Rynek Infrastruktury
Protasiewicz napisał na swoim profilu na Twitterze, że spotkanie klubu PO-PSL z Johannessem Hahnem, komisarzem ds. polityki regionalnej było udane. Dotyczyło ono nie tylko zamrożonych funduszy unijnych na drogi, ale także zasad finansowania infrastruktury kolejowej.
Relacjonując spotkanie z komisarzem Hahnem Protasiewicz zaznaczył, że zarówno środki na drogi, jak i na kolei nie przepadną. Dodał, że zatrzymanie wypłaty pieniędzy na drogi jest standardową procedurą, a nie karą.
Wiceprzewodniczący Parlamentu Europejskiego przytoczył przykład Francji i Austrii, w przypadku których w tej kadencji zatrzymywano dla nich wszystkie programy. Z kolei w Polsce zablokowano tylko dwa.
Protasiewicz przypomniał też, że zablokowane środki można przesunąć na inne projekty i wówczas Polsce nie grozi ich utrata. Takie działania można będzie podjąć jeżeli polski sąd potwierdzi nieprawidłowości, jakie zaszły podczas procesów inwestycyjnych dotyczących dróg.
1 lutego w Brukseli z komisarzem Hahnem rozmawiał minister transportu Sławomir Nowak i minister rozwoju regionalnego Elżbieta Bieńkowska. Podczas spotkania polska strona uzyskała potwierdzenie, że jest szansa na odmrożenie wypłaty środków o ile ocena dokumentów przekazanych przez Polskę będzie pozytywna.
Minister Bieńkowska zapewniła unijnego komisarza, że zostaną przygotowane dodatkowe procedury kontrolne, by uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości. – Dokonamy przeglądu wszystkich projektów drogowych realizowanych przez GDDKiA, aby potwierdzić, że nie ma w nich żadnych nieprawidłowości. W tych czynnościach jesteśmy już mocno zaawansowani. Opracujemy również podręcznik procedur antykorupcyjnych – powiedziała szefowa resortu rozwoju regionalnego.
Decyzja Komisji Europejskiej o zablokowaniu wypłaty 3,5 mld zł zapadła po otrzymaniu informacji o zaistnieniu zmowy cenowej w przypadku trzech kontraktów drogowych zleconych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Dopóki przedstawiciele Polski nie wyjaśnią nieprawidłowości, KE nie odblokuje środków.