Rynek Infrastruktury
Przyczynami zawnioskowania o upadłość układową są oprócz problemów z kontraktami drogowymi brak rozliczenia robót na kontrakcie dotyczącym budowy Stadionu Narodowego oraz przeciągające się rozmowy z bankami na temat pozyskania finansowania.
Do czasu ustanowienia zabezpieczeń uzgodnionych w umowie standstill, banki zablokowały konta spółek, co znacznie utrudnia realizację kontraktów. PBG chce dążyć do spłaty znaczącej większości swoich zobowiązań, między innymi dzięki pozyskaniu środków z emisji obligacji.
PBG, dla ochrony pracowników i interesów wszystkich wierzycieli podjęło decyzję o złożeniu do Sądu Rejonowego Poznań - Stare Miasto wniosku o ogłoszenie upadłości z zawarciem układu z wierzycielami. Uzasadnieniem dla podjęcia powyższych decyzji jest również umożliwienie prowadzenia dalszej działalności operacyjnej spółek. Bezpośrednią przyczyną decyzji są przeciągające się rozmowy z bankami na temat finansowania grupy PBG - kredytu pomostowego zapewniającego finansowanie do czasu pozyskania środków z emisji obligacji zamiennych na akcje, jak również refinansowania akwizycji Rafako.
Trudna sytuacja płynnościowa grupy PBG jest również konsekwencją wycofania się banku z finansowania akwizycji Rafako i koniecznością sfinansowania tej transakcji ze środków własnych i posiadanych limitów kredytowych. Obecne problemy grupy PBG są również pochodną realizacji przez spółki zależne – Hydrobudowę i Aprivię - kontraktów drogowych, w tym budowy odcinków autostrad A1 i A4. Kontrakty drogowe charakteryzują się dużym zapotrzebowaniem na kapitał obrotowy. Dodatkowo, ze względu na zmianę warunków rynkowych, zwłaszcza wzrost cen materiałów, są to kontrakty nierentowne.
Zarząd PBG poinformował, że pozytywne rozpatrzenie wniosku o upadłość z możliwością zawarcia układu pozwoli spółkom na kontynuację obecnie realizowanych projektów. Chcą one terminowo zakończyć wszystkie realizowane aktualnie zadania oraz rozliczyć je.
1 czerwca banki podjęły pozytywne decyzje kredytowe, jednak na warunkach, których spełnienie leży w gestii zewnętrznych instytucji finansowych oraz w czasie, który nie daje możliwości zabezpieczenia spłaty bieżących zobowiązań oraz prawidłowej realizacji kontraktów.
– Decydując się na złożenie wniosku o upadłość z zawarciem układu kierowaliśmy się interesem naszych pracowników, wszystkich wierzycieli spółki oraz kontrahentów. Przyjęcie warunków zaproponowanych przez banki byłoby szkodliwe dla PBG i pozostałych wierzycieli. Oznaczałoby to bowiem nierówne traktowanie naszych wierzycieli, co niekorzystnie odbiłoby się na naszych podwykonawcach, dostawcach materiałów i obligatariuszach – powiedział Jerzy Wiśniewski, prezes PBG. – Rozwiązaniem do którego dążyć będzie zarząd PBG jest emisja obligacji zamiennych na akcje i spłata wszystkich zobowiązań w znaczącej większości – dodał Wiśniewski.
Spółki z grupy PBG są zaangażowane między innymi w budowę autostrad A1 i A4 oraz terminalu LNG w Świnoujściu.