Rynek Infrastruktury
Wojewoda zanalizował zmiany w organizacji ruchu, jakie zostały przedstawione w projekcie technicznym oznakowania ulic Olsztyna w związku z ograniczeniem masy pojazdów przejeżdżających przez wiadukty na miejskich ulicach i stwierdził, że zmiana organizacji ruchu jest niezgodna z obowiązującymi przepisami.
Według wojewody zaproponowana organizacja ruchu nie może stanowić podstawy do wprowadzenia planowanych ograniczeń. W nakazie wydanym dla prezydenta Olsztyna wyrażono konieczność zniesienia ustawionego oznakowania na ulicach Towarowej, Artyleryjskiej i Wojska Polskiego.
W uzasadnieniu nakazu czytamy, że nie dokonanoprzewidzianego prawem zatwierdzenia zmiany organizacji ruchu przez organ właściwy zarządzający ruchem, czyli przez prezydenta miasta lub osobę działającą w jego imieniu, co czyni niemożliwym i niezgodnym z prawem wprowadzenie jej w życie.
Projekt dotyczący zmian w ruchu nie zawiera ponadto przewidywanego terminu wprowadzenia zmiany organizacji ruchu. Według wyjaśnień zastępcy dyrektora Miejskiego Zarządu Dróg i Mostów w Olsztynie, uzyskanych w dniu 27 lutego 2013 r., termin wprowadzenia zmian w organizacji ruchu wyznaczono na dzień 1 marca 2013 r.
Przedłożona dokumentacja w sprawie zmiany omawianej organizacji ruchu zawiera też inne braki, które uniemożliwiają wprowadzenie proponowanego rozwiązania, ze względu na efektywność i bezpieczeństwo ruchu drogowego. Nieprawidłowości w tym zakresie dotyczą m.in. braku odpowiedniej analizy skutków wprowadzenia planowanego zakazu dla uczestników ruchu.
W projekcie organizacji ruchu brak jest wyznaczenia dróg objazdowych lub wyznaczenia alternatywnych tras tranzytowych dla pojazdów ciężarowych. „Zgodnie z pkt 7.2.8 Załącznika nr 1 do ww. rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. należy stosować znak F-8 „objazd w związku z zamknięciem drogi”, który winien informować nie tylko o istniejącym zakazie ruchu, ale także wskazywać drogi objazdowe – czytamy w uzasadnieniu.
Wojewoda zauważa, że wprowadzenie zmiany organizacji ruchu, w wersji przedstawionej przez organ zarządzający ruchem, spowodowałaby całkowite zamknięcie miasta Olsztyn dla ruchu tranzytowego w ciągu drogi krajowej nr 16 dla pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej powyżej 30 ton a w ciągu drogi krajowej nr 51 dla pojazdów o rzeczywistej masie całkowitej powyżej 18 ton.