Partner serwisu
Drogi i autostrady

Okiem inżyniera: Zamawiający musi umożliwić zmiany w kontraktach na inwestycje liniowe

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
25-06-2014
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Okiem inżyniera: Zamawiający musi umożliwić zmiany w kontraktach na inwestycje liniowe
fot. GDDKiA
Kurczowe trzymanie się zapisów kontraktu przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad może mieć zgubne skutki dla inwestycji liniowych. – Nie można z góry wiedzieć, co wydarzy się na 40-kilometrowym odcinki drogi. Od razu należy zakładać, że w trakcie realizacji pojawią się zmiany. Te można wprowadzać w FIDIC-u – mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl” konsultant Ryszard Kurek, członek Stowarzyszenia Inżynierów Doradców i Rzeczoznawców.

Robert Dubiela, pełnomocnik zarządu ds. rozwoju, ofertacji i roszczeń w ZBM Inwestor Zastępczy, również będący członkiem SIDiR-u, zaznacza, że ewentualne wystąpienie zmian należy zawrzeć już w zapisach tworzonych podczas przygotowywania danej inwestycji. Według niego zamawiający musi opisać taką możliwość, sposób rozpatrywania zmian, czy też negocjowania stawek, tego jednak nie czyni w sposób szczegółowy.

Według ekspertów prawo budowlane powinno być spójne z modelem, jaki prezentuje FIDIC, gdzie dopuszcza się wprowadzanie zmian w warunkach kontraktowych. – To prawo budowlane powinno w szczególności dotyczyć inwestycji liniowych, czyli dróg i autostrad. Ono jest być może dobre dla budynków, dla obiektów punktowych– mostów, ale nie dla inwestycji liniowych, które mają bardzo różnorodne i zmienne aspekty – zauważa Ryszard Kurek.

Robert Dubiela przyznaje, że inwestycje liniowe są dużo trudniejsze w realizacji, a wykonawcy działają niejednokrotnie w obszarze kilkudziesięciu kilometrów i kilkaset hektarów teren, na które wpływa realizacja inwestycji. Te czynniki sprawiają, że nie można przewidzieć wielu spraw mających miejsce na kontrakcie.

Przykładem utrudnień na kontrakcie mogą być wykopaliska archeologiczne, których części nie przewidziano, gdyż dopiero podczas realizacji inwestycji konieczne okazało się poszerzenie obszaru objętego badaniami. Ryszard Kurek podkreśla, że w przypadku pojawienia się takich sytuacji, należy mieć gotowe odpowiednie procedury. Natomiast obecnie całe ryzyko z tym związane obciąża wykonawcę inwestycji.

Wobec takich problemów zamawiający podczas składania oferty musi doliczać wszelkie ryzyka do kosztów. Jeżeli ryzyko nie wystąpi, zamawiający płaci wówczas niepotrzebne pieniądze wykonawcy. Gdyby zamawiający pozostawił w zapisach kontraktowych wskazówki mówiące, jak postępować w określonych sytuacjach, taki problem nie miałby miejsca.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Drogi i autostrady

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Elżbieta Pałys 15 września 2023

GDDKiA będzie budować S16 na Podlasiu. Jest przetarg

Drogi i autostrady

Lotnisko Chopina: Blisko 2 mln pasażerów w sierpniu i nowy dzienny rekord!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Drogi i autostrady

Obwodnica Kępna będzie w całości dwujezdniowa

Elżbieta Pałys 15 września 2023

GDDKiA będzie budować S16 na Podlasiu. Jest przetarg

Drogi i autostrady

Lotnisko Chopina: Blisko 2 mln pasażerów w sierpniu i nowy dzienny rekord!

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5