Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wstrzymała prace nad dokumentacją dla obwodnicy Złotego Stoku w woj. dolnośląskim. Taka decyzja zapadła po posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych. Inwestycja obecnie nie ma uzasadnienia ekonomicznego – stwierdzono.
Obwodnica Złotego Stoku została zaplanowana w Programie budowy 100 obwodnic. Miała powstać w ciągu drogi krajowej nr 46. Prace projektowe, które miały się zakończyć wskazaniem optymalnego wariantu przebiegu drogi zostały zlecone w 2021 roku.
Chodziło o wstępne określenie zakresu rzeczowego i finansowego przedsięwzięcia oraz ustalenie efektywności inwestycji. Na tym etapie podejmowana jest również decyzja o celowości zadania. Na początku kwietnia odbyło się posiedzenie komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) z udziałem projektantów, samorządowców, a także przedstawicieli administracji rządowej, w tym inwestora. To na tym etapie zwykle dokonywane jest podsumowanie dotychczasowych prac i rekomendowany wariant do dalszego etapu przygotowań.
Wyświetl większą mapę
Tym razem nie zatwierdzono żadnego z wariantów. Jak stwierdzono, inwestycja charakteryzuje się bardzo niską lub niewyznaczalną ekonomiczną stopą zwrotu. Oznacza to, że prace projektowe zostały wstrzymane, a umowa z wykonawcą zakończona.
– Wstrzymanie realizacji projektu nie oznacza, że nie zostanie on zrealizowany. Oznacza jedynie, że na tę chwilę oraz w najbliższej perspektywie czasowej realizacja projektu nie ma uzasadnienia – zaznacza GDDKiA. Jak informuje inwestor, powrót do ponownej analizy zasadności budowy obwodnicy Złotego Stoku będzie możliwy po zmianie sytuacji ruchowej lub ekonomicznej, a to może nastąpić najwcześniej po wyborze wariantu przebiegu drogi ekspresowej S8 na odcinku Bardo – Kłodzko. Obwodnica była analizowana jako droga łącząca się z trasą ekspresową S8, co wstrzymywało – do czasu określenia wariantu obwodnicy w ciągu DK-46 – prace projektowe nad drogą ekspresową S8 z Barda do Kłodzka, która miała być funkcjonalnie spięta z obwodnicą. Teraz oba projekty będą realizowane oddzielnie - przy czym - jak wynika z podjętych decyzji - najpierw powstanie droga ekspresowa.