Rynek Infrastruktury
Obwodnica ominie miasto od południa. Inwestycja polegać będzie na budowie dwóch odcinków dwujezdniowej drogi klasy GP wraz z budową dróg serwisowych, remontem wybranych dróg lokalnych, budową 32 obiektów inżynierskich oraz urządzeń ochrony środowiska. Docelowo powstanie pięć węzłów drogowych: Olsztyn Zachód, Olsztyn Południe, Olsztyn Jaroty, Olsztyn Pieczewo, Olsztyn Wschód.
Postępowanie w trybie przetargu ograniczonego oznacza, że w pierwszym etapie będą składane wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu. Do drugiego etapu zaproszeni zostaną wykonawcy, których wiedza i doświadczenie, potencjał kadrowy oraz zdolność ekonomiczna i finansowa będzie spełniała warunki określone w treści ogłoszenia o zamówieniu.
Zamawiający przyjął w postępowaniu trzy kryteria oceny ofert. Oprócz ceny, jednym z kryteriów jest termin wykonania. Wykonawca na etapie składania ofert będzie mógł zaproponować wykonanie zamówienia w terminie krótszym niż maksymalny wymagany okres 31 miesięcy, jednak nie krótszym niż 28 miesięcy. Do czasu realizacji nie wlicza się okresów zimowych. Trzecim kryterium oceny ofert jest okres gwarancji. Podpisanie umów na budowę obwodnicy planowane na II połowę 2014 roku.
Olsztyn od lat bezskutecznie domagał się uwzględnienia obwodnicy w planach rozbudowy infrastruktury drogowej. Po licznych spotkaniach z resortem transportu, wysłanych pismach i petycjach oraz protestach, udało się osiągnąć cel w postaci wpisania obejścia miasta na listę obwodnic, które powstaną do 2020 roku.
Po ogłoszeniu informacji potwierdzającej umieszczenie obwodnicy Olsztyna w załączniku nr 6 do programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015 prezydent miasta Piotr Grzymowicz, zaznaczał, że ogromną rolę w zabieganiu o obwodnicę odebrali mieszkańcy, którzy między innymi protestowali na ulicach. Z kolei władze miasta starały się naciskać na posłów, senatorów i GDDKiA, by droga powstała.