Partner serwisu
Drogi i autostrady

Orlen kupi lokomotywę wodorową Pesy i dostarczy paliwo dla iLinta

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Data publikacji:
22-09-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Orlen kupi lokomotywę wodorową Pesy i dostarczy paliwo dla iLinta
fot. RK
Państwowy koncern paliwowy intensywnie zaangażował się w rozwój technologii wodorowych na kolei. Zamierza kupić lokomotywę manewrową na wodór, którą wczoraj zaprezentowała na tarach Trako Pesa. Zamierza być też dostawcą paliwa wodorowego dla prezentowanego dziś pociągu iLint z Alstomu.

W Gdańsku trwają targi Trako - największe spotkanie branży kolejowej w Polsce i jedno z największych w Europie Środkowo-Wschodniej. Wczoraj zaprezentowano na nich lokomotywę wodorową opracowywaną przez Pesę Bydgoszcz – dopiero drugą na świecie w tej technologii.

Orlen chce kupić lokomotywę wodorową z Pesy

Lokomotywa wodorowa Pesy ma wkrótce rozpocząć jazdy testowe. W przeciągu pół roku powinna trafić do eksploatacji nadzorowanej na bocznicę zakładów Orlenu w Płocku. Dziś koncern poinformował, że zamierza ją wykupić. - Zgodnie z naszą strategią, inwestujemy w nowoczesne i czyste technologie, które przynoszą nam konkretne korzyści biznesowe, jednocześnie przyczyniając się do realizacji założeń Europejskiego Zielonego Ładu. Taką technologią jest wodór, którego potencjał chcemy w pełni wykorzystać także w transporcie kolejowym. Każdego roku nasza spółka Orlen Koltrans, którą sukcesywnie unowocześniamy, zwiększa udziały w rynku. Nabycie pierwszej w Polsce takiej lokomotywy to krok w kierunku wykorzystania na dużą skalę zeroemisyjnego paliwa wodorowego w transporcie kolejowym – mówi Daniel Obajtek, prezes Orlenu cytowany w komunikacie..

Pojazd powstał na bazie lokomotywy manewrowej SM42. Jej udźwig to ok. 3200 ton, a dobowe zapotrzebowanie na wodór wynosi ok. 170 kg. Lokomotywa jest wyposażona w dwa symetryczne punkty tankowania, co pozwoli na szybsze zapełnianie zbiorników. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową. Lokomotywa została również wyposażona w elementy jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednoosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz antykolizyjny system rozpoznawania przeszkód. PKN Orlen pracuje ponadto nad układem tankowania wodoru do tej lokomotywy.

Wodór dla pierwszego na świecie pociągu z ogniwami paliwowymi

Podczas targów Trako prezentowany jest również iLint – pierwszy na świecie pojazd kolejowy z ogniwami paliwowymi, który wyprodukował Alstom. Szeroko pisał o nim portalu „Rynku Kolejowego”. To wciąż jedyny sprawdzony w komercyjnej eksploatacji pociąg wodorowy. Coradia iLint może jeździć według tego samego rozkładu jazdy, co pociągi spalinowe, z tą samą prędkością maksymalną 140 km/h oraz porównywalnymi osiągami w zakresie przyspieszania i hamowania. Pojemność pasażerska może osiągnąć 300 pasażerów, a zasięg pociągu wynosi 1000 kilometrów na jednym tankowaniu.

Jak poinformowano podczas prezentacji, Orlen będzie dostawcą wodoru dla Alstomu, jeżeli pojazd zostanie sprzedany w Polsce. W zależności od potrzeb, dostarczy on też mobilną lub stałą stację tankowania. – Jesteśmy w stanie wyprodukować i dostarczyć pociąg wodorowy w ciągu trzech lat, łącznie z dopuszczeniem do ruchu w Polsce – zapowiedział szef Alstomu w Polsce Sławomir Nalewajka. Jak zdradził, zainteresowanych takim zamówieniem jest kilka samorządów, które chciałyby obsługiwać niezlektryfikowane trasy regionalne pojazdami bezemisyjnymi.
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Mostostal Warszawa
Roverpol
ULMA Group
Holcim Polska
BATARUS
PBI Infrastruktura

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Wodorowe patenty z Japonii

Inżynieria i innowacje

Wodorowe patenty z Japonii

Tomasz Dominiak 08 listopada 2024

Wodór nie będzie paliwem przyszłości, ale rozwiąże inne problemy

Biznes i przemysł

Cele gospodarki wodorowej nie do spełnienia przed 2030 r.?

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Cele gospodarki wodorowej nie do spełnienia przed 2030 r.?

Biznes i przemysł

Cele gospodarki wodorowej nie do spełnienia przed 2030 r.?

Newseria Biznes 08 czerwca 2024

Chińska lokomotywa na wodór pociągnęła 10 000 ton

Biznes i przemysł

Jaką przyszłość w Polsce ma zielony wodór?

Biznes i przemysł

Jaką przyszłość w Polsce ma zielony wodór?

Mikołaj Kobryński 09 lipca 2023

Pozostałe z wątku:

Wodorowe patenty z Japonii

Inżynieria i innowacje

Wodorowe patenty z Japonii

Tomasz Dominiak 08 listopada 2024

Wodór nie będzie paliwem przyszłości, ale rozwiąże inne problemy

Biznes i przemysł

Cele gospodarki wodorowej nie do spełnienia przed 2030 r.?

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Cele gospodarki wodorowej nie do spełnienia przed 2030 r.?

Biznes i przemysł

Cele gospodarki wodorowej nie do spełnienia przed 2030 r.?

Newseria Biznes 08 czerwca 2024

Chińska lokomotywa na wodór pociągnęła 10 000 ton

Biznes i przemysł

Jaką przyszłość w Polsce ma zielony wodór?

Biznes i przemysł

Jaką przyszłość w Polsce ma zielony wodór?

Mikołaj Kobryński 09 lipca 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij