– Obecnie w zespole portowym Szczecin-Świnoujście przeładunki z udziałem transportu kolejowego stanowią blisko 50% – informuje portal „RynekInfrastruktury.pl” Monika Woźniak-Lewandowska, rzeczniczka prasowa Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. Dodatkowo zachodniopomorski port szacuje wzrost przewozów intermodalnych w następnych latach.
Układ północ-południe
– W obsłudze kolejowej zespołu portów morskich Szczecin i Świnoujście kluczowe znaczenie mają przede wszystkim krajowe magistrale kolejowe przebiegające w układzie północ-południe wchodzące w skład międzynarodowych ciągów komunikacyjnych Transeuropejskiej Sieci Transportowej (TEN-T) i objętych europejskimi umowami AGC i AGTC, a więc magistrale kolejowe E-59 i CE-59 – mówi Monika Woźniak-Lewandowska.
Jednak w układzie północ-południe brakuje kluczowego elementu czyli tzw. „nadodrzanki” czyli linii CE-59. – W korytarzu transportowym TEN-T Bałtyk – Adriatyk znalazła się linia Szczecin – Poznań – Wrocław – Katowice – Ostrawa. Nie ma tam natomiast linii nr CE-59, która ma duże zalety, jest bowiem przede wszystkim trasą towarową, po drugie jest krótsza, od linii umieszczonej w TEN-T, zatem szybciej łączy nas z czeskim systemem kolejowym – dodaje przedstawicielka ZMPSiŚ.
W poprzednich latach zachodniopomorskie porty znacznie inwestowały w infrastrukturę kolejową. Tym działaniom zawdzięczają obecną dywersyfikacje w obrocie towarów w porcie. – W latach 2011-2014 w ramach projektu przebudowano i zmodernizowano łącznie prawie 36 km torów oraz 134 rozjazdy – komentuje rzeczniczka prasowa ZMPSiŚ. – W efekcie parametry tych torów kolejowych dostosowano do wymogów taboru eksploatowanego na trasach międzynarodowych magistrali kolejowych E-59 oraz CE-59. Wartość inwestycji to 77 mln zł, w tym dofinansowanie unijne na poziomie prawie 53 mln złotych – dodaje.
Pociąg kontra samochód
Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście zauważa korzyści płynące z rozwijania infrastruktury kolejowej. Jednak do jego rozwoju niezbędne są odpowiednie inwestycje. – Transport kolejowy należy do najtańszych i najbardziej ekologicznych gałęzi transportowych. Jednak obecnie z uwagi na słaby stan infrastruktury kolejowej „nadodrzanka” stanowi wąskie gardło w dostępie do naszych portów – komentuje przedstawicielka ZMPSiŚ. – Z tego względu transport kołowy wygrywa biorąc pod uwagę czas i koszt transportu – dodaje.
Wszystko wskazuje na to, że aby te dwa rodzaje transportu miały równe szanse konieczna jest modernizacja linii CE-59. – Po modernizacji „nadodrzanka” uzyska szczególne znaczenie i będzie alternatywnym połączeniem dla ruchu towarowego mówi Monika Woźniak-Lewandowska. – Podniesienie parametrów tej trasy z pewnością wpłynie na zwiększenie ilości przewożonych towarów. Połączenie stanie się jednocześnie atrakcyjnym szlakiem w łańcuchu logistycznym z uwagi na redukcję kosztów uzyskaną dzięki skróceniu czasu podróży poprzez zwiększeniu prędkości jazdy pociągów – dodaje.
A co gdyby te dwa rodzaje przewozu nie konkurowały? Co gdyby nie tylko przeładować towar z ciężarówki na pociąg, ale załadować na niego całą naczepę? – Poprzez poprawę parametrów technicznych tej trasy mogłyby pojawić się u nas - podobnie jak to ma miejsce na międzynarodowej trasie E-20–tzw. pociągi kieszeniowe, umożliwiające przemieszczanie naczep samochodowych z południa Europy do Skandynawii – mówi Monika Woźniak-Lewandowska.
Intermodalna przyszłość
Przewozy intermodalne mają być koncentrowane w Świnoujściu, a dokładnie w znajdującym się tam terminalu promowym. – Obecnie nie jesteśmy zadowoleni z wolumenu tych operacji, stąd przy wsparciu środków z unijnego programu CEF realizować będziemy projekt rozbudowy terminalu promowego właśnie w kierunku intermiodalnym – komentuje przedstawicielka ZMPSiŚ. – Będzie to kolejny krok mający na celu wzmocnienie funkcji intermodalnych w Świnoujściu w ramach Autostrady Morskiej Świnoujście – Trelleborg. Zakładana inwestycja ma przynieść efekt w postaci przystosowania infrastruktury do obsługi tego rodzaju transportu, w tym obsługi promów o długości 265m, a także statków pasażerskich o podobnych parametrach – dodaje.
Na realizacji inwestycji ma skorzystać także infrastruktura kolejowa. – W ramach projektu zostaną wybudowane nowe i przebudowane istniejące tory kolejowe, zostanie wybudowana nowa rampa, będzie przebudowana galeria pasażerska oraz zostanie zakupiony nowy sprzęt przeładunkowy, tj. dwa wózki wysokiego składowania typu reach stacker i cztery ciągniki siodłowe. Roboty budowlane rozpoczną się w 2017 roku. Efektami realizacji projektu po stronie polskiej będzie wybudowanie infrastruktury portowej do obsługi dużych promów o długości do 265 metrów w Terminalu Promowym w Świnoujściu oraz świadczenie nowego rodzaju usług przeładunkowych przy udziale transportu kolejowego na poziomie 30 tys. jednostek intermodalnych w 2020 roku. Szacujemy, że do 2040 roku liczba przeładowanych jednostek intermodalnych zwiększy się trzykrotnie – mówi Monika Woźniak-Lewandoska.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.