Partner serwisu
Drogi i autostrady

Polski Kongres Drogowy popiera ograniczenia stosowania ekranów

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Data publikacji:
19-11-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
PKD

Podziel się ze znajomymi:

DROGI I AUTOSTRADY
Polski Kongres Drogowy popiera ograniczenia stosowania ekranów
fot. Rynek Infrastruktury
Polski Kongres Drogowy poparł przygotowane przez Ministerstwo Transportu projekty rozporządzeń pozwalające na ograniczenie stosowania ekranów akustycznych na korzyść innych środków ochrony przed hałasem komunikacyjnym. Zgłosił też uwagi precyzujące kilka zapisów rozporządzenia dotyczącego drogowych obiektów inżynierskich.

Ministerstwo Transportu skierowało do konsultacji projekt zmiany dwóch rozporządzeń: o warunkach technicznych jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie oraz o warunkach technicznych jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie. Ich celem – głosi uzasadnienie – jest odejście od przekonania, iż jedynym skutecznym zabezpieczeniem przed hałasem jest ekran akustyczny, a przed wibracjami – ekrany i konstrukcje przeciwwibracyjne. Dzięki zmianom na szerszą skalę mają być stosowane inne możliwości ochrony, takie jak: wały ziemne, pasy zieleni, zadrzewienia i zakrzewienia lub usytuowanie drogi w wykopie.

 

Nadmierne stosowanie ekranów budziło coraz powszechniejszy sprzeciw. Ekrany stanowią nie tylko barierę w komunikacji z przyległymi działkami, ale ograniczają możliwości skutecznego nasłonecznienia budynków i przewietrzenia ich otoczenia oraz zdecydowanie pogarszają walory krajobrazowe. Jest też problem skuteczności ekranów, których ciągłość z konieczności zostaje przerwana np. na wjazdach na posesje lub w obrębie skrzyżowań. Jednocześnie należy zwrócić uwagę na olbrzymie koszty budowy ekranów akustycznych, średni koszt budowy 1 m² ekranu akustycznego może wynieść, zależnie od wysokości konstrukcji od ok. 150 do 230 Euro. Do tego trzeba dodać koszty późniejszego utrzymania konstrukcji ekranowych.

 

Nowe rozporządzenia – wyjaśnia ministerstwo – nie oznaczają zakazu ustawiania ekranów akustycznych. Będą one nadal stosowane o ile będzie to niezbędne ze względu na przekroczone lub przewidywane przekroczenie dopuszczalnych norm hałasu. Jednakże zarówno zarządcy dróg jak i organy zajmujące się ochroną środowiska będą miały swobodę co do wyboru urządzenia ochrony przed hałasem oraz przed wibracjami.

 

PKD w przesłanej do ministerstwa opinii poparł proponowane zmiany. Rezygnacja ze wskazywania ekranów akustycznych jako podstawowej formy ochrony przed hałasem – czytamy w opinii – sprzyjać będzie rozwojowi nowoczesnych technologii i promować rozwiązania lepsze pod względem jakościowym, kosztowym i estetycznym.

 

Jednocześnie – w odniesieniu do projektu dotyczącego obiektów inżynierskich – eksperci PKD zaproponowali doprecyzowanie sformułowań w jednym z paragrafów. Przywołane w nim prognozy ruchu na obiektach nie zawsze są precyzyjne i wiarygodne. Jest to o tyle istotne, że na obiektach inżynierskich w przypadku niewłaściwych prognoz, mogą wystąpić trudności z poprawianiem rozwiązań (związane to jest z mocowaniem ekranów, ich formą, materiałem, nośnością itd.).

 

Rozporządzenie powinno wprowadzić wariantowanie i/lub etapowanie wprowadzania zabezpieczeń akustycznych na obiektach tam, gdzie mamy do czynienia z ochroną głównie obiektów mieszkalnych. Dodatkowym argumentem za takim zapisem jest postęp technologiczny w budowie pojazdów i nawierzchni (mieszane napędy, ciche opony i nawierzchnie). Uzasadnia to etapowe podejście do realizacji zabezpieczeń przed hałasem, polegające na przygotowaniu obiektu inżynierskiego (o ile jego otoczenie wymaga ochrony przed hałasem) do zainstalowania ekranów akustycznych lecz odłożenia tej instalacji w czasie do uzyskania wyników pomiaru ruchu w analizie porealizacyjnej.

Partnerzy działu

Cemex Polska
Colas
Bentley
ECM Group
Stump Franki
Aarsleff
Roverpol
ULMA Group
Tecpoles

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Gdańsk. GDDKiA ogłasza przetarg na budowę ekranów akustycznych na S6

Biznes i przemysł

Gdańsk. GDDKiA ogłasza przetarg na budowę ekranów akustycznych na S6

Grzegorz Rekiel 21 lipca 2023

Łódź: Przybędzie ekranów przy DK1

Drogi i autostrady

Łódź: Przybędzie ekranów przy DK1

Roman Czubiński 11 kwietnia 2017

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Gdańsk. GDDKiA ogłasza przetarg na budowę ekranów akustycznych na S6

Biznes i przemysł

Gdańsk. GDDKiA ogłasza przetarg na budowę ekranów akustycznych na S6

Grzegorz Rekiel 21 lipca 2023

Łódź: Przybędzie ekranów przy DK1

Drogi i autostrady

Łódź: Przybędzie ekranów przy DK1

Roman Czubiński 11 kwietnia 2017

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5