Partner serwisu
Biznes i przemysł

Jaką przyszłość w Polsce ma zielony wodór?

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-07-2023
Ostatnia modyfikacja:
03-07-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Infrastruktury/PAP

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Jaką przyszłość w Polsce ma zielony wodór?
Fot. Solaris Bus & CoachAutobus zasilany wodorowymi ogniwami paliwowymi
Wszystko wskazuje na to, że kluczowym paliwem dla transportu przyszłości będzie wodór, wobec różnych ograniczeń związanych z dostępnymi dziś technologiami bateryjnymi. Nie każdy wie, że obecnie dostępny na rynku wodór zazwyczaj nie jest paliwem neutralnym emisyjnie, spoglądając na cały cykl życia. Całkowitą zeroemisyjność zapewnia jedynie zastosowanie zielonego wodoru. Uruchomienie jego produkcji w masowej skali będzie ogromnym wyzwaniem ekonomicznym, technologicznym i logistycznym.

Nie każdy zdaje sobie sprawę, że Polska już dziś jest trzecim co do wielkości w Europie producentem wodoru. Powstaje on jednak jako produkt uboczny w przemyśle chemicznym, na przykład w rafineriach ropy naftowej, na przykład w zakładach produkcji nawozów sztucznych, czy rafineriach ropy naftowej. Bezemisyjny zielony wodór powstaje natomiast w procesie elektrolizy wody, przy czym elektrolizery muszą być zasilane energią elektryczną pochodzącą ze źródeł odnawialnych, aby można było rzeczywiście mówić o wodorze zielonym. Problematyczna w tym kontekście jest jednak ograniczona wydajność tego procesu. Dość powiedzieć, że przy obecnie wykorzystywanych technologiach aby wytworzyć kilogram wodoru potrzeba 50 kWh energii elektrycznej, natomiast ogniwa paliwowe z tego kilograma są zdolne wytworzyć tylko 16 kWh. Ponadto wizja wielkoskalowej produkcji zielonego wodoru może urzeczywistnić się wyłącznie w przypadku dysponowania bardzo dużymi nadwyżkami produkcji energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych, do czego obecnie bardzo daleko.

Nadzieją dla efektywnej gospodarki wodorowej może być technologia wysokotemperaturowej elektrolizy pary wodnej, w przypadku której uzyskuje się znacznie wyższą sprawność, nawet do 100%, przy zapotrzebowaniu na energię elektryczną obniżonym o 35%. Wymaga to jednak ogrzania pary wodnej do 750-950 °C, a w tym kontekście najbardziej użyteczne wydaje się pozyskanie energii termicznej z elektrowni jądrowych, które jednak, pomimo zeroemisyjności, nie są wspierane przez Unię Europejską i nie powstają w większości państw członkowskich, co wynika także z nieuzasadnionego lęku, podsycanego w europejskich społeczeństwach od wielu dekad przez różne grupy interesu. Poza tym technologia ta wymaga wykorzystania innych elektrolizerów, skonstruowanych z kosztownych dziś materiałów. No i powstały w ten sposób wodór nie będzie zielony, lecz fioletowy…

Niezależnie od efektywności produkcji wodoru, należy jednak spodziewać się, że jego rola w miksie energetycznym istotnie wzrośnie w najbliższych latach, a tym bardziej dekadach. Nie będzie chyba przesadą stwierdzenie, że nadchodzi coraz większymi krokami wodorowa rewolucja, a nowe paliwo ma największe szanse zastąpić olej napędowy i benzynę silnikową w transporcie, przede wszystkim z racji zapewnienia dużo większych zasięgów w porównaniu z systemami bateryjnymi, czy też relatywnie szybkiego tankowania w zestawieniu z ładowaniem ogniw litowo-jonowych. Jak na rozwój gospodarki wodorowej może przygotować się Polska?

Wodór szansą dla Polski

– Możemy nie tylko być odbiorcą technologii wodorowych, ale i producentem. Do 2030 roku możemy stać się liderem gospodarki wodorowej na świecie, a na pewno w Europie. Potrzebna jest do tego współpraca międzynarodowa – powiedział Ireneusz Zyska, wiceminister klimatu i środowiska oraz pełnomocnik Rządu ds. odnawialnych źródeł energii. Zdaniem wiceministra Ireneusza Zyski w Polsce znajdują się dwa idealne miejsca do produkcji zielonego wodoru, czyli Zalew Szczeciński i Zalew Wiślany.

W kontekście rozwoju bezemisyjnej produkcji wodoru w Polsce szansą mogą być inwestycje w małe modułowe reaktory jądrowe (SMR). W planach dotyczących ich budowy prym wiedzie ORLEN Synthos Green Energy, spółka joint venture założona przez ORLEN i Synthos, która zadeklarowała powstanie aż 79 reaktorów BWRX-300 w Polsce i na innych rynkach. Można się spodziewać, że część z nich będzie mogła być wykorzystana w przyszłości właśnie do produkcji wodoru, choć w odniesieniu do pierwszych 7 możliwych lokalizacji wskazano produkcję energii elektrycznej i ciepła przemysłowego jako priorytet.

Perspektywa Gaz-Systemu

Zaistnienie wodoru jako paliwa w transporcie na dużą skalę wymagać będzie dysponowania adekwatnym systemem dystrybucyjnym. Punktem wyjścia może być w tym zakresie istniejąca sieć przesyłu i dystrybucji gazu ziemnego. Przejściowo możliwy będzie także blending naturalnego gazu ziemnego, biometanu i wodoru. Na jaką skalę? – Wiadomo, że domieszka wodoru poniżej 2% żadnego wpływu na system przesyłowy i odbiorców nie ma, problemy mogą się jednak pojawić przy większych domieszkach. Z jednej strony to możliwość korozji, z drugiej gotowość odbiorców – powiedział Marian Krzemiński, wiceprezes zarządu Gaz-Systemu, wskazując także, że Polska musi być przygotowana na hipotetyczną sytuację, w której przykładowo z Niemiec za pośrednictwem interkonektora trafi do polskiego systemu przesyłowego już nie gaz ziemny, lecz mieszanina o np. 15% zawartości wodoru.

Jak mówił Andrzej Kensbok, wiceprezes zarządu Gaz-Systemu, na przesył blendingów gotowy jest Baltic Pipe, łączący Polskę z Norwegią z wykorzystaniem duńskiego systemu przesyłowego. Jest to o tyle istotne, że w Danii biometan stanowi już jedną trzecią wolumenu w systemie gazociągowym. – Spółka dysponuje infrastrukturą umożliwiającą w przyszłości przesył mieszanki wodoru z gazem lub czystego wodoru, o ile zostaną dostosowane gazociągi i inne elementy systemu lub wybudowane dedykowane wodorociągi. Obecnie brakuje odpowiednich regulacji technicznych i rynkowych – zauważył Marian Krzemiński, który zastrzegł jednak, że realizowane przez spółkę analizy niekoniecznie muszą wskazać, że system rurociągowy będzie optymalnym rozwiązaniem w kontekście przesyłu wodoru.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PGE zapowiada drezynę na wodór

Intermodal i logistyka

PGE zapowiada drezynę na wodór

inf. pras 01 lipca 2023

Alstom ma umowę z dostawcą wodoru na Polskę

Biznes i przemysł

Alstom ma umowę z dostawcą wodoru na Polskę

inf. pras oprac. JM 17 czerwca 2023

Zachodniopomorskie także z Doliną Wodorową

Drogi i autostrady

Zachodniopomorskie także z Doliną Wodorową

inf. pras oprac. JM 02 grudnia 2022

Pozostałe z wątku:

Zobacz również:

PGE zapowiada drezynę na wodór

Intermodal i logistyka

PGE zapowiada drezynę na wodór

inf. pras 01 lipca 2023

Alstom ma umowę z dostawcą wodoru na Polskę

Biznes i przemysł

Alstom ma umowę z dostawcą wodoru na Polskę

inf. pras oprac. JM 17 czerwca 2023

Zachodniopomorskie także z Doliną Wodorową

Drogi i autostrady

Zachodniopomorskie także z Doliną Wodorową

inf. pras oprac. JM 02 grudnia 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5