Rynek Infrastruktury
Pod koniec marca tego roku w Opolu miało miejsce spotkanie Regionalnego Komitetu ds. Obwodnicy Nysy i Niemodlina. Uczestniczyli w nim przedstawiciele zarządu województwa, miast zainteresowanych budową oraz GDDKiA. Uczestnicy zgodzili się na wysłanie apelu do ministra transportu w sprawie wydania zezwolenia przez opolski oddział GDDKiA na wystąpienie do wojewody opolskiego o wydanie decyzji ZRID.
Po ponad dwóch miesiącach do zainteresowanych stron dotarły wyjaśnienia z Ministerstwa Transportu. Wiceminister Tadeusz Jarmuziewicz nie przedstawia jednak tak pożądanych konkretnych informacji. Wyjaśnia natomiast, że wciąż realizowany jest program budowy dróg krajowych na lata 2011-2015, którego zakres rzeczowy został dostosowany do limitu finansowego przyznanego przez radę ministrów i wynosi in 82,8 mld zł.
Wiceminister poinformował, że dokończenie procesu przygotowania budowy Nysy i Niemodlina oraz realizacja tych inwestycji będzie możliwa dopiero po zapewnieniu finansowania. Jarmuziewicz potwierdził ponownie, że priorytetem resortu będą autostrady i drogi ekspresowe, jednak wciąż nie zamknięto listy inwestycji przewidzianych do realizacji w latach 2014-2020.
Wciąż nie są znane poziomy dofinansowania, jakie GDDKiA, jako beneficjent programów unijnych w zakresie dróg krajowych, otrzyma w perspektywie unijnej na lata 2014-2020. Obecnie w resorcie transportu przygotowywana jest lista projektów drogowych, które zostaną zrealizowane w tych latach.
Budowa obwodnic Nysy i Niemodlina jest już w fazie przygotowań. W październiku 2009 roku wydano decyzję środowiskową dla obwodnicy Nysy. W lipcu następnego roku podpisano umowę na wykonanie koncepcji programowej, projektu wykonawczego, budowlanego, materiałów do przetargu na roboty budowlane oraz kosztorysu inwestorskiego. Pod koniec grudnia 2011 roku przekazano już opracowany projekt budowlany, a w16 lutego zeszłego roku odbyła się rada techniczna kończąca etap projektu budowlanego.
W przypadku obwodnicy Niemodlina, ostateczna decyzja środowiskowa została uzyskana we wrześniu 2010 roku. 26 marca zeszłego roku biuro projektowe Mosty Katowice przekazało zamawiającego operaty wodnoprawne, geotechniczne warunki posadowienia obiektów budowlanych, opracowanie prawne, dokumentację geodezyjną, raport z ponownej oceny oddziaływania inwestycji na środowisko oraz projekt budowlany.
Obecnie wprowadzane są uwagi do powyższych opracowań, które wynikły podczas weryfikacji dokumentacji. Jednocześnie opracowywany jest projekt wykonawczy, specyfikacje wykonania i odbioru robót budowlanych, przedmiar robót, kosztorys inwestorski, studium wykonalności i materiały promocyjne. Jedyne czego brakuje, to pieniądze na realizację opolskich inwestycji.