przebiega istniejącym nasypem i dochodzi do drogi powiatowej nr 49144. 300 m za skrzyżowaniem trasa skręca w lewo, obchodzi zabudowę wsi Stary Raduszec po stronie północnej i dochodzi do wału przeciwpowodziowego rzeki Bóbr. Na tym odcinku droga przechodzi przez teren zalewowy rzeki Odry.
Po jednym pasie w każdą ze stron
Dalej trasa przekracza rzekę Bóbr mostem długości ponad 300 m. Za mostem trasa biegnie użytkami rolnymi doliną rzeki Odry. W tym wariancie trasa odchodzi bardziej na południe, omija ważną wyspę środowiskową ze stanowiskami gatunku prawnie chronionego i przecina Odrę bliżej wsi Osiecznica (przesunięcie o około 500 m). W km 7,800 planowane jest skrzyżowanie skanalizowane z drogą wjazdową do Krosna Odrzańskiego. Cała długość trasy wynosi w tym wariancie 8,352 km.
Zakłada się, że będzie to droga krajowa na której projektowana prędkość wyniesie 80 km/h. Droga ma być jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu po 3,5 metra szerokości każdy. Szerokość pobocza gruntowego wyniesie 1,5 metra.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.