Państwowy koncern paliwowy intensywnie zaangażował się w rozwój technologii wodorowych na kolei. Zamierza kupić lokomotywę manewrową na wodór, którą wczoraj zaprezentowała na tarach Trako Pesa. Zamierza być też dostawcą paliwa wodorowego dla prezentowanego dziś pociągu iLint z Alstomu.
W Gdańsku trwają targi Trako - największe spotkanie branży kolejowej w Polsce i jedno z największych w Europie Środkowo-Wschodniej. Wczoraj
zaprezentowano na nich lokomotywę wodorową opracowywaną przez Pesę Bydgoszcz – dopiero drugą na świecie w tej technologii.
Orlen chce kupić lokomotywę wodorową z Pesy
Lokomotywa wodorowa Pesy ma wkrótce rozpocząć jazdy testowe. W przeciągu pół roku powinna trafić do eksploatacji nadzorowanej na bocznicę zakładów Orlenu w Płocku. Dziś koncern poinformował, że zamierza ją wykupić. - Zgodnie z naszą strategią, inwestujemy w nowoczesne i czyste technologie, które przynoszą nam konkretne korzyści biznesowe, jednocześnie przyczyniając się do realizacji założeń Europejskiego Zielonego Ładu. Taką technologią jest wodór, którego potencjał chcemy w pełni wykorzystać także w transporcie kolejowym. Każdego roku nasza spółka Orlen Koltrans, którą sukcesywnie unowocześniamy, zwiększa udziały w rynku. Nabycie pierwszej w Polsce takiej lokomotywy to krok w kierunku wykorzystania na dużą skalę zeroemisyjnego paliwa wodorowego w transporcie kolejowym – mówi Daniel Obajtek, prezes Orlenu cytowany w komunikacie..
Pojazd powstał na bazie lokomotywy manewrowej SM42. Jej udźwig to ok. 3200 ton, a dobowe zapotrzebowanie na wodór wynosi ok. 170 kg. Lokomotywa jest wyposażona w dwa symetryczne punkty tankowania, co pozwoli na szybsze zapełnianie zbiorników. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową. Lokomotywa została również wyposażona w elementy jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz antykolizyjny system rozpoznawania przeszkód. PKN Orlen pracuje ponadto nad układem tankowania wodoru do tej lokomotywy.
Wodór dla pierwszego na świecie pociągu z ogniwami paliwowymi
Podczas targów Trako prezentowany jest również iLint – pierwszy na świecie pojazd kolejowy z ogniwami paliwowymi, który wyprodukował Alstom.
Szeroko pisał o nim portalu „Rynku Kolejowego”. To wciąż jedyny sprawdzony w komercyjnej eksploatacji pociąg wodorowy. Coradia iLint może jeździć według tego samego rozkładu jazdy, co pociągi spalinowe, z tą samą prędkością maksymalną 140 km/h oraz porównywalnymi osiągami w zakresie przyspieszania i hamowania. Pojemność pasażerska może osiągnąć 300 pasażerów, a zasięg pociągu wynosi 1000 kilometrów na jednym tankowaniu.
Jak poinformowano podczas prezentacji, Orlen będzie dostawcą wodoru dla Alstomu, jeżeli pojazd zostanie sprzedany w Polsce. W zależności od potrzeb, dostarczy on też mobilną lub stałą stację tankowania. – Jesteśmy w stanie wyprodukować i dostarczyć pociąg wodorowy w ciągu trzech lat, łącznie z dopuszczeniem do ruchu w Polsce – zapowiedział szef Alstomu w Polsce Sławomir Nalewajka. Jak zdradził, zainteresowanych takim zamówieniem jest kilka samorządów, które chciałyby obsługiwać niezlektryfikowane trasy regionalne pojazdami bezemisyjnymi.