Partner serwisu
Drogi i autostrady

Okiem inżyniera: Prawo budowlane trzeba zbudować od podstaw

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
13-07-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Okiem inżyniera: Prawo budowlane trzeba zbudować od podstaw
fot. Ladyheart
Prawo budowlane wymaga zmian, by nadążało nad bieżącymi sprawami. Nowe dokumenty należy stworzyć od podstaw – uważają inżynierowie. Alarmują, że idea polskiego prawa budowlanego nie została zmieniona od 40-50 lat.

Robert Dubiela, pełnomocnik zarządu ds. rozwoju, ofertacji i roszczeń w ZBM Inwestor Zastępczy i członek SIDiR, przyznaje, że po stronie polskiej nikt nie przejawia chęci zaangażowania się w stworzenie polskiego FIDIC-a. Według niego Polska powinna po konsultacji z międzynarodową organizacją FIDIC otrzymać prawa do wykorzystania tego wzoru do stworzenia polskiego dokumentu, który byłby spójny z naszym prawem budowlanym.

Polskie prawo miałoby zostać zmienione, by nawiązywać do FIDIC-a. – Chodzi o to, żeby były polskie warunki kontraktowe, które są wiążące w momencie podpisania umowy, były spójne z polskim prawem – wyjaśnia portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Dubiela.

Według członka SIDiR Polska mogła stworzyć takie prawo w ciągu ostatnich 20 lat. Uważa on, że wystarczą trzy lata do wdrożenia modelu FIDIC w Polsce, przetestowania go na kilku kontraktach i poprawienia wykrytych błędów. – Mielibyśmy już swój dokument, który byłby czytany po polsku, gdzie i filozofia zapisu też byłaby polska – dodaje.

Konsultant Ryszard Kurek uważa, że dokument FIDIC-owski wskazuje, które zapisy kontraktowe można modyfikować, natomiast GDDKiA zaczęła modyfikować niemal wszystko. – FIDIC określa, że tylko w niektórych klauzulach istnieje możliwość dostosowania określonych parametrów do prawa danego kraju, a nie całości. Naruszenie innych elementów powoduje przewrócenie całego dokumentu i wszystko się rozpada, to z kolei sprawia, że pojawiają się roszczenia – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Kurek.

W maju adwokat Marcin Radwan-Röhrenschef powiedział portalowi „RynekInfrastruktury.pl”, że FIDIC można poddawać interpretacji zgodnie z polskim prawem i z łatwością można zidentyfikować klauzule sprzeczne z naszym prawem, a następnie zmodyfikować je w warunkach szczegółowych. Według niego nie istnieje potrzeba opracowania polskiego FIDIC-a.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników

Polityka i prawo

W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników

Newseria Biznes 10 stycznia 2025

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Zobacz również:

W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników

Polityka i prawo

W ciągu 10 lat w Polsce może brakować 2,1 mln pracowników

Newseria Biznes 10 stycznia 2025

Do ceny paliwa doliczana będzie „opłata emisyjna”

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Drogi i autostrady

Rekordowe wyniki Wydawnictw ZDG TOR

Redakcja 28 kwietnia 2017

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij