Partner serwisu
Drogi i autostrady

Okiem inżyniera: Wydłużające się inwestycje generują koszty społeczne

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
25-08-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Okiem inżyniera: Wydłużające się inwestycje generują koszty społeczne
fot. Marinela, sxc.hu
Autostrada A1 ze Strykowa do Tuszyna miała być gotowa początkowo w połowie 2013 roku, potem mówiono o połowie 2014 roku, a teraz jej ukończenie może się przesunąć na 2016 rok, o ile GDDKiA zdoła podpisać umowę z wykonawcami w bieżącym roku. Eksperci alarmują, że przeciągająca się realizacja inwestycji drogowych sprawia powstawania sporych kosztów społecznych.

Zapomniane koszty społeczne

Ryszard Kurek, konsultant i członek Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców, mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl”, że rzeczywiście, przedsięwzięcie, którego zakończenie planowano pierwotnie na połowę 2013 roku, zostało rozciągnięte na dwa lata.

Co więcej, okazuje się, że zamawiający będzie musiał podwójnie płacić ze względu na ponowne zamówienie projektu i konieczność wydania nowego pozwolenia na budowę. – To będzie kosztowało, a wszystko było już przecież wcześniej gotowe – zaznacza konsultant.

– Ten bilans na sam koniec będzie zły, a dochodzą do tego jeszcze koszty społeczne związane z tym, że kierowcy zaczną korzystać z tej trasy przynajmniej rok później niż wynika z ostatnich zapowiedzi (sierpień 2015 – przyp. red) – oświadcza Ryszard Kurek.

„Kosztowne” projektowanie

Robert Dubiela, pełnomocnik zarządu ds. rozwoju, ofertacji i roszczeń w ZBM Inwestor Zastępczy przyznaje, że nikt nie bierze pod uwagę kosztów społecznych takich sytuacji, co powinno być istotnym elementem przy planowaniu inwestycji. – Ilość spóźnień do pracy, wypadków śmiertelnych, koszty paliwa, kwestie środowiskowe, jak to wszystko się zliczy to to są setki milionów złotych strat – oznajmia portalowi „RynekInfrastruktury.pl” Dubiela.

Do kosztów społecznych należy też doliczyć straty po stronie inwestora generowane przez złe przygotowanie dokumentów przetargowych. – Niejednokrotnie widzimy, że biuro projektowe wygrywa projekt z ofertą w wysokości 15 procent wartości budżetu przeznaczonego przez zamawiającego na to zamówienie. Jak za 15 procent można wykonać usługę, którą zamawiający wycenił na 100 procent? Mimo wszystko zamawiający widząc taką dysproporcję, taką skrajną cenę, wybiera tego wykonawcę i cieszy się, że oszczędził 85 procent, a w konsekwencji jest to potężna strata – podkreśla inżynier.

Obecnie wartość projektu rzadko przekracza 1,5-2 procent wartości całej inwestycji. Robert Dubiela przypomina, że dawniej, było to 5-6 procent. Okazuje się, że często zamawiający musi dołożyć do całego przedsięwzięcia 10-15, a nawet 20 procent wartości inwestycji, co wynika z błędu popełnionego przy wyborze projektanta. – Zamawiający jest szczęśliwy, że wybrał najtańsza ofertę, ale potem okazuje się, że mimo 20 mln zł oszczędności na projekcie, na całej inwestycji stracono w danym roku 0,5 mld zł – obrazuje Dubiela.

 


 

Problematyka procesów inwestycyjnych będzie poruszana podczas II Kongresu Infrastruktury Polskiej, który odbędzie się 5 listopada br. w Krakowie. Więcej informacji wkrótce na stronie TOR Konferencje. Organizatorem jest Stowarzyszenie Inicjatywa dla Infrastruktury.

 

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Drogi i autostrady

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Elżbieta Pałys 15 września 2023

GDDKiA będzie budować S16 na Podlasiu. Jest przetarg

Drogi i autostrady

Lotnisko Chopina: Blisko 2 mln pasażerów w sierpniu i nowy dzienny rekord!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Drogi i autostrady

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Elżbieta Pałys 15 września 2023

GDDKiA będzie budować S16 na Podlasiu. Jest przetarg

Drogi i autostrady

Lotnisko Chopina: Blisko 2 mln pasażerów w sierpniu i nowy dzienny rekord!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5