Partner serwisu
Drogi i autostrady

Obwodnica Rypina staje się realna. Pierwszy ruch wykonał starosta

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
04-05-2017
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RynekInfarstruktury.pl

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Obwodnica Rypina staje się realna. Pierwszy ruch wykonał starosta
fot. 1bumer, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org
Dlaczego powiat inicjuje budowę obwodnicy Rypina? – Są tego dwie zasadnicze przyczyny – zaznacza w rozmowie z portalem RynekInfrastruktury.pl Zbigniew Zgórzyński, starosta rypiński. – Pierwsza to deklaracja marszałka województwa, że tę inwestycję wspomoże finansowo – tłumaczy, przytaczając odbyte w tej sprawie spotkanie. – Druga to kwestia tego, że ktoś musiał dać impuls do działania – starosta argumentuje aktywność powiatu.

Starosta kujawsko-pomorskiego powiatu przypomina wcześniejszą koncepcję obwodnicy Rypina, która niestety była zbyt droga. Powiatu nie było stać na jej współfinansowanie.
– Jeśli więc miałbym wziąć udział w inwestycyjnym porozumieniu samorządów i partycypować w kosztach przedsięwzięcia, to chciałbym, by przy tej okazji została wykonana też powiatowa droga. A mówiąc kolokwialnie: po prostu przy okazji zyskać coś finansowo w budżecie – podkreśla starosta Zbigniew Zgórzyński, przyznając, że obwodnica przede wszystkim leży w sferze potrzeb miasta i jego mieszkańców. – Ale mieszkańcy Rypina są też mieszkańcami powiatu, więc podjęta przeze mnie inicjatywa ma przynieść korzyść wszystkim – zastrzega.

Powiat zainwestował we wstępną koncepcję obwodnicy

Starosta rypiński rozmawiał w sprawie obwodnicy Rypina z burmistrzem miasta i wójtem gminy wiejskiej. W efekcie tego zdecydował o przygotowaniu koncepcji obejścia, którą w całości pokrył ze środków budżetu powiatu. – Nie chcę ich zwrotu, bo w tym zadaniu widzimy interes powiatu – zaznacza Zbigniew Zgórzyński. Chodzi o ul. Mleczarską, która dzięki temu zostanie zmodernizowana oraz o obiekt inżynierski, wymagający już gruntownej przebudowy.

Przygotowana na zlecenie starostwa koncepcja obwodnicy zakłada jej przebieg od skrzyżowania przy Zespole Szkół nr 1 przez miejscowość Starorypin Prywatny, a w dalszej części do miejscowości Godziszewy (do skrzyżowania z drogą wojewódzką Rypin – Żuromin). Na obwodową trasę składają się istniejące już ciągi i planowane do przebudowy: Godziszewy – Dylewo (3,2 km; realizacja w 2017 r.; powiat aplikował o środki z RPO) oraz Głowińsk – Głowińsk, która zostanie zmodernizowana w 2018 r.

– To nie jest typowa obwodnica, ale tak poprowadzona w zupełności wystarczy jak na potrzeby Rypina i powiatu – podkreśla starosta Zgórzyński.

Równi w ponoszonych kosztach

Według wstępnych szacunków koszt obwodnicy, mierzącej 6,5 km, sięga około 17 mln zł. Ta kwota obejmuje dokumentację projektową, wykup gruntów pod poszerzenie pasa drogowego oraz roboty budowlane, w tym też niewielki 250-300 metrowy odcinek trasy budowanej od podstaw.

– Moja propozycja będzie taka, żeby każdy z samorządów, tj. miasto, gmina, powiat i województwo, złożyły się na tę inwestycję po 25 procent jej wartości, czyli partycypowały w przedsięwzięciu w równych częściach – starosta prezentuje pomysł finansowego partnerstwa.

Zadanie, według założeń starosty, zostałoby podzielone na dwie części. Oba fragmenty obwodnicy będą zgłoszone do „Programu rozwoju gminnej i powiatowej infrastruktury”, pozyskując po 3 mln dofinansowania. Pozostanie kwestia wygospodarowania jeszcze 11 mln zł. W tym przypadku starosta wskazuje na włączenie się ze wsparciem samorządu wojewódzkiego. Ta współpraca może nastąpić pod warunkiem postawionym przez marszałka. Otóż sprawa dotyczy zoptymalizowania zarządzania samorządową siecią drogową. Marszałek zatem chce dokonać wymiany odcinków dróg pomiędzy ich zarządcami, przejmując wykonany ciąg obwodnicy Rypina, a oddając w zamian ulice w mieście, które są ciągami dróg wojewódzkich.

Starosta uzgodni inwestycyjną współpracę

Wstępna dokumentacja przebiegu korytarza planowanej obwodnicy Rypina została wykonana, by wskazać rozwiązanie dla odciążenia układu drogowego od wzrastającego natężenia ruchu. Trudności w sprawnym przejeździe przez miasto są wynikiem zwiększającej się liczby podmiotów tutaj działających, szczególnie w podstrefie Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej położonej przy ul. Bielawki. Budowa obwodnicy umożliwi wyprowadzenie ruchu tranzytowego, przede wszystkim pojazdów ciężarowych. Ponadto podniesie poziom bezpieczeństwa i komfort użytkowników dróg, poprawi też warunki środowiskowe.

W ramach przewidywanych prac remontowych na trasie planowanej obwodnicy zostaną wykonane modernizacje skrzyżowań i przebudowa istniejącego wiaduktu nad linią kolejową nr 33 (Kutno – Brodnica). W zakresie robót jest też wykonanie odwodnienia trasy oraz podniesienie jej normatywnych parametrów.

Zbigniew Zgórzyński będzie kontynuował rozmowy z władzami województwa kujawsko-pomorskiego, miasta oraz gminy Rypin, by uszczegółowić zakres współpracy. Pełna dokumentacja obwodnicy, jak zakłada starosta, zostanie opracowana w 2018 r., natomiast realizację zadania nastąpi w latach 2019 – 2020.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Północno-wschodnia Małopolska z dotacjami na drogi lokalne

Drogi i autostrady

Przyznawanie dotacji na drogi lokalne ma przyśpieszyć

Drogi i autostrady

Samorządy: Polski Ład grozi nam bankructwem

Drogi i autostrady

Samorządy: Polski Ład grozi nam bankructwem

Roman Czubiński 14 października 2021

O ile mniej pieniędzy w miejskich kasach

Drogi i autostrady

O ile mniej pieniędzy w miejskich kasach

Elżbieta Pałys 04 sierpnia 2020

Pod Wrocławiem powstał klaster energii odnawialnej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Północno-wschodnia Małopolska z dotacjami na drogi lokalne

Drogi i autostrady

Przyznawanie dotacji na drogi lokalne ma przyśpieszyć

Drogi i autostrady

Samorządy: Polski Ład grozi nam bankructwem

Drogi i autostrady

Samorządy: Polski Ład grozi nam bankructwem

Roman Czubiński 14 października 2021

O ile mniej pieniędzy w miejskich kasach

Drogi i autostrady

O ile mniej pieniędzy w miejskich kasach

Elżbieta Pałys 04 sierpnia 2020

Pod Wrocławiem powstał klaster energii odnawialnej

Intermodal i logistyka

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5