Gotowych jest 91 km, w budowie 14 km, a 230 km na etapie projektowania – tak wygląda obecny stan zaawansowania w budowie drogi ekspresowej S12, która poprowadzi ruch samochodowy od autostrady A1 w woj. łódzkim do wschodniej granicy państwa z Ukrainą. To ważna trasa m.in. dla mieszkańców woj. lubelskiego.
Droga ekspresowa nr 12 ma się zaczynać na A1 w okolicach Piotrkowa Trybunalskiego. Dalej pobiegnie w stronę Radomia, przez Lublin aż do Dorohuska. Jej docelowa długość wyniesie ponad 300 km. Większość tej trasy jest obecnie na etapie przygotowań. Gotowych jest ponad 91 km, z czego znaczna część to wspólny przebieg z S17.
Gdzie jeździmy
Obwodnica Puław z mostem przez Wisłę to pierwszy wybudowany fragment ekspresowej dwunastki. Został oddany do użytku w 2008 roku i liczy 12,7 km długości. Od 2018 roku kierowcy korzystają także z przedłużenia tej trasy do węzła Kurów Zachód na S17 (12 km drogi). Dalej do dyspozycji kierowców jest jeszcze blisko 67 km wspólnego przebiegu S12 i S17 od węzła Kurów Zachód, przez obwodnicę Lublina, do węzła Piaski Wschód. Łącznie daje to 91 km drogi.
Obwodnica Chełma w budowie
W realizacji jest obecnie blisko 14-kilometrowa obwodnica Chełma. Umowa z wykonawcą – firmą Strabag – została zawarta w czerwcu 2021 r. W kwietniu br. został złożony wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
Droga ma nowym śladem ominąć Chełm od strony północnej. Na obwodnicę kierowcy – jadąc od strony Piask, będą zjeżdżać na węźle Chełm Zachód. Dalej będą mieli do dyspozycji węzeł Chełm Północ w miejscowości Horodyszcz. Następnie droga poprowadzi przez rzekę Uherkę, ominie Okszów, gdzie zaplanowano węzeł drogowy Chełm Okszów, przekroczy linię kolejową nr 81 relacji Chełm – Włodawa i zakończy się za węzłem Chełm Wschód na połączeniu z obecną DK12 w miejscowości Kolonia Antonin.
Dwujezdniowa droga z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku ma być gotowa w 2025 roku.
230 km w przygotowaniu
Najdłuższa część ekspresówki jest jeszcze w przygotowaniu. Na terenie woj. łódzkiego – od A1, przez Sulejów i Opoczno w stronę Radomia – trasa jest objęta jedną decyzją środowiskową z S74. Decyzja ta zostało wydana w maju 2019 roku. Wskutek odwołań GDDKiA musi jednak uzupełnić raport środowiskowy. Na razie trwa przetarg na wybór firmy, która dokona uzupełnień. Inwestor szacuje, że dokumenty będą gotowe w połowie 2024 roku. To otworzy drogę do ogłoszenia przetargu w trybie zaprojektuj i wybuduj.
Na terenie woj. łódzkiego S12 liczy 61 km.
Kolejne 108 km to trasa od granicy województw łódzkiego i mazowieckiego, przez Radom do wykonanej już obwodnicy Puław. Tu trwają prace na Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym z elementami koncepcji programowej oraz materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej.
Dla fragmentu na zachód od Radomia w październiku 2021 r. została wydana decyzja środowiskowa. Według zatwierdzonego wariantu droga będzie miała nieco ponad 41 km i poprowadzi przez tereny gmin Gielniów, Przysucha, miasto Przysucha, Wieniawa, Wolanów i Orońsko. Na trasie przewidziano trzy węzły: Gielniów, Przysucha i Wieniawa. Obecnie trwa jeszcze rozpatrywanie odwołań przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
Przetarg w trybie zaprojektuj i wybuduj ma być ogłoszony w 2024 roku, co oznaczałoby, że roboty będą prowadzone w latach 2026-2029.
Odcinek na wschód od Radomia czeka jeszcze na decyzję środowiskową. Zgodnie z rekomendowanym wariantem droga ma mieć ok. 67 km i prowadzić przez teren gmin Orońsko, Kowala, Skaryszew, Gózd, Tczów, Zwoleń, Przyłęk, Policzna i Puławy. Dostępność drogi zapewnić mają węzły: Radom Południe, Radom Kowala, Radom Skaryszew, Tczów, Zwoleń, Czarnolas i Puławy Zachód (dawniej Bronowice).
Planowany termin ogłoszenia przetargu na realizację inwestycji w systemie projektuj i buduj to 2025 rok, a realizacja przypadałaby na lata: 2028-2030. Część przygraniczna
W przygotowaniu są także odcinki na terenie woj. lubelskiego: Piaski – Dorohucza, Dorohucza – Chełm i Chełm – Dorohusk. W sumie to ok. 61 km. Obecnie opracowywana jest Koncepcja programowa, a jeszcze w tym roku – według zapowiedzi GDDKiA – mają ruszyć przetargi na wybór wykonawców.
Pierwszy odcinek to ok. 13 km od końca istniejącej trasy S12/S17 na węźle Piaski Wschód do węzła Dorohucza. Trasa będzie przebiegać przez tereny gmin Piaski i Trawniki w powiecie świdnickim. Drugi doprowadzi drogę do Chełma. Odcinek liczący ok. 25 km pobiegnie przez gminy Trawniki w powiecie świdnickim oraz gmin Siedliszcze i Chełm w powiecie chełmskim.
Ostatni odcinek liczący ok. 23 km połączy obwodnicę Chełma (od węzła Chełm Wschód) z przejściem granicznym w Dorohusku. Trasa będzie poprowadzona w nowym śladzie.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.