Partner serwisu
Drogi i autostrady

Polimex-Mostostal vs. GDDKiA: Będzie zgoda bez procesów sądowych?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
07-05-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
ew / Rynek Infrastruktury

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Polimex-Mostostal vs. GDDKiA: Będzie zgoda bez procesów sądowych?
fot. KPRM
Spółka Polimex-Mostostal i Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisały list intencyjny dotyczący warunków współpracy i wzajemnych rozliczeń. Podpisanie listu może oznaczać, że GDDKiA i wykonawca pogodzą się bez udziału sądów.

Bliżej porozumienia

List intencyjny jest związany ze sporem co do wzajemnych rozliczeń między spółką a GDDKiA, związanych z realizacją kontraktów drogowych obejmujących budowę autostrad A1 i A4 oraz drogi ekspresowej S69.

Jak informuje Polimex-Mostostal, spółka oraz zamawiający zadeklarowały w szczególności zamiar współpracy w zakresie rozliczenia podwykonawców, dostawców i usługodawców zatrudnionych na powyższych projektach drogowych oraz zamiar podjęcia rozmów w zakresie polubownego ustalenia wysokości wzajemnych roszczeń.

Spółka informuje też, że list intencyjny nie ma charakteru zobowiązującego i nie może stanowić podstawy jakichkolwiek roszczeń, nie oznacza też zrzeczenia się bądź uznania jakichkolwiek praw lub roszczeń.

Początek końca przygody Polimeksu z drogami

W grudniu zeszłego roku została zerwana umowa między GDDKiA a Polimeksem-Mostostalem na budowę drogi ekspresowej S69. W styczniu spółka odstąpiła od kontraktów na budowę autostrady A4 z Rzeszowa do Jarosławia oraz A1 ze Strykowa do Tuszyna.

Zamawiający spierał się z wykonawcą co do tego, kto pierwszy wypowiedział umowę. Według GDDKiA powodem zerwania kontraktu były opóźnienia na budowie, z kolei spółka wyjaśniała, że to ona jako pierwsza oficjalnie odstąpiła od kontraktów, a Generalna Dyrekcja przesłała pisma w tej sprawie później.

Polimex-Mostostal wyjaśniał w styczniu portalowi „RynekInfrastruktury.pl”, że spółka była zainteresowana dokończeniem kontraktów drogowych, jednak postawa GDDKiA uniemożliwiała dojście do porozumienia. – Nie traktowano nas jak pełnowartościowego partnera, wobec tego na razie nie zamierzamy dalej współpracować – mówił wówczas Paweł Szymaniak, rzecznik spółki.

Wzajemne roszczenia

Na początku lutego Polimex-Mostostal wraz z konsorcjantami złożył do GDDKiA roszczenie o wypłacie kary umownej w wysokości ponad 475 mln zł, co było konsekwencją rozwiązania umów na budowę dróg z winy Generalnej Dyrekcji.

Polimex-Mostostal przypomniał wówczas, że odstąpienie od kontraktów drogowych było spowodowane nieprzedstawieniem przez GDDKiA w wymaganym terminie zgodnego z prawem zabezpieczenia zapłaty za roboty budowlane w łącznej kwocie ponad 2 mld zł. Co więcej, GDDKiA miała naruszać istotne postanowienia kontraktów polegająca na odrzucaniu uzasadnionych roszczeń konsorcjów realizujących inwestycje drogowe. To pozwala wykonawcom na roszczenie do GDDKiA o wypłatę kar umownych przewidzianych kontraktem.

Kilka dni później pojawiła się informacja o tym, że GDDKiA żąda od Banku Pekao wypłaty kwoty 29,204 mln zł z tytułu gwarancji bankowej, zabezpieczającej zobowiązanie z tytułu nienależytego wykonania umowy obejmującej budowę autostrady A1 w województwie łódzkim.

Według Polimeksu-Mostostalu odstąpienie GDDKiA od umów jest nieważne, a inwestor nadużywa swojego uprawnienia wynikającego z posiadanej gwarancji z tytułu nienależytego wykonania umowy i rękojmi za wady.

Jak dalej potoczy się spór między GDDKiA a Polimeksem-Mostostalem, czas pokaże. Obie strony liczą zapewne na to, że podpisanie listu intencyjnego umożliwi dojście do porozumienia satysfakcjonującego zarówno zamawiającego, jak i wykonawcę.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Biznes i przemysł

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Elżbieta Pałys 16 września 2023

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Intermodal i logistyka

Setki milionów złotych na autobusy i tramwaje w Polsce Wschodniej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Biznes i przemysł

Intercor buduje dla GDDKiA drogi za blisko 10 mld zł!

Elżbieta Pałys 16 września 2023

Nie będzie bezpośrednich pociągów z Katowic na lotnisko Pyrzowice

Intermodal i logistyka

Setki milionów złotych na autobusy i tramwaje w Polsce Wschodniej

Intermodal i logistyka

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5