Partner serwisu
Drogi i autostrady

Okiem prawnika: Inżynier kontraktu powinien racjonalizować roszczenia

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
07-07-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Okiem prawnika: Inżynier kontraktu powinien racjonalizować roszczenia
fot. sxc.hu
W kwestii roszczeń nie da się ukryć tego, że z reguły wykonawca chce otrzymać jak najwięcej pieniędzy, a zamawiający wypłacić jak najmniej. Okazuje się, że problem mógłby rozwiązać inżynier kontraktu, doprowadzając do racjonalizacji roszczeń i uwzględnienia niektórych z nich już na etapie realizacji kontraktu. Rzeczywistość nie jest tak różowa.

Adwokat Marcin Radwan-Röhrenschef, wspólnik w kancelarii Röhrenschef, mówi portalowi „RynekInfrastruktury.pl”, że roszczenia mogą zostać uznane w sądzie, jednak może to nastąpić w perspektywie wielu lat, począwszy od 5-6-letniego procesu, poprzez apelację i ewentualnie kasację do Sądu Najwyższego. Już teraz w sądach toczą się procesy o roszczenia warte ponad 100 mln zł. Ciężko byłoby znaleźć wykonawcę, który na czas całego procesu byłby w stanie zapewnić finansowanie projektu.

Aby uniknąć takich sytuacji należy według Marcina Radwana-Röhrenschefa zmienić politykę funkcjonowania publicznych zamawiających. – Oni muszą zrozumieć, że prywatny wykonawca jest ich partnerem, z którym realizują pewne zadania i sytuacja nie polega na tym, żeby go okraść i jak najmniej zapłacić, tylko, żeby zrealizować projekt w sensownym kształcie – zauważa.

Dodaje, że publiczny zamawiający powinien zmienić stawiany sobie cel. Dziś jest nim wydanie jak najmniejszych pieniędzy, a powinno być nim zrealizowanie projektu w sensownym kształcie. – Pojawia się również pytanie o kwestię czasu – w wielu projektach narzucono wyśrubowane terminy na ukończenie inwestycji, co było na granicy zdrowego rozsądku, nie zakładano też żadnych rezerw po stronie zamawiającego, więc ponownie przerzucano całe ryzyko na wykonawcę – przypomina.

 

Według Marcina Radwana-Röhrenschef zamawiający powinien zmienić swoją politykę i przywrócić niezależność inżyniera kontraktu, funkcję rozjemcy oraz komisji rozjemczej, a także powinien poważnie traktować wykonawców. To powinno przyczynić się do zmniejszenia liczby sporów na kontraktach.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Ośmiu chętnych na rozbudowę dwunastki koło Kalisza

Drogi i autostrady

Porr najkorzystniejszy na budowę mostu przez Odrę

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Ośmiu chętnych na rozbudowę dwunastki koło Kalisza

Drogi i autostrady

Porr najkorzystniejszy na budowę mostu przez Odrę

Drogi i autostrady

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij